“Wij zoeken daarom bij onze klanten de samenwerking met andere facilitaire dienstverleners. Dat kan de catering zijn, maar ook beveiliging of groenvoorziening. Samen denken we na hoe we de dienstverlening kunnen verbeteren en welke besparingen dat kan opleveren. Dit gaat veel verder dan schoonmaken alleen”, vervolgt Van der Sluijs.
“De grootste besparing valt te behalen als we kunnen zorgen dat het minder snel vuil wordt. Onze slogan, Let’s keep it clean, vat dat heel goed samen.” Een praktisch voorbeeld is het verwijderen van kauwgum op stations. Dat is arbeidsintensief. Als bijvoorbeeld op het station geen kauwgum te koop is, dan zal daar minder kauwgum op de grond terecht komen en vallen de schoonmaakkosten lager uit.
De aanpak en filosofie van ICS Groep werken, zo bewijzen de gestage groei en de tevreden klanten. “Met service zorgen we dat klanten langer bij ons blijven. Als de kwaliteit goed is, waarom zouden ze dan wisselen?” Ook ziekteverzuim en verloop zijn, zeker voor de schoonmaakbranche, heel laag. Van der Sluijs denkt dat meespeelt dat het een familiebedrijf is. “Je zorgt voor elkaar en bent bereid net een stapje harder te lopen.”
De komende jaren wil ICS Groep verder groeien en doorgaan met innoveren van de dienstverlening, onder meer met het aanbieden van huishoudelijk medewerkers in de zorg. “Als wij helpen met het huishouden, dan zijn er meer handen van zorgpersoneel beschikbaar voor aan het bed.”