Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

25 onder de 25 van 2021

Lalaland

Michael Musandu en Ugnius Rimsa ontwerpen met AI levensechte virtuele mannequins waarmee fashion sites hun aanbod inclusiever kunnen showen.

Wat: Virtuele modellen voor online modewinkels
Wie: Michael Musandu (23) en Ugnius Rimsa (24)
Sinds: 2019
Werknemers: 20
Website: lalaland.ai

Michael Musandu en zijn studiegenoot Ugnius Rimsa startten in 2019 met Lalaland. De studenten Machine Learning aan de Vrije Universiteit van Amsterdam ontwikkelen een knappe toepassing van AI die de tijdrovende en dure fotografie van modellen van vlees en bloed vervangt door digitale (niet bestaande) fotomodellen voor de webshops van de kledingindustrie.

De AI-modellen van Lalaland kun je naar believen variëren in leeftijd, maat en etniciteit: online shoppers kunnen daardoor kleding in verschillende maten en op verschillende lichamen met diverse huidtinten bekijken. De in Zimbabwe geboren Musandu en Rimsa wonnen er in 2020 de Philips Innovation Award voor student-ondernemers mee.

In datzelfde jaar haalden de twee de ervaren Harold Smeeman aan boord als chief commercial officer. Hun startup hebben ze gebouwd op twee hoofdpijlers: sociale empowerment en duurzaamheid. Lalaland wil namelijk zowel consumenten als merken in staat stellen om schoonheidsnormen te doorbreken door het web zo divers en inclusief te maken als de werkelijkheid is. Daar zit wel degelijk een business ratio achter: die variëteit aan modellen vergroot de conversie en verkleint tegelijkertijd de kans op miskopen en daarmee de retouren die kledingmerken hoofdpijn bezorgen.

Lalaland ontving al groeigeld van ‘studenten-vc’ Asif Ventures en het regionale Innovatie Fonds Noord-Holland. Recent kwam daar nog een hele interessante financiële bijdrage bij: die van Google’s European Black Founders Fund. Dat stelt geld en Googlediensten beschikbaar voor ondernemers van kleur achter ‘exceptionele’ startups.

Bij elkaar haalde Lalaland zo’n 7 ton aan groeigeld op. De ambities zijn niet mis te verstaan: ‘Wij willen een unicorn worden’, zegt Musandu. ‘Momenteel richten we ons op modemerken in West-Europa en Noord-VS die meer dan 5 miljoen euro aan digitale inkomsten genereren. Maar zodra Lalaland genoeg bekendheid geniet in fashion e-commerce, zijn we van plan nieuwe markten te betreden, zoals advertenties en videogeneratie.’

👇🏽 STEM HIER VOOR DE PUBLIEKSPRIJS 👇🏽