Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Yahoo stopt met thuiswerken – en terecht!

Je leest nu: Yahoo stopt met thuiswerken – en terecht!

Het einde van thuiswerken is in zicht. Want je mensen op het eigen ‘coole’ kantoor innoveert beter.

Onlangs zond technologiebedrijf Hewlett Packard (HP) een memo rond naar al zijn werknemers. Hierin vroeg het zijn medewerkers, net als Yahoo eerder dit jaar, voortaan weer zoveel mogelijk op kantoor aanwezig te zijn in plaats van thuis te werken. Het memo ging weliswaar niet zover als die van Yahoo, dat zijn werknemers simpelweg sommeerde voortaan op kantoor aanwezig te zijn en daarmee een dikke streep door het hele thuiswerken zette.  

Maar HP vraagt zijn werknemers wel dringend of ze, als ze op kantoor kunnen werken, dit ook willen doen. Het bedrijf wil zo een broodnodige cultuurverschuiving veroorzaken om zijn personeelsbestand meer een te maken om zo beter samen te werken en tot grootse innovatieve ideeën te komen. HP schrijft in het memo: ‘During this critical turnaround period, HP needs all hands on deck. (…) and the more employees we get into the office the better company we will be.’

Paarse olifant

In april verbrak Yahoo ceo Marissa Meyer eindelijk haar stilzwijgen na de uitgelekte terug-naar-kantoor-memo uit februari die veel ophef veroorzaakte. Staand voor een projectie van een enorme paarse olifant met op zijn flank de letters 'WHF' (work from home) geschilderd, besprak Mayer tijdens het congres ‘Great Place to Work’ de ‘elephant in the room’ en legde nog eens fijntjes uit waarom de thuiswerkdagen van ‘Yahoo’s’ nu precies voorbij zijn. Mayer: ‘Mensen zijn meer productief als ze alleen zijn, maar ze werken beter samen en zijn meer innovatief als ze op dezelfde plek samenkomen. De beste ideeën komen voort uit het samentrekken van verschillende inzichten.’ Een typisch voorbeeld van een innovatief idee dat ontstond in de kantoortuin is de Yahoo weather app.

Cool kantoor

Yahoo en HP staan niet alleen in hun terugtrekkende beweging ten aanzien van thuiswerken. In opdracht van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) onderzocht de Nederlandse dr. ir. Annet Jantien Smit van Denkbeeld onlangs in Downtown en Kendall Square in Boston (de thuishaven van grote kantoren van Amazon, Google en Microsoft én vruchtbare omgeving voor jonge hippe hightech start-ups) hoe belangrijk fysieke werkplekken zijn voor app-ontwikkelaars. Smit: ‘De ceo’s van die jonge bedrijven willen het liefst iedereen bij elkaar op kantoor hebben. Zo kunnen vragen makkelijk gesteld worden en nieuwe ideeën beter ontstaan.’

Een populaire vorm van communicatie noemt Smit HipChat. Een vraag of probleem wordt op een platform gesteld en iedereen kan zijn input geven. Smit: ‘Het is makkelijker dan met z’n tweeën achter een computer kruipen en het denkproces wordt zo meteen goed geregistreerd.’ Zoiets zou natuurlijk prima op afstand kunnen, maar dat is toch niet de bedoeling. ‘Mensen moeten bij elkaar kunnen binnenlopen. Daarom wordt ook geprobeerd een ‘cool’ kantoor te bieden waar je graag en veel wilt zijn.’

In het bloed

Het Nederlandse IT-bedrijf Macaw werd begin vorig jaar door een onderzoek van Intermediair en SatisAction uitverkoren als de organistatie die als beste Het Nieuwe Werken heeft geïntegreerd. Ook het thuiswerken werd goed beoordeeld. Macaw-cfo Ronald van Es zegt dat het in de cultuur van het bedrijf zit om iedereen te laten kiezen welke manier van werken het beste past bij de actviteit die gedaan moet worden. ‘En dat betekent zeker niet de hele tijd thuiswerken. Dat kan ook niet, omdat we vaak bij de klant moeten zijn. Maar mensen willen ook niet vijf dagen thuis zijn, ze willen elkaar zien. Hoe creatief kun je tenslotte zijn als je de hele tijd in je eentje zit? Ik heb vanochtend nog iemand opgehaald die niet kon autorijden, maar wel op kantoor wilde zijn. Terug naar de oude manier van werken kan niet meer, dit zit in ons bloed. Maar het kantoor moet wel veranderen, de oude inrichting past niet bij meer bij de huidige flexibele vorm van werken.’

Het Normale Werken

Henny van Egmond stond aan de wieg van Het Nieuwe Werken bij de Rabobank waar hij vanaf 2005 programmamanager was van Rabobank Unplugged, working in the 21th century. Nu is hij eigenaar van het strategie- en changemanagementbedrijf Yolk is en blijft hij een groot voorstander van HNW. Van Egmond: ‘Je moet natuurlijk goed nadenken bij welke activiteit welke vorm van werken hoort. Juist daar wordt vaak een denkfout gemaakt. Hoe complexer de op te lossen vraagstukken, zeker als het gaat om innovatie, hoe meer voordelen het biedt als mensen fysiek bij elkaar zijn. Bij routinewerk kan veel makkelijker thuis worden gewerkt. Je bent thuis ook productiever.’  

Dat thuis makkelijker de kantjes eraf worden gelopen, gelooft Van Egmond zeker niet. ‘Thuis wordt eerder meer gewerkt, omdat men het moeilijk vindt de lijn tussen werk en privé te trekken. Natuurlijk is er bij bedrijven de angst dat de sociale cohesie afneemt. Maar er zijn genoeg bedrijven die goed slagen in het behouden van teamgevoel. Succesvolle voorbeelden van Het Nieuwe Werken zijn wat mij betreft Interpolis, Buurtzorg, het centrale hoofdkantoor van Rabobank en internationaal GoreTex. Eigenlijk zou je ook niet meer over Het Nieuwe Werken moeten praten. Het is gewoon Het Normale Werken.’