1. Houd je bedrijfsgegevens altijd up-to-date
Online bedrijfsgegevens is vaak het eerste wat een klant van jouw bedrijf ziet. Het is een nare ervaring voor een klant als je online verkeerde informatie geeft. Vergeet dus niet om je online bedrijfsgegevens aan te passen als deze veranderd zijn. Heb je aangepaste openingstijden, ben je minder telefonisch bereikbaar of kun je minder voorzien in het leveren van diensten of producten? Controleer de gegevens die nu online staan van jouw bedrijf en pas ze zo nodig aan op je website, social media, bedrijvengidsen en andere online kanalen. Probeer hier routine in aan te brengen: gegevens die regelmatig geupdate worden dragen bij aan een betere online vindbaarheid (hierover lees je later meer).
2. Meld je bedrijf aan bij Google Mijn Bedrijf
Google Mijn Bedrijf is een heel handig (gratis) kanaal dat tevoorschijn komt bij het zoeken van een bedrijf of branche in Google op basis van de locatie waar je jezelf op dat moment bevindt. Dit is het venster dat je op een desktop rechts in de zoekresultaten van Google ziet. Meestal zie je hier ook meteen de locatie, openingstijden, recensies, contactgegevens en een link naar de website van een bedrijf. In totaal zijn er op Google per maand maar liefst 5 miljard zoekopdrachten naar deze lokale bedrijfsgegevens. Hier ligt dus een mooie kans voor bedrijven om lokaal beter gevonden te worden.
3. Vermeld je bedrijf bij webgidsen
Een webgids is een online bedrijvengids die vaak geraadpleegd wordt door consumenten die op zoek zijn naar bedrijfsgegevens zoals openingstijden, telefoonnummers of recensies. Er zijn heel wat webgidsen waar je je gratis kunt aanmelden, voorbeelden hiervan zijn Telefoonboek.nl en Openingstijden.com. Als je je bedrijf hier aanmeldt bevorderd dit je online zichtbaarheid. Een vermelding hier is vaak gratis. Places.nl is bijvoorbeeld een partij die jouw bedrijf (gratis) beter zichtbaar maakt op bijvoorbeeld Telefoonboek.nl en Openingstijden.com, maar ook Google Mijn Bedrijf (als je die nog niet had).
4. Online is meer dan alleen Google
Natuurlijk is Google het meest gebruikte kanaal waar klanten naar je bedrijf zoeken, maar online vindbaarheid bestaat uit veel meer dan alleen Google. Juist bij andere kanalen liggen kansen omdat de concurrentie deze vaak over het hoofd ziet. Denk bijvoorbeeld ook aan een vermelding op Apple Maps (alle iPhone gebruikers) of Bing.nl. Indien je een bezoekersadres hebt, vergeet dan ook navigatiesystemen niet zoals Here, Navmii, Waze en Uber. Wel zo handig als ook weggebruikers je bedrijf kunnen vinden met de juiste openingstijden. Met een bedrijfspagina op Facebook kun je onder andere evenementen aanmaken en delen, berichten plaatsen en je pagina promoten. Check hier hoe jouw bedrijf nu vermeld staat op deze kanalen.
5. Maak je website gebruiksvriendelijk
Voor zoekmachines, maar nog belangrijker, voor je klanten moet de website logisch in elkaar steken. Zoekmachines worden steeds slimmer en houden bij het beoordelen van je website ook rekening met het gedrag van je bezoekers. Onderstaand volgen wat voorbeelden van gedragsfactoren die invloed hebben op je positie in een zoekmachine. Probeer dus rekening te houden met deze factoren en analyseer ze regelmatig.
- Hoe vaak er wordt doorgeklikt vanuit een zoekmachine;
- Het bouncepercentage (het percentage van je klanten dat alleen de webpagina bezoekt en daarna wegklikt);
- De tijd doorgebracht op de site;
- Het uitstappercentage (het percentage dat op een specifieke pagina is weggegaan van het totaal aantal bezoekers van diezelfde pagina);
- Hoelang het duurt voor de website tevoorschijn komt oftewel laadtijd. (hoe langer deze duurt, hoe sneller mensen geneigd zijn weg te klikken)
Bovenstaande metrics kun je overigens allemaal terugvinden in Google Analytics. Dit is een gratis tool van Google waar je je jouw websiteverkeer mee kan analyseren.
