Salesforce
De multinationale diensterverlening in CRM-cloudsystemen Salesforce is ook een lokaal Nederlands uitblinker in goed werkgeverschap. De cultuur van dit bedrijf heeft een eigen naam – Ohana genaamd, naar een Hawaiiaans woord dat zoiets als ‘familiegevoel’ betekent. Salesforce versterkt die cultuur ook door technologie in te zetten. Niet vreemd – Salesforce is een bedrijf dat vertrouwen heeft in de technologieën waar het zijn dienstverlening op baseert. De kernwaarden van Salesforce zijn vertrouwen, klantsucces, innovatie en gelijkwaardigheid. Ook gelooft het bedrijf in transparantie – Salesforce wil de medewerkers wereldwijd dan ook betrekken bij wat er in de directievergaderingen wordt besproken. Dat laatste kan met de interne communicatieapplicaties die feedback aan de directie mogelijk maken. Ook hebben de werknemers een persoonlijke plan – V2MOM genaamd, naar een afkorting van Vision, Values, Methods, Obstacles en Measures. Alle werknemers van Salesforce kunnen de eigen V2MOM en die van alle collega’s inzien. Zo wil het bedrijf door middel van transparantie onderlinge inspiratie stimuleren een talentontwikkeling een boost geven.
Adecco
The Adecco Group is ’s werelds marktleider in HR-dienstverlening. In Nederland, waar het bedrijf een van de grootste spelers in arbeidsbemiddeling is, kenmerkt Adecco zich door een sterke bedrijfscultuur. ‘Een bedrijf met een hart’, zo noemt HR-directeur Fleur van de Wall de onderneming. Dat blijkt uit de hoge medewerkerstevredenheid, betoogt ze. ‘Wij zien onze organisatie als een voorbeeld voor onze dienstverlening: we brengen elke dag mensen in contact met andere mensen. We geloven in lange-termijnpartnership, en dus vinden we het niet meer dan logisch dat we dat in onze eigen organisatie voorleven.’ Voor Van de Wall is het enthousiasme op de werkvloer merkbaar. ‘We houden van eenvoudige spontane acties. Toen het afgelopen zomer zo warm was, bedachten onze managers zomaar om op onze vestigingen ijs uit te delen. Dat noemden we de Ice On Us Challenge: wij betaalden het ijsje en directieleden en branchemanagers bezorgden de ijsjes aan onze consultants.’
AbbVie
Ook de Nederlandse dochterorganisatie van biofarmaceutisch bedrijf AbbVie staat in de lijst van World’s Best Workplaces. Dat bedrijf wil een organisatie zijn waarin mensen grote prestaties leveren. Dat gaat niet vanzelf, vindt Jorita van den Hombergh, senior human resources business partner. ‘Je kunt niet meer achterover leunen en denken dat mensen wel vanzelf met bezieling en passie naar het werk komen.’ Actief investeren in je rol als goed werkgever, is dus nodig, maar voor hoe je dat moet doen, bestaat geen draaiboek. Voor een in de farmacie actief bedrijf als AbbVie is het logisch dat de gezondheid van de werknemers net zo belangrijk is als die van patiënten. En dus investeert AbbVie in de fitheid van medewerkers met bijvoorbeeld bedrijfslopen en vitaliteitsprogramma’s. Ook hebben AbbVie-medewerkers recht op kosteloze coaching. En er is aandacht voor elkaar: ‘Voor een collega wiens kindje ziek was, organiseerden onze mensen een actie. Dat ontstaat bij ons heel natuurlijk.’
SAS
SAS, marktleider in analytics, is ook een van ’s werelds beste werkgevers. Volgens Heere Blokhuis, Country Leader van SAS Nederland zijn gelukkige medewerkers de beste garantie voor een optimale inzet, creativiteit en innovatie. Een van de manieren waarop het bedrijf dat vormgeeft, is door zijn vestigingslocatie – een fraai gelegen kantoor. ‘Een unieke ligging, met verzorgde werkplekken en een fijne sfeer. De faciliteiten die worden geboden rondom het werk, zoals sportgelegenheden, heerlijke en gezonde lunches, massages, en het autowassen zijn perfect geregeld.’ Het zijn niet de arbeidsvoorwaarden of het salaris dat een organisatie onderscheidend maakt als werkgever, voegt Babeth Hendriks, Senior Business Partner Human Resources toe. ‘Het draait om vertrouwen, trots en plezier. Op de huidige arbeidsmarkt zijn de organisatiecultuur, het vertrouwen en het centraal zetten van mensen nog belangrijker.’
Hilton
‘Klanttevredenheid? Dat vinden wij net zo belangrijk als medewerkerstevredenheid.’ Bij hotelketen Hilton staat gastvrijheid centraal. En dus geldt bij deze World’s Best Workplace: als de klant als koning behandeld wordt, dan de eigen mensen ook. Rowena Lodder, HR-directeur, legt uit. ‘Alles draait bij ons om service, om het tevreden stellen van onze gasten. Een van de waarden die wij hanteren, is now – als een klant iets vraagt, leveren wij direct. Met die urgentie behandelen wij wensen en verzoeken van onze medewerkers ook.’ Dat laatste geldt ook voor de feedback van hotelgasten. Als die een positieve ervaring hebben gehad met een van de medewerkers, en dat aan het bedrijf laten weten, dan wordt ervoor gezorgd dat de collega in kwestie dat te horen krijgt. Lodder: ‘Dat moet per slot van rekening gevierd worden. Een mailtje waarin staat: Ik vond medewerker X zo aardig – sturen we dus door aan die medewerker of we maken er een mooi Recognition Certificaat van. Dat vinden wij belangrijk.’ Naast trainings- en opleidingsmogelijkheden vindt Lodder de carrièrebegeleiding van haar werknemers belangrijk. ‘Ambitieuze mensen willen wij steunen.’
Bekijk de volledige lijst van World’s Best Workplaces hier.