Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2012

Sanitairwinkel

Erik van Laarhoven (31) en Rob van Laarhoven (28)

Wat: online verkoop van sanitair
Start: augustus 2007
Omzet: 6,4 miljoen (2011)
Personeel: 30

[VOTEBUTTON GROUP=”Challenger 50 publieksprijs” ITEM=”Sanitairwinkel”]

 

Ja, de naam van hun bedrijf klinkt niet heel creatief, maar zo wordt Sanitairwinkel wél door iedereen gevonden die via Google een badkamer zoekt. De ontstaansgeschiedenis van het bedrijf van de broers Van Laarhoven is het klassieke zolderkamerverhaal. Ze begonnen hun winkel vanuit huis. Eerst verkochten ze spullen van anderen, waar ze zelf commissie op verdienden. “Zo bouwden we een klein startkapitaal op”, vertelt Rob van Laarhoven. “En we deden rustig aan: eerst zaaien, dan oogsten. Het meeste van wat binnenkwam ging terug de zaak in.” 

De broers wilden altijd al samen een bedrijf opzetten, en online verkoop van sanitair lag gek genoeg voor de hand. Erik heeft een achtergrond in installatietechniek, en Rob had de opleiding interactieve media gedaan. “Je zoekt naar producten waar je een klik mee hebt en die commercieel interessant zijn. In het sanitair was online nog niet zoveel concurrentie in die tijd.”

Sanitairwinkel.nl heeft inmiddels ook twee fysieke showrooms, één in Rosmalen en één in Kalmthout, bij Antwerpen. Een derde hopen de broers in januari in Amsterdam te openen. “Dat is vrij uniek. Wij proberen op zoveel mogelijk kanalen aanwezig te zijn. Er zijn op dit moment geen concurrenten die de cross chanel aanpak zo goed doen als wij.” De grootste uitdaging van de afgelopen jaren was de vestiging in België. “Dat had ik een beetje onderschat. Ik was ervan uitgegaan dat het op dezelfde manier zou lopen als in Nederland. Maar de btw bleek er anders te werken, personele zaken, leveranties… Daar hebben we veel van geleerd.”

Tekst Eefje Rammeloo