De ontwikkelaars in het team van ondernemer Viet Nguyen zijn net als hij: nuchter, bescheiden en goed in hun vak. Ze werken graag samen en gunnen elkaar succes.
‘We helpen anderen graag vooruit, zowel onze collega’s en klanten als andere ondernemers met innovatieve ideeën’, vertelt Nguyen. ‘Het klinkt cliché, maar ik dank de groei van het bedrijf vooral aan de mentaliteit en stabiliteit van mijn team.’
Taalbarrière in softwareontwikkeling
Nguyen is de oprichter en ceo van scaleup XLINQ (spreek uit als: ‘cross link’). Ontstaan uit ‘crossing borders, linking people’. Met hun softwareplatform overbruggen ze taalbarrières tussen softwareontwikkelaars en bedrijven met behoefte aan innovatieve en betrouwbare softwareoplossingen.
Nguyen kent zowel de bedrijfs- als de ontwikkelaarskant goed. Na zijn studie aan de Technische Universiteit Eindhoven kwam hij algauw in de financiële wereld terecht, waar hij op het snijvlak van business en IT werkte. Hij zag ruimte voor verbetering.
‘Betrouwbare software ontwikkelen voor een bank duurt lang en kost veel geld, vaak miljoenen of tientallen miljoenen. Veel digitaliseringsprojecten richten zich op veiligheid, compliance en technologiemigratie – belangrijke thema’s, maar het directe effect voor klanten is vaak beperkt.’
‘Engels voor software’
Het grootste obstakel is de communicatie tussen de business en de programmeurs, vertelt Nguyen. ‘Het gat tussen bedrijfskennis en code is groot. We gingen terug naar de tekentafel: waar begint software eigenlijk? Je moet domeinkennis goed vastleggen en de oplossing by design veilig en compliant maken om functioneel correcte, betrouwbare en veilige software te ontwikkelen.’
Daarom ging hij op zoek naar een manier om de logica en domeinkennis van banken en overheden gestructureerd vast te leggen en misinterpretatie te voorkomen. Hij omschrijft het idee als een soort Engels voor software: een universele taal voor bedrijfssoftware om domein- en bedrijfskennis uit te drukken, vastgelegd in processen, data en gebruikersinteracties.
Startup van ING Labs
Zijn werkgever ING gaf hem tijd, geld en een team om het idee uit te werken. Dat deed hij binnen innovatiehub ING Labs. Sommige innovaties blijven binnen de bank om de organisatie te verbeteren, andere worden uiteindelijk zelfstandige bedrijven omdat ze relevant zijn voor de markt.
‘Te mooi om waar te zijn’
In het begin leek het doel van Nguyen bijna onhaalbaar. ‘Sinds de vorige eeuw zoeken mensen naar manieren om communicatie in softwareontwikkeling te verbeteren, waarom zou het ons lukken?’, zegt hij. ‘Maar mijn motto is: als een idee niet te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het niet vernieuwend genoeg. Gelukkig geloofde het innovatiebestuur van ING in mijn ambitieuze visie.’
Het resultaat is XLINQ: een platform waarmee mensen zonder programmeerkennis hun probleem of opdracht kunnen beschrijven. Denk aan beschrijvingen als: software om een transactie of lening aan te vragen, een handtekening te zetten of gegevens naar de overheid te sturen. Een softwaregenerator zet deze opdrachten om in werkende software.
‘We drukken kennis uit in een taal die dicht bij natuurlijke taal ligt, dat is de basis’, zegt Nguyen. ‘Daarna draait alles om de uitvoering. Eén ding blijft constant: verandering. Daar houden we rekening mee met ons ontwerp. We ontwikkelen technologie die flexibel, herbruikbaar en klaar voor de toekomst is.’
Verder als ondernemer
Het was een logische stap om in 2023 verder te gaan als aparte bv, vertelt hij. De oplossing van XLINQ is namelijk ook nuttig voor andere sectoren. ‘We focussen in eerste instantie op de financiële sector, omdat dat onze achtergrond is. Inmiddels werken we voor meerdere banken. Op den duur kunnen we ook andere organisaties en typen bedrijven helpen.’
Veel teamleden gingen bij hem in dienst. Nguyen vond een standplaats voor zijn nieuwe bedrijf in startup-hub B. Amsterdam. ‘Zo’n flexibele ruimte was ideaal, want ik wilde niet vastzitten aan een huurcontract van vijf jaar in het geval we zouden groeien’, vertelt hij. ‘Verder is het een dynamische, informele omgeving vol met gelijkgestemden. Dat zorgt voor kruisbestuiving.’
Uitbreiding naar andere sectoren
Al op dag één ontstond een onverwachte samenwerking. ‘Ik sprak met de vertrekkende huurder over de overname van de laminaatvloer bij B. Amsterdam’, vertelt Nguyen. ‘Hij werkt in de verzekeringsbranche en ook daar is domeinkennis superbelangrijk bij softwareontwikkeling. Nu onderzoeken we samen of we iets kunnen ontwikkelen binnen de verzekeringssector.’
Hoe groeit XLINQ?
Hoe meer klantcases XLINQ bouwt, hoe harder het bedrijf kan groeien. ‘Klanten kunnen bij ons zelf software ontwikkelen met de tools van XLINQ. Zo wordt de gereedschapskist steeds groter, case voor case, klant voor klant. We bieden ook standaardmodules aan die we flexibel op maat kunnen maken. Ons doel is uiteindelijk om niet meer direct bij de klant te zitten, maar gebruikers in staat te stellen zichzelf en hun eigen klanten te helpen.’
Geen salesafdeling
Opvallend is dat XLINQ geen salesafdeling heeft, alleen engineers. ‘Onze groei is vooral gebaseerd op referenties’, zegt hij. ‘Volgens marketingbureaus moeten we onze productmarketing en positionering verbeteren. Misschien zijn we wat te bescheiden, maar tot nu toe werkt mond-tot-mondreclame erg goed. In mijn ervaring komen we snel in gesprek met de beslissers binnen grote bedrijven. Zo had ik afgelopen vrijdag een telefoontje en spreek ik morgen al met de cfo over een oplossing.’
Meedenken over oplossingen en software testen: dat vindt hij het allerleukste. ‘Ik streef ernaar minimaal de helft van mijn tijd inhoudelijk bezig te zijn, al lukt dat niet altijd’, zegt hij. ‘Als ondernemer ben ik tenslotte ook manager en verantwoordelijk voor het naar buiten brengen van ons product. Maar als we iets nieuws hebben, probeer ik het meteen uit. Experimenteren, doorlopen van user journeys, opsporen van fricties en kijken waar het beter kan – dat vind ik leuk om te doen.’
‘Het belangrijkste is dat je samen blijft geloven in de missie’, zegt Nguyen. We zetten elke dag een nieuwe stap en bouwen zo al acht jaar gestaag voort. Wat ons moed geeft zijn de reacties van klanten. Iemand zei laatst: ‘Dit is echt gaaf, ik kan haast niet geloven dat we nu al in productie gaan! Zulke woorden geven ons telkens nieuwe energie.’