Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo biedt het World Port Center een optimale gebruikerservaring

In samenwerking met 20face - Het World Port Center in Rotterdam is niet alleen een van de best beveiligde, maar ook een van de meest gastvrije gebouwen van Nederland. De combinatie van intuïtieve poortjes, toegangscontrole en gezichtsherkenning zorgt daarbij voor een naadloze gebruikerservaring.

Zo biedt het World Port Center een optimale gebruikerservaring
Foto: Getty Images

Het is al twintig jaar een iconische blikvanger aan de Maas: het 124 meter hoge World Port Center aan de Rotterdamse Wilhelminakade. In het gebouw zijn momenteel o.a. het Havenbedrijf Rotterdam, de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond en de Landelijke Meldkamer Samenwerking (LMS) van de hulpdiensten gevestigd, vertelt Kees Kreukniet, Head of Business Development van TKH Security.

‘In 2019 werden we benaderd door de architect en de beheerder van het gebouw. Ze wilden de entree van het gebouw drastisch vernieuwen. Zo wilden ze onder meer af van de lange, weinig gastvrije aanmeldprocedures aan de balie. Tegelijkertijd zou het hoge beveiligingsniveau gehandhaafd moeten blijven. Aan ons de vraag om mee te denken over een maximaal veilige én maximaal gastvrije inrichting van de beveiligingsschil in het gebouw.’

‘Wees welkom’

De ambities van Unifore Real Estate logen er inderdaad niet om, vult Leon van der Blom (R&D Manager bij TKH Security) aan. ‘Het was nadrukkelijk hun ambitie om van het WPC het veiligste gebouw van Nederland te maken, waar tegelijkertijd veel aandacht zou zijn voor hospitality. Normaal gesproken is security primair gericht op het weghouden van mensen van bepaalde plekken, met alles wat daar aan beveiligingsmaatregelen bij hoort; van dikke deuren tot grote tourniquets. In het WPC zou de beveiliging vooral op de achtergrond aanwezig moeten zijn en zou de boodschap richting bezoekers vooral moeten zijn: wees welkom.’

Kop koffie

Zo ontstonden langzaam de contouren van de huidige oplossing, schetst Van der Blom. ‘Binnen het WPC is sprake van een zwaar en scherp securitybeleid, maar de bezoeker of medewerker merkt daar niks van. Sterker nog, op de begane grond kan iedereen een kop koffie komen drinken. Wil je verder het gebouw in? Dan krijg je als bezoeker een QR-code waarmee je eenmalig door de poortjes kunt gaan. Vaste medewerkers kunnen gebruikmaken van een door ons ontwikkelde smartphone-app, die ervoor zorgt dat het poortje opengaat. Maar medewerkers kunnen in plaats daarvan óók kiezen voor automatische toegang via gezichtsherkenning. Op die manier hoeven ze zelfs geen telefoon meer te gebruiken; de poorten gaan automatisch open zodra je ze nadert.’

Lees ook: Zo werkt efficiënte en veilige toegang in de Rotterdamse haven

Cloudoplossing

Voor de biometrische toegang via gezichtsherkenning kwam TKH Security uit bij 20face, dat gezichtsherkenningssoftware ontwikkelt die maximaal privacy- en AVG-proof is. Van der Blom kende 20face al langer, vertelt hij. ‘Zowel TKH Security als 20face is van oudsher gelieerd aan de provincie Overijssel. In die hoedanigheid waren we elkaar al wel eens eerder tegengekomen bij innovatieprojecten. Vanuit TKH Security hebben we uiteraard ook nog andere aanbieders onderzocht, maar de uiteindelijke keuze voor 20face was een bewuste. De cloudgebaseerde oplossing van 20face paste goed in ons eigen technische landschap; de opdrachtgever wilde geen eigen systemen meer on premise hebben, maar alle beveiligingssoftware als dienst afnemen. Daarnaast is 20face een Nederlands bedrijf, dat voldoet aan alle wet- en regelgeving rondom privacy.’