6. Optimaliseer de website pagina’s met zoekwoorden (SEO)
Zoekmachines zoals Google indexeren de pagina’s van je website en bepalen daarna de positie. Dit doen ze met gebruik van een spider die alle pagina’s doorzoekt. Zorg ervoor dat je per pagina een zoekwoord of zoekwoordcombinatie bedenkt waar die pagina omdraait. Deze zoekwoord(en) plaats je:
- In de titel en subkopjes (H1, H2, H3’s); -In de meta beschrijvingen;
- Verspreid over de pagina
- In afbeeldingen met een bijpassend alt-tag
Zorg er wel voor dat je zoekwoord niet te vaak wordt genoemd en stel de leesbaarheid voorop. Gebruik in plaats van steeds dezelfde zoekwoorden synoniemen. Weet je niet welke zoekwoorden je moet gebruiken? Doe dan van te voren een zoekwoorden onderzoek (bijvoorbeeld via de gratis ‘Keywordplanner’ van Google). Zo weet je precies op welke woorden potentiële klanten zoeken en kun jij dit toepassen op jouw website.
7. Zorg regelmatig voor goede content (SEO)
Schrijf regelmatig nieuwe content over je bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan blogberichten met tips, kortingsacties of een update omtrent je bedrijfsvoering tijdens deze coronacrisis. Waarom is dit van belang? Klanten of websitebezoekers weten op deze manier waar ze op kunnen rekenen en bindt je hierdoor aan je bedrijf. Hiernaast zal de zoekmachine spider vaker langskomen als je regelmatig nieuwe content plaatst, waardoor je pagina opnieuw beoordeelt en gepositioneerd wordt in de zoekresultaten.
8. Verbeter je online uitstraling met een zakelijk e-mailadres
Mail jij je klanten met een @hotmail.com of @gmail.com e-mailadres? Dit wordt vaak niet als professioneel ervaren. Met een zakelijk e-mailadres kom je professioneler over. Zo’n e-mailadres is vaak te onderscheiden door de bedrijfsnaam in het e-mailadres. Hierdoor zullen deze e-mails eerder geopend worden dan een e-mail vanuit een niet zakelijk adres. Naast een zakelijke opmaak van een e-mail, ziet je e-mailadres er betrouwbaar uit voor de ontvanger. Ook is de kans kleiner dat de mail in de spambox van je (potentiële) klanten belandt. Heb je nog geen zakelijk e-mailadres? Regel het dan meteen.
9. Pak tijd om je reviews te beantwoorden
Heb je wel eens gegoogled naar je eigen bedrijf en bekeken wat klanten over je bedrijf zeggen in de reviews? Er zijn vele kanalen waar reviews kunnen worden achtergelaten zoals Facebook, Google, Tripadvisor, Telefoonboek.nl of Openingstijden.com. Belangrijk is om op deze reviews te reageren, of het nu slechte of goede reviews zijn. Probeer bij een slechte review een begripvolle reactie te geven en het beste is om tot een oplossing te komen met de klant. Hierdoor schrik je andere potentiële klanten minder af en schaaft de voorheen teleurgestelde klant misschien zijn mening bij. Heb je te weinig tijd om alle reviews te kunnen beheren dan zijn er gelukkig ook platforms die alle reviews gebundeld hebben, waardoor je ze allemaal vanuit 1 plek kan beheren.
10. Zorg voor een goede telefonische bereikbaarheid
Zorg ervoor dat je telefoonnummer correct staat weergegeven op alle online kanalen zodat klanten je telefonisch kunnen bereiken. Als je nu druk bezig bent met andere zaken en geen tijd hebt om je klanten telefonisch te woord te staan, dan is een 24/7 antwoordservice wellicht de oplossing. Op deze manier mist je bedrijf geen telefoontjes meer en worden klanten altijd professioneel te woord gestaan door een telefoniste op afstand.