Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2012

2theloo

Almar Holtz (37) en Eric Treurniet (RIP)

Wat: ‘wc-winkels’, luxe toiletten in drukke winkelgebieden en bij tankstations
Start: februari 2011 eerste winkel geopend
Personeel: 45 (exclusief franchisewinkels en operatie met Shell)
Omzet: niet openbaar

 

[VOTEBUTTON GROUP=”Challenger 50 publieksprijs” ITEM=”2theloo”]

Je kent vast wel de toiletvoorzieningen op grote treinstations en tankstations. Die zien er de laatste jaren steeds beter uit en zijn vaker (relatief) schoon. Dat is heel mooi, maar kan nog veel beter, dachten ondernemers Almar Holtz en Eric Treurniet. Zo ook in winkelgebieden, waar je vaak alleen kunt uitwijken naar een warenhuis of onhygiënische cafétoiletten. Zo ontstond het idee voor 2theloo: voor vijftig cent winkelend publiek een schoon toilet en luxe-ervaring bieden. Treurniet: “We creëren een markt in plaats van dat wij er een aanvallen.” 

Slim: als de klant het toilet uitkomt, kan die extra toiletartikelen aanschaffen. De potten zijn gesponsord door Villeroy & Boch en fabrikanten betalen om hun producten in de ‘wc-winkels’ te mogen tonen. Begin 2011 opende het ondernemersduo hun eerste luxe wc-winkel, in de Amsterdamse Kalverstraat. Inmiddels is het aantal winkels gegroeid naar 63 locaties, mede door een samenwerkingsdeal met de tankstations van Shell. Via een franchisemodel is er een start gemaakt met de internationale uitbreiding. Duizend winkels in vijf jaar, het zou volgens Treurniet mogelijk moeten zijn. “We weten hoe je iets goed verpakt.”

Tekst Eric van den Outenaar