Sam van Hees startte samen met broer Coen en Doeke Leeuwis Instant Commerce, een no-codeplatform waarop klanten snel een ‘headless webshop’ kunnen bouwen.
Wat: e-commerce software
Wie: Sam (24) en Coen (28) van Hees en Doeke Leeuwis (26)
Sinds: 2022
Website: instantcommerce.io
Voor ondernemer Sam van Hees (links op de foto) is een plek in de 25 onder de 25-lijst van meest veelbelovende jonge ondernemers een gevalletje keep it in the family: zijn broer Coen werd jaren geleden al eens genomineerd, zij het met een ander bedrijf (Story of AMS).
Instant Commerce is een kersvers avontuur waarin de broers van Hees samen zijn gedoken, met compagnon Doeke Leeuwis. Ze waren al langer actief in e-commerce software en diensten, maar hun nieuwe startup richt zich met een ‘Frontend as a Service’-platform op een belangrijke trend in de techniek achter webshops: headless e-commerce.
Voor leken: als je de voorkant van je webshop (de publieke etalage) loskoppelt van de achterkant, die software die zorgt dat de winkel ook werkelijk draait, dan ben je vrij om daarvoor de beste software te selecteren. Met Instant Commerce belooft Van Hees dat online merken op een toegankelijkere manier zo’n ‘headless’ webshop kunnen bouwen en managen.
Bijzonder is dat ze daarmee pas dit jaar zijn begonnen, en nu al 2 miljoen euro aan investeringskapitaal hebben opgehaald. Nog voordat er überhaupt een website of product stond! Van Hees: ‘Er zijn veel gave dingen gebeurd dit jaar, maar het samenwerken en geld ophalen bij topinvesteerders is er toch wel een van.’
Inmiddels staat het product live, telt het team 27 man en Instant Commerce veertig klanten. Waaronder grote namen zoals ID&T en YAYA.
Sam is verantwoordelijk voor de marketing en strategie bij Instant Commerce. Wat zijn bedrijf onderscheidt van veel andere? ‘Ik denk de durf om groot te denken, iets wat ik helaas niet veel tegenkom in Nederland. En daarna de wilskracht om daadwerkelijk actie te ondernemen en onze doelen te behalen.’
Zijn leeftijd speelt geen rol, vindt de jonge ondernemer. ‘In mijn ervaring vinden de decision makers bij de gevestigde orde het alleen maar gaaf als er een ‘jong’ iemand langskomt die ze laat zien hoe het moet.’
Over vijf jaar wil Van Hees met Instant Commerce uitgroeien tot de nummer één in zijn tak van sport. ‘Een wereldwijd erkend en actief bedrijf. Voor mij betekent dat dat we moeten samenwerken met het beste talent van over de hele wereld en ‘s werelds topmerken gaan bedienen met ons platform.’
Terwijl Sam op weg gaat naar werelddominantie, heeft hij desgevraagd nog wel adviezen voor andere jonge (aspirant)ondernemers: ‘Maak geen uitgebreid businessplan, maar begin with the end in mind: zet een duidelijke visie neer. Een visie waar je zelf enthousiast van wordt en mensen in mee kan krijgen. Werk vervolgens terug naar wat je vandaag kan doen om daar te komen.’
(vink aan en vul je e-mailadres in ter controle)