Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Is verkoper aansprakelijk voor verborgen gebreken huis?

Laatst bijgewerkt: 19-02-2022 14:00:09

Persbericht - Uw heeft een bestaand huis gekocht en wordt geconfronteerd met verborgen gebreken. Kunt u de schade verhalen op verkoper? Hoe zit dat juridisch?

 

De huizenprijzen zijn de afgelopen tijd flink gestegen. Dus u heeft waarschijnlijk een stevige koopsom betaald. Na levering blijkt dat het huis behept is met verborgen gebreken. Een financiële strop dreigt. U vraagt zich af of de verkoper van uw huis de gebreken moet herstellen of uw schade dient te vergoeden. Hieronder leest u in hoofdlijnen wie aansprakelijk is voor verborgen gebreken. Maar elke situatie is specifiek, dus leg uw situatie voor aan onze gespecialiseerde advocaten en juristen voor verborgen gebreken zaken.

Wanneer is verkoper aansprakelijk voor verborgen gebreken woning?

Er moet aan een aantal minimale basisvoorwaarden zijn voldaan om de verkoper aansprakelijk te kunnen houden voor de verborgen gebreken.

Voorwaarden voor aansprakelijkheid verkoper:

  1. Het gebrek moet al aanwezig zijn geweest voor de overdracht van het huis.
  2. Het gebrek moet voor het sluiten van de koopovereenkomst niet zichtbaar of te ontdekken zijn geweest voor koper .
  3. Het gebrek moet zodanig ernstig zijn dat het normaal gebruik van het huis niet mogelijk is. Bij minder ernstige gebreken is verkoper pas aansprakelijk als hij op de hoogte was van het gebrek, maar het gebrek heeft verwegen ( schending mededelingsplicht).
  4. Aansprakelijkheid voor het gebrek moet niet contractueel zijn uitgesloten door opname in het koopcontract van een ouderdomsclausule of een niet zelfbewoningsclausule.

Te ondernemen acties bij aansprakelijkheid verkoper

Als de verkoper aansprakelijk is moet de gedupeerde koper de juiste acties ondernemen om zijn schade in verband met verborgen gebreken te kunnen verhalen. De volgende acties zijn noodzakelijk.

  1. Breng de verkoper zo spoedig mogelijk na ontdekking van het gebrek op de hoogte van het gebrek ( bij voorkeur binnen 2 maanden).
  2. Zorg dat u een bewijs heeft van de melding van het gebrek ( bijvoorbeeld brief aangetekend verstuurd).
  3. Komt verkoper niet met een acceptabele oplossing, stel verkoper dan in gebreke. Dat is een schriftelijk bericht waarin u verkoper een uiterste termijn stelt om het gebrek op zijn kosten op te lossen.
  4. In het geval verkoper het gebrek niet oplost, leg dan het gebrek voldoende vast ( bijv. met foto’s, video, rapportage van een bouwkundige) voordat u zelf het gebrek herstelt/laat herstellen.
  5. Vraag offertes van minimaal 2 aannemers voor het herstel van de schade, zodat de hoogte van de vorderen schade kan worden onderbouwd.
  6. Binnen uiterlijk 2 jaar na ontdekking van het gebrek dient verkoper te worden gedagvaard bij de rechter.

Voorbeeld verborgen gebreken lekkage

Hieronder geven wij een concreet voorbeeld over veel voorkomende verborgen gebreken betreffende lekkages. Wanneer is verkoper aansprakelijk voor lekkage?

De koper van een huis ontdekt kort na levering van het huis dat de plafonds nat worden. Koper vraagt zich af of verkoper aansprakelijk is.

Koper meldt het gebrek kort na constatering van de natte plafonds aan verkoper. Bovendien schakelt koper een bouwkundige in die constateert dat de houten dakdelen onder de dakpannen verrot zijn. Dit gebrek heeft koper niet kunnen constateren voor het sluiten van de koopovereenkomst omdat de rotting aan het zicht onttrokken was door de dakpannen. Ook waren er geen natte plekken of waterkringen in de woning aanwezig voor het sluiten van de koopovereenkomst.

In de koopovereenkomst is geen ouderdomsclausule opgenomen.

Aangezien een lekkage van meer dan geringe omvang het normaal kunnen gebruiken van de woning verhindert, is verkoper in dit geval aansprakelijk voor het verborgen gebrek.

Vraag rechtshulp bij verborgen gebreken

Omdat het vaak lastig te bepalen is wie aansprakelijk is voor verborgen gebreken, adviseren wij uw kwestie voor te leggen aan onze ervaren juristen en advocaten. Bel daarom direct 020 – 6890 863 of [email protected]