Word een betere leider met een leiderschap training

Laatst bijgewerkt: 12-03-2023 12:00:06

Persbericht - Heb je weleens stil gestaan bij de verschillende vormen van leidinggeven? Leer hoe je beter leiding geeft met een persoonlijk leiderschap training.

Yes, je hebt promotie gemaakt van werknemer naar leidinggevende. Je hebt er hard voor gewerkt en ziet het helemaal zitten om aan de slag te gaan en je team aan te sturen. Na een aantal inwerkdagen merk je misschien dat het niet zo vlotjes verloopt als je zou willen. Of je merkt veel gemopper op de werkvloer sinds jij de boel runt. Heb je eigenlijk wel een plan hoe je leiding zou willen geven over je team? En heb je stil gestaan bij de verschillende vormen van leidinggeven? Of je nu al een echte rot in het vak bent of net begint als chef of aansturende; een persoonlijk leiderschap training is zeker een aanrader.

Leider van de groep

Vaak zien we bij het woord ‘leider’ iemand voor ons die op een kantoor zit en een hele afdeling runt. Dat kan natuurlijk, maar leiders zijn er in allerlei situaties. Zo kun je de leiding hebben over slechts twee personen of juist over 200 personen. Het kan op kantoor zijn, maar ook bij de groenvoorziening buiten (om maar een beroep te noemen). Je kan de leiding hebben over werknemers die op locatie werken, terwijl jij op kantoor zit of juist de leiding op de werkvloer zelf, tussen de werknemers in. En, niet onbelangrijk, heb je iedere keer een andere ploeg om leiding over te geven of zijn het dagelijks dezelfde mensen? Het is heel goed om je bewust te zijn over wie je de leiding hebt en waar je je taken uitvoert. Daar kun je je persoonlijke leiderschap skills namelijk op aanpassen.

Iedere situatie is anders

De ene werknemer heeft wat meer begeleiding nodig dan de ander. Dat is een feit, want ieder persoon is anders. Daarnaast verloopt geen dag hetzelfde. Daar moet je als leider op in kunnen spelen. Tijdens een training waarbij je skills voor persoonlijk leiderschap aanleert, zal je al snel merken dat je antennetjes nodig hebt om iedere situatie en werknemer in te kunnen schatten. Dat helpt je om een toegankelijk leider te worden voor je werknemers.

Toegankelijk leider

Een leider wordt tegenwoordig ook wel een gorilla genoemd, die hoog op zijn apenrots zit en vandaaruit de baas speelt. We maken deze vergelijking, omdat de gorilla een stoere primaat is die een natuurlijk leiderschap uitstraalt. Deze torent hoog boven de rest uit. Echter wordt hierbij vergeten dat het alfamannetje van de gorilla’s in de natuur juist in het midden zit van zijn familiegroep. Om hem heen zitten de andere gorilla’s, zodat hij ze goed in de gaten kan houden en kan inspringen als dat nodig is. Een goed leider houdt dus het overzicht, niet per se van bovenaf, maar vanuit het midden. Hierdoor ben je een stuk toegankelijker en zullen werknemers sneller naar je toe komen als er iets is. Uiteraard is het goed als er iets van hiërarchie is; je bent immers eindverantwoordelijk en je wil graag dat je werknemers hun werk doen. Met de juiste leiderschap skills zal je merken dat je zowel in het midden als iets erboven kan zitten, om zo het beste uit je team te halen.

Leiderschapsstijlen

Een goed leider verdeelt niet alleen de taken, maar zorgt ook dat ze worden uitgevoerd. Je begeleidt werknemers die ergens niet helemaal uitkomen, stimuleert diegene die extra motivatie nodig hebben en zorgt voor een prettige werksfeer. Er zijn hiervoor verschillende leiderschapsstijlen en je zal je niet aan één stijl houden. De vier stijlen die globaal worden gehanteerd zijn sturen, begeleiden, steunen en delegeren. Iedere stijl is anders en pas je toe als het nodig is. Zo zal op een moment van crisis het beter zijn om te sturen en duidelijke taken uit te delen, terwijl bij het opstarten van een nieuw project begeleiden en steunen veel fijner is. De rol van delegerende leider past heel goed bij een team wat zelfstandig werkt. Zo zal een hoofdredacteur delegerend leiderschap kunnen toepassen naar zijn redacteuren toe, maar misschien meer begeleidend te werk gaan bij een stagiair.

Volg de leider

In de huidige bedrijfscultuur is het steeds normaler om te socializen met de baas of teamleider. Doe dit ook zeker. De baas is allang niet meer die man of vrouw die in een eenzaam kantoor bevelen geeft en je op het spreekwoordelijke matje roept. Bij persoonlijk leiderschap is het juist goed om je werknemers te leren kennen. Ga dus mee naar de vrijdagmiddagborrel of organiseer een gezellige avond naar een bowlingcentrum. Wanneer werknemers zich op hun gemak voelen, zal het leidinggeven op de werkvloer veel gemakkelijker gaan. Daarnaast is het goed om te laten zien dat je als manager zelf ook hard werkt, klaar staat voor je werknemers en de mouwen opstroopt als het nodig is. Dat maakt de supermarktmanager die vakken vult een betere leider bijvoorbeeld. En een voorbeeld doet goed volgen. Wil jij een betere leider worden van je team? Volg dan een persoonlijk leiderschap training en ontdek hoe jij het beste leidinggeeft.