Burn-out klachten herkennen: Signalen bij jezelf en anderen

Laatst bijgewerkt: 16-12-2023 13:21:49

Persbericht -

Het op tijd herkennen van burn-out klachten is belangrijk om de gevolgen en impact van burn-out te beperken. Wanneer klachten van een burn-out niet vroeg worden gesignaleerd en behandeling wordt uitgesteld, duurt herstel meestal veel langer. Ook kunnen klachten na behandeling nog jarenlang aanhouden en zijn je mentale energiereserves sneller uitgeput, volgens een Zweedse studie in het blad BMC Psychology uit 2020. Op deze pagina leggen we uit hoe je burn-out klachten kunt herkennen en wat de gevolgen van burn-out klachten zijn voor professionals.

Wil je snel en goed geholpen worden met je burn-out klachten? Villa Consano biedt gepersonaliseerde burn-out behandelingen van topniveau voor een prijs die in Nederland niet mogelijk is. Vind herstel in de serene rust van een rustieke buitenwijk in Kaapstad, Zuid-Afrika, ver weg van de alledaagse hectiek.

Wat is een burn-out?

Een burn-out is een ernstige vorm van werkgerelateerde stress die leidt tot lichamelijke en mentale uitputting. Een burn-out ontstaat meestal door langdurige overbelasting en chronische stress, waarbij je het gevoel krijgt dat je de eisen en druk van het werk niet langer aan kunt. Burn-out klachten kunnen iedereen treffen, maar raken in het bijzonder vaak mensen die actief zijn in de top van een bedrijf of grote professionele druk ervaren als ondernemer. Zo rapporteerde 53% van de managers in een grootschalige Work Trend Index enquête uit 2022 dat ze last hadden van burn-out klachten. Het verschijnsel van burn-out onder managers wordt ook wel ‘Executive burn-out’ genoemd.

Hoe kun je burn-out klachten herkennen?

Je kunt burn-out klachten herkennen aan verschillende symptomen, waaronder psychische klachten, lichamelijke symptomen en veranderingen in je emoties en gedrag:

• Lichamelijke burn out klachten omvatten aanhoudende vermoeidheid, slaapproblemen en klachten zoals spierpijn en hoofdpijn zonder duidelijke medische oorzaak.
  • Emotionele symptomen van een burn-out zijn onder meer aanhoudende gevoelens van onbekwaamheid en falen. Relatief kleine tegenslagen leiden vaak ook tot sterke reacties door emotionele uitputting.
  • Burn-out symptomen rondom gedrag zijn vooral de verminderde professionele prestaties. Je wordt vaak meer afstandelijk en cynisch ten opzichte van het werk, je dagelijkse bezigheden en collega’s. Ook grijp je naar ongezonde copingmechanismen om langdurige stress te verminderen, zoals overmatig eten, drinken of middelengebruik. Bij sommige mensen met burn-out kan dit middelengebruik zich ontwikkelen tot een verslaving waarvan ze moeten afkicken. Dit kan bijvoorbeeld in een afkickkliniek in Zuid-Afrika.
  • Psychische klachten bij een burn-out uiten zich onder meer in cognitieve problemen. Je hebt bijvoorbeeld moeite om je te concentreren op taken en onthoud informatie minder goed. Bovendien word je steeds besluitelozer en worstel je zelfs met het nemen van kleine beslissingen.

Burn-out op de werkvloer: impact op professionals

Burn-out komt veel voor op de werkvloer. In 2022 meldden maar liefst 1,3 miljoen Nederlanders burn-out klachten, volgens cijfers van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden. Het hoge aantal komt onder meer door het zelfversterkende effect van burn-out. Wanneer één werknemer overspannen raakt en minder of geen taken meer uitvoert, raakt dit immers ook de rest van een afdeling. Andere collega’s die het takenpakket tijdelijk overnemen ervaren dan ook meer langdurige stress en zullen eerder overspannen raken.

Wanneer leidinggevenden een burn-out krijgen, is de economische last op de werkvloer nog groter. Hun verantwoordelijkheden kunnen minder makkelijk worden doorgeschoven naar anderen, waardoor projecten eerder vertraging oplopen of worden uitgesteld. Tegelijkertijd komen burn-out verschijnselen juist vooral voor onder deze groep. Mensen in leidinggevende rollen zijn vaak perfectionistisch ingesteld en vinden het lastiger om nee te zeggen tegen aanvullende taken. Het is daarom extra belangrijk dat ondernemers en managers op tijd reageren bij een mogelijke burn-out, zodat herstel snel kan inzetten en de impact zo veel mogelijk beperkt blijft.

Vroege detectie van burn-out in de zakelijke wereld

Goed leiderschap en zorg voor werknemers is cruciaal om burn-out klachten op de werkvloer te beperken en de psychische aandoening op tijd te detecteren. Bewustwording over de symptomen van burn-out en de risico’s is hiervoor van groot belang. Dit creëert een omgeving waarin actief aan preventie wordt gedaan en waarin werkgevers bereid zijn te investeren in een gezonde balans tussen werk en privé. Mensen moeten leren en zich vrij voelen om hun eigen grenzen te erkennen, behoeften aan te geven en collega’s te ondersteunen waar nodig.

