Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

25 onder de 25 van 2021

Turff

Henry Tang (24), Dimitri Stallenberg (22) en Willem Li (23) ontwikkelden met Turff een online huishoudboekje voor studenten, sportkantines en verenigingen.

Wat: digitaal huishoudboekje voor studenten
Wie: Henry Tang (24), Dimitri Stallenberg (22) en Willem Li (23)
Sinds: 2020
Funding: 1 ton
Website: turff.nl

Een Wie Betaalt Wat, maar dan aan de muur: dat is kort samengevat wat startup Turff biedt. Ondernemers Tang, Stallenberg en Li schreven software waarop bijvoorbeeld studenten eenvoudig kunnen bijhouden hoeveel voedsel en drinken ze gebruikt hebben, om op een later moment af te rekenen. Turff komt vergezeld van een tablet, dat je aan de muur bevestigd krijgt. Doordat het tablet in screensaver-modus advertenties toont, is het systeem voor de gebruiker gratis.

‘Met Turff vervangen we de welbekende papieren turflijstjes, waarop door fouten bij het afstrepen regelmatig aanzienlijke verliezen worden geboekt’, zegt Tang. ‘Door de combinatie van fintech en adtech kunnen we kosteloos een digitaal alternatief leveren. Hiermee openen we de markt voor organisaties en groepen die geen duur kassasysteem nodig hebben en bieden we financiële transparantie aan alle gebruikers. Tegelijkertijd kunnen adverteerders zichtbaar zijn in de kantine, bar en zelfs woonkamer.’

Ton groeigeld

Het is bij investeerders niet onopgemerkt gebleven: begin dit jaar haalden de ondernemers hun eerste ton aan groeigeld op, amper een jaar na de oprichting van Turff. Er werken inmiddels 21 mensen bij Turff (in fulltimebanen uitgedrukt 6 Fte), dat samenwerkt met adverteerders als Red Bull, Boldking, Douwe Egberts en biermerk Bud. Die kunnen hun boodschappen kwijt in 1100 studentenhuizen en verenigingen, en Turff sluit elke maand 100 nieuwe huizen aan.

Of hun jonge leeftijd voor de ondernemers een voor- of een nadeel is? ‘Het werkt in ons voordeel’, zegt Tang. ‘We zitten midden in een van onze belangrijkste doelgroepen: studenten. Daardoor weten we wat er speelt en hebben we direct contact met veel gebruikers. Tegelijkertijd denk ik dat we als jonge ondernemers grote veranderingen teweeg kunnen brengen in de in- en verkoop van fast-moving consumer goods.’

Coronacrisis

Zoals iedereen bedrijf ondervond ook Turff uitdagingen door de coronacrisis. Tang vertelt dat ze zich vanwege de lockdowns maar even niet op sportverenigingen, school- en bedrijfskantines besloten te richten. De focus kwam volledig te liggen bij studentenhuizen. Maar goed, dat leverde ook weer wat op: ‘Vanwege de quarantainemaatregelen is het aantal gebruikersinteracties groter dan ooit.’ Toch blijft het door corona nog even roeien met de riemen die je hebt, aldus Tang: ‘Om verder in te kunnen zetten op de groei, hebben we zo veel mogelijk kosten gesneden en een tijdje vanuit huis gewerkt. Stond de woonkamer van mijn studentenhuis vol met tablets. Maar inmiddels zijn we verhuisd naar een nieuw kantoor, dat is een stuk ruimer dan het vorige. Uiteindelijk zijn we dus sterker uit de crisis gekomen!

Tot slot, waar staat Turff over vijf jaar? ‘We hopen dan een groot deel van de studentenhuizen en verenigingen in Nederland te hebben gedekt’, zegt Tang. ‘We zullen flink zijn gegroeid in andere markten en wellicht zelfs zijn uitgebreid naar het buitenland. In samenwerking met een supermarkt vullen we automatisch artikelen aan wanneer de voorraad bijna op is. Adverteerders krijgen de mogelijkheid om te targeten op basis van consumptiegedrag.’

👇🏽 STEM HIER VOOR DE PUBLIEKSPRIJS 👇🏽