Wist je dat zoekmachine Google in vergelijking met 10 jaar geleden 350x meer lokale zoekopdrachten krijgt? De zoekresultaten hierbij zijn gebaseerd zijn op de locatie van de zoekopdracht. Zo zijn consumenten bijvoorbeeld op zoek naar bepaalde producten of diensten die in een specifieke plaats te vinden zijn. Hoe goed vindbaar is je bedrijf lokaal? Deze 10 online plekken mag je niet vergeten als ondernemer.
1. Google Mijn Bedrijf
In Nederland is Google de meest gebruikte zoekmachine. 95% van alle zoekopdrachten in 2019 zijn gedaan via Google. Met Google Mijn Bedrijf stel je een bedrijfsprofiel op die tevoorschijn komt in Google Maps als lokaal zoekresultaat wanneer (potentiële) klanten googlen op bedrijfsnaam/categorie. Naast het aanmaken van zo’n Google Mijn Bedrijf account is het actueel houden van deze gegevens nog belangrijker. Alleen op die manier voorkom je namelijk dat je de verkeerde bedrijfs- en contactgegevens zoals openingstijden en telefoonnummer, communiceert. Heb je nog geen Google Mijn Bedrijf account? Dit kun je zelf doen via Google of hier en er wordt gratis een profiel aangemaakt.
2. Apple Maps
Apple Maps lijkt heel erg op Google Maps en daarmee Google Mijn Bedrijf. Enorm veel mensen hebben een telefoon of computer van Apple. Onder jongeren is het zelfs het meest populaire smartphone merk op de markt. Door op de kaarten van Apple Maps te verschijnen, zien heel veel Apple gebruikers jouw bedrijf omhoog komen in hun zoekopdrachten. Het aanmelden op Apple Maps is niet eenvoudig om zelf te doen. Schakel hiervoor partijen in die dit voor je hierbij kunnen helpen, zoals Places.nl.
3. Telefoonboek.nl
Telefoonboek.nl is de meest complete bedrijvengids van Nederland en er zijn enorm veel bedrijven op aangemeld. Klanten kunnen hier naast het opzoeken van bedrijfsinformatie ook reviews en ratings achterlaten. Je kunt je basisprofiel op Telefoonboek.nl ook (gratis) uitbreiden met extra informatie door je hier aan te melden. Hiernaast wordt je dan ook meteen zichtbaar op Openingstijden.com (hierover meer in de volgende alinea).
4. Openingstijden.com
Veel klanten zoeken regelmatig naar de openingstijden van bepaalde bedrijven zodat ze weten wanneer een bedrijf (telefonisch) bereikbaar is en om te voorkomen dat ze niet voor een dichte deur komen te staan. Openingstijden.com is dé webgids waar alle openingstijden van Nederlandse ondernemingen samenkomen. Vergeet daarom ook niet om de openingstijden van je bedrijf op Openingstijden.com te plaatsen.
5. Facebook
Facebook is al lang niet meer alleen een medium voor consumenten die met hun vrienden willen chatten. Veel bedrijven zitten tegenwoordig ook op het social medium. Naast volgers krijgen en die op de hoogte houden, kan je evenementen aanmaken voor je klanten en veel informatie delen via Facebook posts. Het is een goed medium om je online zichtbaarheid te verhogen omdat Facebookpagina’s bij veel organische zoekopdrachten omhoog komen.
6. Here
Net als Google en Apple Maps is Here een aanbieder van online kaarten zodat mensen onderweg hun route kunnen volgen naar hun eindbestemming. Here verkoopt of licentieert navigatie diensten en locatie-oplossingen aan bedrijven zoals BMW, Citroen, Peugeot en Seat. Als je ook voor deze weggebruikers goed vindbaar wilt zijn, meld je bedrijf dan bij Here.
7. Navmii
Navmii is een gratis routeplanner die werkt op verschillende producten van Apple. Denk hierbij aan de iPhone, iPod en iPad. De app is zelfs offline te gebruiken en wordt wereldwijd door 24 miljoen bestuurders gebruikt.
8. Uber
Sinds 2012 is Uber actief in Nederland en vanuit Amsterdam verder doorgegroeid naar andere steden. Uber is een taxi service en consumenten gebruiken deze dienst dagelijks om van de ene locatie naar de andere te gaan. Komen je klanten wel eens met de taxi naar je bedrijf? Dan is het ook voor jouw bedrijf ideaal om in het Uber systeem te staan en je bedrijf aan te melden.
9. Waze
Ook Waze is een gratis navigatie app. De app werkt in real time waardoor de aangegeven route zich aanpast aan de dingen die er op dat moment gebeuren. Bij files op de weg, stuurt Waze je dus de andere kant op om zo toch sneller te zijn. Ook hier is het van belang om aangemeld te zijn bij Waze omdat het je bezoekers dan snel en makkelijk naar jouw bedrijf kan leiden.
10. Foursquare
Tot slot hebben we Foursquare. Deze app laat je inchecken bij de locatie waar je bent. Ben je bijvoorbeeld in de bioscoop, dan kan je via deze app laten zien aan iedereen dat je daar bent. Op die manier houd je je vrienden op de hoogte van wat je doet en je locatie. Als mensen bij jouw bedrijf zijn, kan je ze dus de mogelijkheid geven zich in te checken. Dit zien hun vrienden dan en zo krijg jij meer naamsbekendheid.
Je bedrijf aanmelden bij alle bovenstaande kanalen en deze vervolgens actueel houden, zal best wat tijd in gaan zitten. Hiernaast is het ene kanaal wellicht relevanter dan het ander. Wil je weten hoe goed je bedrijf momenteel gevonden wordt bij de belangrijkste online kanalen? Doe dan een gratis check en ontdek waar je bij bovenstaande kanalen nog winst kan behalen.