Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Zó ziet de toekomst van gastvrijheid eruit

In samenwerking met 20face - Toegangscontrole via gezichtsherkenning opent deuren, letterlijk en figuurlijk. Daarmee levert deze methode van toegangscontrole een belangrijke bijdrage aan de gastvrijheid van de toekomst. ‘Je gezicht heb je altijd bij je.’

Je leest nu: Zó ziet de toekomst van gastvrijheid eruit

Stel je voor: je hebt een zakelijke afspraak bij een belangrijke klant of relatie. Zodra je aankomt, zwaait de deur van de hoofdingang automatisch voor je open. Eenmaal binnen verwelkomt een vriendelijke barista je met je favoriete koffie of thee, terwijl de persoon met wie je een afspraak hebt al in aantocht is om je op te halen. Ter plekke aanmelden en registreren hoeft niet meer: dat heb je vooraf online gedaan, op een moment dat jou uitkwam. Ook een tijdelijke bezoekerspas dragen is niet meer nodig.

Terwijl je met je contactpersoon door het gebouw loopt, op weg naar de vergaderzaal, gaan alle deuren automatisch open. In de vergaderruimte zijn de klimaatbeheersing en de verlichting precies afgestemd op het aantal aanwezige personen, voor maximaal comfort. En na afloop van de afspraak loop je probleemloos weer naar buiten en gaat de slagboom op de parkeerplaats automatisch voor je omhoog.

Gebouwen steeds empathischer

‘Gebouwen worden steeds gastvrijer en empathischer’, vertelt directeur Dick Fens van 20face, een Nederlandse scale-up die zich richt op privacy-proof gezichtsherkenning voor contactloze toegangscontrole. ‘Veel medewerkers en bezoekers willen twee dingen die op het oog tegenstrijdig zijn. Ze willen kunnen werken en verblijven in een veilige omgeving, maar ze hebben ook geen zin in tijdrovende aanmeldprocedures en in het bij zich dragen van een toegangspas. Passen die bovendien kwijt kunnen raken of gestolen kunnen worden, met alle nare gevolgen van dien.’

Maximaal hygiënisch

Automatische gezichtsherkenning lost dat probleem op, schetst Fens. ‘Je gezicht is uniek en heb je bovendien altijd bij je. Die combinatie zorgt aan de ene kant voor een hoge mate van beveiliging, aan de andere kant voor gemak. Bovendien is contactloze gezichtsherkenning maximaal hygiënisch: je hoeft als bezoeker of medewerker niets meer aan te raken. Sinds corona zijn we ons steeds meer bewust geworden van de risico’s van het aanraken van oppervlakken die niet brandschoon zijn. Ook in dat opzicht draagt contactloze toegangscontrole bij aan een gevoel van gastvrijheid; je hoeft geen pasjes of deurknoppen meer aan te raken.’

Smart building

Steeds vaker wordt biometrische gezichtsherkenning gecombineerd met automatische verlichting en klimaatbeheersing. Zo ontstaat een smart building: een gebouw dat optimaal is afgestemd op de behoeftes en voorkeuren van de mensen die op dat moment in het pand aanwezig zijn. Ook in noodsituaties is automatische gezichtsherkenning zeer welkom: het onderliggende systeem houdt bij een ontruiming automatisch bij wie het pand al heeft verlaten en wie nog binnen is. Dat helpt de bedrijfshulpverlening en hulpdiensten bij het inschatten van de risico’s en gevaren bij bijvoorbeeld brand.

Virtuele toegang

Voor vaste medewerkers kan fysieke toegang (tot het gebouw) worden gecombineerd met virtuele toegang, tot de netwerken en applicaties van de betreffende organisatie. Dat biedt niet alleen gemak (medewerkers hoeven niet meer handmatig in te loggen in diverse systemen), het zorgt er ook voor dat onbevoegden (zoals ex-werknemers) niet meer bij bedrijfsinformatie kunnen.

Gezichtsvector

Natuurlijk kent ook Fens de bezwaren van automatische gezichtsherkenning; het zou de privacy van bezoekers en medewerkers kunnen schaden. De gezichtsherkenningssoftware van 20face werkt daarom niet met daadwerkelijke foto’s, maar op basis van zogenoemde gezichtsvectors.

Daarbij worden de unieke gezichtskenmerken van een bezoeker of medewerker eenmalig vastgelegd in een vectorafbeelding, die op geen enkele manier meer is te herleiden naar de oorspronkelijke foto (die sowieso meteen wordt verwijderd). Deze gezichtsvector wordt bovendien versleuteld opgeslagen in een persoonlijke virtuele ‘kluis’, waartoe de bezoeker of medewerker directe toegang heeft. Hij of zij kan de gezichtsvector te allen tijde zelf verwijderen. Gezichtsherkenning is op deze manier helemaal AVG-proof, de oplossing van 20face is daar uniek in. Sowieso verwijdert het systeem de gezichtsvector van een eenmalige of sporadische bezoeker automatisch zodra die het gebouw heeft verlaten.

Maximale gastvrijheid

Het systeem van 20face is niet alleen inzetbaar in kantoren, maar ook in bijvoorbeeld verpleegtehuizen, fabrieken, havens, stadions en pretparken. Nu veel mensen via de gezichtsherkenning op hun smartphone langzaam steeds beter bekend raken met het gemak van automatische gezichtsherkenning, zal contactloze toegangscontrole bij gebouwen steeds meer ingeburgerd raken, voorziet Fens.

‘Zeker als je toegangscontrole via gezichtsherkenning koppelt aan een persoonlijke ontvangst en gepersonaliseerde verlichting en klimaatbeheersing, kun je bezoekers een maximaal gastvrije ervaring bieden. Je ziet niet voor niets dat steeds meer organisaties de mogelijkheden van biometrische toegangscontrole verkennen en dat ze gastvrijheid, security en duurzaamheid vervolgens op een hele innovatieve manier integreren. Dat doet wonderen voor je imago – je toont jezelf een gastvrije, energiebewuste en innovatieve gastheer of gastvrouw – en zorgt tegelijkertijd voor een maximaal veilige omgeving. Daarmee is het de perfecte manier om je te onderscheiden van de concurrent.’

Meer weten over contactloze gezichtsherkenning als manier om de gastvrijheid van je organisatie te verhogen? Lees dan de whitepaper van 20face over de toekomst van toegangsmanagement.

/