Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

25 onder de 25 van 2021

Augmex

Lars Heemskerk ontwikkelt met Augmex toepassingen voor de Google Glass en andere Augmented Reality wearables.

Wat: AR-bril voor de werkvloer
Wie: Lars Heemskerk (19)
Sinds: 2020
Website: augmex.com

Het ondernemen zat er bij Lars Heemskerk (19) al vroeg in. Als 14-jarige schreef hij zich in bij de Kamer van Koophandel en hij begon met het maken van websites voor bedrijven in de bollenstreek. Vier jaar later startte hij Augmex, dat een toepassing heeft ontwikkeld voor het gebruik van smartglasses, de draagbare augmented reality-bril, in bedrijfsprocessen.

Zijn ondernemersdrang komt niet uit het niets. Ondernemen zit de Heemskerkjes in het bloed. Zo timmert familiebedrijf Heemskerk Flowers al meer dan 50 jaar aan de weg. Dat bood Lars de kans om zijn oplossing te ontwikkelen voor de praktijk: een zogenoemde Pick-by-Vision-systeem dat gebouwd is met de focus op gebruiksgemak voor een orderpicker in een distributiecentrum. De picker zet een Google Glass-bril op die hem naar de juiste producten leidt dankzij Augmented Reality. Dat legt een digitale laag over het werkelijke zicht en zorgt ervoor dat de juiste producten snel worden gevonden. De brildrager houdt de handen vrij, hoeft niet op een papiertje te spieken en wordt ook niet afgeleid door spraakberichten die tegenwoordig ook worden gebruikt bij orderpicken.

Door corona kin Augmex geen vliegende start maken, maar Heemskerk heeft toch al wat mijlpalen bereikt. ‘Ik ben in gesprek met grote namen als Siemens en Heineken. Met Siemens hebben we zelfs al gebruikstesten positief afgerond.’ Met zijn net 19 jaar schuift hij dus al aan bij multinationals. ‘Ik ben altijd al van mening geweest dat je wordt behandeld zoals je je gedraagt. Ben je serieus en kom je betrouwbaar over? Dan zijn jouw contactpersonen dat ook. Ik merk ook dat ik door mijn discipline en enthousiasme de gunfactor heb bij contacten.’

Lars wil binnen nu en een jaar met Augmex een pand intrekken, waarin hij met zijn (nog aan te stellen) medewerkers een heus experience center wil optuigen om meer mensen de AR-technologie te laten ervaren. ‘Dat doen wij nu bij bestaande klanten die ons de mogelijkheid geven, maar het zou ideaal zijn als we dit in een eigen omgeving kunnen gaan doen.’

Zijn grootste drijfveer is groei. Groei die hij zijn klanten wil laten bekostigen, aan funding van buitenaf heeft hij geen boodschap. Zijn gouden tip voor jonge ondernemers? ‘Doe waar je goed in bent en zorg dat je er nóg beter in wordt. Mensen die alles een beetje kunnen zijn er immers al genoeg.’

👇🏽 STEM HIER VOOR DE PUBLIEKSPRIJS 👇🏽