Promogifts in je marketingmix, wat is de meerwaarde?

Laatst bijgewerkt: 05-12-2021 16:00:09

Persbericht - Je kent het wel: je bezoekt een nieuwe winkel en als welkomstcadeau ontvang je eeen gratis canvas tas met een tof ontwerp. Vervolgens neem je deze tas overal mee naartoe. Naar de sportschool, tijdens het winkelen, in de trein en naar het werk. Iedereen ziet de tas. Dat maakt dat deze promogift een krachtig reclamemiddel is en volgens de promogift experts van Pinkcube onmisbaar in je marketingmix. Wil je weten waarom? Lees dan verder.

Promotional gifts zijn producten die voorzien zijn van een logo of pakkende pay-off. Deze gifts zijn vaak onderdeel van een communicatiecampagne waarbij promotie het doel is. Denk aan de promotie van een bedrijf of merk op een beurs, congres of als onderdeel van een guerillacampagne. Met deze gifts willen bedrijven een merkvoorkeur creëren bij (potentiële) klanten.

Creëer Merkvoorkeur

Een merkvoorkeur creëer je onder andere door op te vallen. Door in het oog te springen. Promotional gifts helpen je om een onderscheidende positie in het hoofd van de klant te creëren door de hoge attentiewaarde die ze hebben. Oftewel, promotional gifts slagen erin om mensen te prikkelen en om op te vallen. Je kunt je voorstellen dat die ene waterfles met een tof ontwerp en logo een echte blikvanger is. In een volle trein trekt deze opvallende waterfles bijvoorbeeld de aandacht van medereizigers.

Top-of-mind

Door te werken met knallende kleuren, gekke vormen en grappige quotes zorg je ervoor dat mensen de prikkel van een promogift niet kunnen missen. En hoe meer top-of-mind je wordt met een promogift, hoe sneller je erin slaagt om van een latente behoefte een concrete behoefte te maken. Dat je daarin kunt slagen om een concrete behoefte te creëren met een verrassende promogift, zie je ook terug in het jaarlijkse AD Impressions onderzoek. Meer dan de helft van de ondervraagde mensen gaf aan sneller zaken te doen met het bedrijf waarvan ze een gratis promogift ontvingen. Bij deze mensen ontstond er dus een positieve merkassociatie bij het ontvangen van de gratis gift.

De psychologie van gratis geven

Dat mensen sneller kiezen voor een bedrijf waarvan ze een gratis promogift ontvingen, is het gevolg van een psychologisch effect. Het zogenaamde Endownment Effect. Dit effect stelt dat wanneer je iets gratis krijgt, je het product en het merk automatisch meer waarde toekent. Een experiment van drie economen toont aan hoe dit effect werkt. In het experiment werkten de economen met twee groepen. De ene groep kreeg een gratis mok en de ander niet. Ze vroegen beide groepen om de mok op geldwaarde te schatten. Wat bleek? De groep met de mok wilde veel meer betalen voor de mok. Ze hadden $7.82 over om afstand te doen van de mok die ze gratis kregen. De groep zonder mok wilde slechts $2.87 neertellen voor dezelfde mok. De conclusie van het onderzoek is dat wanneer je iets gratis krijgt, je het product en het merk automatisch meer waarde toekent. Volgens het onderzoek vergroot dit de kans dat klanten op den duur zullen kiezen voor jouw producten.

Vernieuwende content

Een promogift is bovendien veelzijdig. Denk aan een pen met een QR-code of een NFC-tag waarmee je publiek naar een specifieke landingspagina op je website kunt sturen. Bijvoorbeeld naar een pagina met belangrijke keynotes van een presentatie of naar een LinkedIn-pagina van een account manager. Het voordeel van een QR-code of NFC-tag op je promogift is dat je de content op de landingspagina telkens kunt veranderen. Zo kun je de ontvanger altijd voorzien van relevante en actuele content terwijl de promogift hetzelfde blijft.

Ook kun je op deze manier de effectiviteit van de promogift meten. Je kunt bijvoorbeeld meten hoeveel mensen jouw landingspagina bezoeken na een presentatie die je gaf op een beurs en hoe ze zich vervolgens verder hebben bewogen op je site. Het is daarmee ook een manier om inzicht te verkrijgen in gedrag van potentiële klanten.

De toekomst

Dat mensen een zwak hebben voor gratis producten is van alle tijden. De verwachting is daarom dat promogifts  meerwaarde blijven houden in de toekomst.  Sterker nog, door de hoge attentiewaarde, de veelzijdigheid en de toenemende meetbaarheid van een promogift zal deze manier van reclame maken nog effectiever worden. Redenen genoeg om promogifts te bestellen bij Pinkcube en mee te nemen in je marketingmix.