Actief reageren is daarnaast een absolute must bij signalen van teveel stress, zowel door leiders als werknemers zelf. Een burn-out zal niet vanzelf overgaan bij het overgrote deel van de mensen. Een periode van voldoende ontspanning en rust is noodzakelijk om langdurige uitval te voorkomen bij jezelf of je werknemers. Deze investering in je eigen welzijn of dat van je personeel betaalt zichzelf uiteindelijk dubbel en dwars terug. Wanneer signalen van een burn-out namelijk lange tijd worden genegeerd en iemand nog steeds met een burn-out werkt, houden de klachten langer aan en zal herstel ook veel langer duren.

Wat zijn de klachten bij een burn-out?

Burn out klachten zijn zeer gevarieerd. Een burn-out heeft dan ook geen eenduidig ziekteverloop. Dit maakt het vaak lastig om een burn-out op tijd te erkennen, ook omdat de oorzaken van een burn-out behoorlijk kunnen verschillen. Iemand die langdurig veel stress ervaart, merkt dat alledaagse taken een steeds grotere last vormen. Dit uit zich in verschillende lichamelijke klachten en psychische symptomen die steeds erger worden. Hieronder vind je een kort overzicht van veelgenoemde klachten bij een burn-out.

Fysieke klachten

Mogelijke fysieke klachten bij een burn-out zijn:

• Chronische vermoeidheid en slaapproblemen
  • Hoofdpijn en duizeligheid
  • Spierpijn (waaronder schouders, nek en rug) en pijn in je borst
  • Hartkloppingen
  • Maagklachten

Mentale klachten

Mogelijke mentale klachten bij een burn-out zijn:

• Emotionele uitputting
  • Gevoel van hulpeloosheid
  • Verminderd zelfvertrouwen en eigenwaarde
  • Angst en onrust
  • Concentratieproblemen en geheugenverlies

Verschil in burn-out klachten: mannen vs vrouwen

Verschillen in burn-out klachten tussen mannen en vrouwen zijn gemiddeld erg klein en bijna verwaarloosbaar, volgens een veel geciteerde meta-studie uit 2010 in het blad Journal of Vocational Behavior. Vrouwen zijn iets sneller emotioneel uitgeput op de werkvloer in vergelijking met mannelijke collega’s, terwijl mannen iets meer “gedepersonaliseerd” en afstandelijk zijn bij een burn-out. Deze verschillen zijn in Amerika wat meer uitgesproken dan in Europese landen, maar blijven ook dan zeer gering.

Wat zijn de gevolgen van burn-out voor professionals?

De gevolgen van burn-out voor professionals zijn onder meer verminderde prestaties, een verlies van werkplezier en een negatieve invloed op het carrièreverloop. Deze gevolgen zijn groter wanneer een burn-out lang onbehandeld blijft. De emotionele uitputting en verminderde prestaties kunnen bijdragen aan verzuurde werkrelaties, leiden tot kostbare fouten en de oorzaak zijn van chronische gezondheidsproblemen.

Burn-out kan ook verstrekkende psychologische gevolgen hebben die je levenskwaliteit beïnvloeden, zoals angst, depressie en een algemene negatieve kijk op werk en het leven. Bovendien moet iemand vaak langer herstellen bij uitstel van een passende behandeling, wat leidt tot een langdurige periode van ziekteverzuim.

Behandeling en ondersteuning bij burn-out klachten

Kan een burn-out vanzelf overgaan? Volgens een invloedrijke studie uit 2012 door burn-out psycholoog Sharon Toker leiden onbehandelde burn-out klachten meestal tot verdere negatieve gevolgen, waaronder depressie. Het is daarom als professional belangrijk om op tijd in te grijpen bij signalen van een burn-out. Een werkgever moet daarnaast een cultuur stimuleren waarin open communicatie over dit soort signalen mogelijk is en herstel prioriteit heeft. Het bieden van ondersteuning en het zoeken naar professionele hulp is instrumenteel om burn-out klachten succesvol te lijf te gaan bij werknemers en managers.

Behandeling van een burn-out richt zich op het tijdelijk wegnemen van de factoren die de burn-out veroorzaken. Ook moet je copingmechanismen aanleren om in de toekomst beter te kunnen dealen met deze factoren. Dit alles vereist veel rust en zelfzorg. Met professionele hulp krijg je bovendien begeleiding met stressmanagement en in ontspanningstechnieken. Soms omvat een behandeling op locatie ook cognitieve gedragstherapie, bijvoorbeeld om negatieve denkpatronen te identificeren en veranderen.

Ben je op zoek naar een premium care burn-out behandeling en wil je wachtlijsten vermijden? Villa Consano biedt de rust en professionele expertise die je nodig hebt. Stel al je vragen aan het Nederlandse team via 020 – 808 5484.