Esthetisch verantwoord

Wie nu als medewerker het WPC betreedt, stuit vanuit de openbaar toegankelijke lobby op intuïtieve, uit strak zwart RVS opgetrokken toegangspoortjes. Boon Edam, ontwikkelaar van draaideuren en beveiligingstoegangen, kreeg de vraag om toegankelijk ogende, zo naadloos mogelijk werkende beveiligingspoortjes te ontwerpen, vertelt accountmanager Johan Hagmolen of ten Have. ‘Het moesten vooral geen massieve, manshoge poorten worden die je eerder in een bunker zou verwachten, maar esthetisch verantwoorde beveiligingspoortjes waarin de technologie van zowel TKH Security als 20face onzichtbaar verwerkt zou kunnen worden.’

Geïntegreerde camera

Bij elk toegangspoortje staat een zuil, waar medewerkers en bezoekers hun smartphone of QR-code kunnen laten scannen via een in de zuil verwerkt glasplaatje. Medewerkers die liever kiezen voor gezichtsherkenning, worden automatisch herkend dankzij de ingebouwde camera. Hagmolen of ten Have: ‘Ook de oplossing van 20face is volledig geïntegreerd. Medewerkers hoeven niet te bukken en hoeven ook niet op een bepaalde manier in de camera te kijken; de camera registreert het gezicht vanuit elke mogelijke hoek. De hele ervaring is daardoor maximaal gastvrij en toegankelijk; medewerkers kunnen zo doorlopen, zonder gedoe en zonder dat ze iets hoeven aan te raken.’

Maximaal gastvrij

Volgens Business Development Manager Daan van Beusekom van Boon Edam voldoet de door de drie partijen gerealiseerde oplossing zo perfect aan de wensen van de opdrachtgever. ‘Het WPC wilde echt iets unieks neerzetten, dat nog nergens anders in de markt te vinden is. Dat is denk ik gelukt: de veiligheid van het gebouw is nu maximaal gegarandeerd, terwijl het geheel er ook nog eens enorm mooi uitziet. En, mede dankzij de ingebouwde gezichtsherkenning, is de oplossing ook maximaal gastvrij.’

Ook in Europa

Én privacy-proof, benadrukt Van Beusekom. ‘AVG-compliancy was voor het WPC een heel belangrijk punt. Met name in Azië is gezichtsherkenning al langer gemeengoed, maar daar zijn de wettelijke eisen op het gebied van privacy vaak toch net wat minder streng. Mede dankzij privacy-proof oplossingen  kan gezichtsherkenning toegepast worden in omgevingen met toegangscontrole en krijgt de technologie nu ook in Europa langzaam meer voet aan de grond.’

Vrije keuze

Wat daarbij helpt is dat elke medewerker de keuze krijgt voorgelegd, vult Leon van der Blom van TKH Security aan. ‘Je kunt pas gebruikmaken van gezichtsherkenning als je op vrijwillige basis toestemming hebt gegeven voor de verwerking van je gegevens. Sowieso ben je bij 20face altijd eigenaar van je eigen profiel en je eigen gegevens. En verder werkt 20face niet met echte foto’s, maar met daarvan afgeleide gezichtsvectors die op geen enkele manier meer te herleiden zijn naar de oorspronkelijke afbeelding. Voor gebruikers die kiezen voor gezichtsherkenning is dat een prettige gedachte.’

Kantoor van de toekomst

De drie betrokken partijen – TKH Security, Boon Edam en 20face – bekijken inmiddels of ze deze oplossing wellicht ook op andere plekken kunnen inzetten, vertelt Kees Kreukniet van TKH Security. ‘De combinatie van gastvrije toegangspoortjes, ons controlesysteem en de gezichtsherkenning van 20face past namelijk prima in ons beeld van het kantoor van de toekomst: een smart building waarbinnen veiligheid, privacy, gastvrijheid en hygiëne hand in hand gaan.’

/