Wat: Airbnb voor werkplekken in de horeca
Sinds: 2017
Medewerkers: 15
Waar: Mill
Website: Pricelessplaces.nl
Het concept achter Priceless Places, de startup waaraan Remo Vloet (25) en Martijn van der Cruijsen (25) al een paar jaar keihard werken, staat als een huis: elke ondernemer heeft regelmatig behoefte aan een werk- vergader- of eventlocatie ergens onderweg, vrijwel alle horecaondernemers hebben die beschikbaar. Een platform waarop die twee partijen elkaar kunnen treffen, moet wel een succes worden, al helemaal als de plek ‘gratis’ is, in ruil voor de versnaperingen.
Toch heeft Priceless Places, de site en app waaraan Vloet en Van der Cruijsen bouwen, een langere aanloop dan gedacht: deze zomer gaat alles live, terwijl de 2 jonge ondernemers zich al in 2017 enthousiast opgaven voor de 25 onder de 25. Ze besloten namelijk om niet voor een minimal viable product te gaan om zo snel mogelijk tractie te krijgen, maar willen dat alles eerst technisch goed draait en dat er landelijk rond de 1000 locaties van niveau zijn opgenomen in het aanbod, voordat ze definitief live gaan. Binnen anderhalf jaar willen ze uitbreiden naar Duitsland en België.
“Wij bieden straks honderden gratis werkplekken, honderen gratis zakelijke ontmoetingsplekken en besloten ruimtes (van kleine vergaderruimtes tot grote evenementenruimtes) aan door heel Nederland. Zonder gedoe met offertes maar met directe boekbaarheid: bij ons heb je binnen 2 minuten alles geregeld.” Dat maakt Priceless Places, naast het gratis element, uniek. “Voor grote organisaties hebben we aparte accounts die teams kunnen toevoegen met elk team hun eigen medewerkers en budgetten.”
Het zo te horen goed doortimmerde platform hebben Vloet en Van der Cruijsen kunnen bouwen met financiële steun van een reeks informals, van wie een deel met een horeca-achtergrond. “Dat we heb hebben gevonden, is het gaafste: zij delen ons geloof in het concept van Priceless Places en geloven in ons als ondernemers. Zij maken het mogelijk dat wij dit nu op een nationale schaal kunnen gaan lanceren en hopelijk binnen anderhalf jaar ook internationaal.”
“Je leeftijd kan in de beginfase enorm in je voordeel werken. Dankzij je gedrevenheid en enthousiasme willen andere, vaak oudere ondernemers je graag helpen. Maar voor de volgende stap, investeerders binnenhalen om te kunnen groeien, moet je wel je huiswerk heel goed hebben gedaan. Dan zorgt je leeftijd ervoor dat je alles extra goed moet uitdenken en moet laten zien dat je niet meer als een student denkt.”
Wat wil Vloet jongere ondernemers nog meegeven? “Dat je alles kan leren, vaak nog veel sneller dan je zelf denkt en dat je met weinig geld al vaak een heel eind kan komen, als je maar doorzet. Verzamel andere ondernemers en coaches om je heen. Zet dan gewoon die eerste stap, waardoor je wel de druk voelt maar het nog niet direct super overweldigend is. Dit kan voor de een betekenen dat hij direct al zijn geld investeert in zijn bedrijf, voor de ander is tien procent van zijn spaargeld al een enorme stap. Maar je moet het gewoon gaan doen.”