Softwareorganisatie Salesforce mag zich dit jaar World’s Best Workplace 2018 noemen. Volgens het persbericht is Salesforce een organisatie die ‘net zo veel waarde hecht aan haar dagelijkse werk, als aan het bijdragen aan een betere samenleving’. Het bedrijf heeft een sterke eigen cultuur, genaamd naar de Hawaiiaanse term Ohana, ofwel ‘familie’. Salesforce weet de verbondenheid onder de medewerkers sterk te verankeren in de organisatie. Maar hoe doet het bedrijf dat in de praktijk? Management Team sprak met Linda Aiello, de in het Amsterdamse kantoor gevestigde Senior Vice President International Employee Success bij de eigenzinnige winnaar van dit jaar.
Wat doet een Senior Vice President International Employee Success eigenlijk?
‘De term is ontstaan als een pendant van onze verantwoordelijke voor wat wij customer successnoemen. Als sales bij ons customer success heet, dan is het niet meer dan logisch dat human relations bij ons employee success heet. Wat ik doe in mijn rol? Uiteindelijk alles wat mensen ertoe drijft om zo succesvol mogelijk te worden in hun werk. Ik zie deze rol dan ook als een normale hr-directiefunctie.’
Hoe maakt die focus uw werk anders?
‘Alles komt neer op je organisatiecultuur en de waarden van je onderneming. Die moeten van het leiderschap tot de werkvloer, door de hele organisatie heen verankerd zijn. Vertrouwen, klantsucces, innovatie en gelijkwaardigheid – dat zijn onze kernwaarden. De eerste drie lijken misschien vanzelfsprekend voor veel ondernemingen, maar gelijkheid? Het is behoorlijk uniek dat gelijkheid bij ons een kernwaarde is.’
Wat betekent Ohana, familie, voor u?
‘Wij laten niemand alleen achter – dat is ohana. Je team zal dus altijd beschikbaar zijn om jou steunen als je dat nodig hebt. De beste voorbeelden daarvan vind je in de grote levensmomenten van onze mensen. Ik heb bijvoorbeeld meegemaakt dat een collega tijdens een van onze zakelijke trips overleed. Wij hebben er toen alles aan gedaan om zijn familie te ondersteunen in die tragedie. Naast het feit dat we professionals invlogen om de communicatie te verzorgen, hebben we ook ter plaatse psychologen ingeschakeld die collega’s, vrienden en naasten opvingen. Diezelfde avond hadden we een herdenkingsdienst voor deze jonge man opgetuigd. Driehonderd mensen kwamen daarnaartoe – klanten, partners, collega’s. Dat is voor mij Ohana: niemand blijft alleen achter.’
Dat klinkt vanzelfsprekend.
‘Ja, daarom is het de vraag: waarom doet niet iedereen het zo? Ik denk dat veel organisaties zich blindstaren op de bedrijfsresultaten.’
Hoe zorgt u er dan voor dat de kernwaarden praktisch vorm krijgen in de organisatie?
‘Het is een kwestie van eigenaarschap over de cultuur. Wij zien onze cultuur niet als zomaar een HR-projectje. Het gaat om de omgeving die je creëert, van het leiderschapsteam tot op de werkvloer. Dat betekent dat als we als managers beslissingen nemen over investeringen in onze mensen, we dat altijd doen op basis van onze vier kernwaarden.’
Kunt u een voorbeeld geven?
‘Neem onze secundaire arbeidsvoorwaarden. Als je door de bril van onze kernwaarde gelijkheid naar iets als zwangerschapsverlof kijkt, dan ziet dat er ineens heel anders uit. Gelijkheid betekent voor iedereen – onafhankelijk van seksuele oriëntatie of situatie. Daarom hebben we faciliteiten voor verlof voor adoptieouders. We hebben het zelfs over het ondersteunen van de bevriezing van eicellen, zodat vrouwen die later moeder willen worden, die kans kunnen grijpen. We hebben ook wat we second caregiver leave noemen, een verlof van drie maanden voor de tweede ouder of verzorger. Dat stelt alle partners in staat om als ouder of verzorger op te treden, maar ook om weer terug te keren op het werk. Dat soort faciliteiten oogsten veel lof van onze medewerkers.’
Salesforce is een softwarebedrijf, dat onder meer gespecialiseerd is in data-analytics. Welke rol speelt technologie in de cultuur op het werk?
‘Met datatechnologie versterken wij onze cultuur – zie het als een hefboomeffect. Wij geloven in gebruiksvriendelijke software die je leven gemakkelijker maakt, dus vinden wij dat technologie je leven op het werk ook zo eenvoudig mogelijk moet maken. We zetten daarom onze eigen software in om ons bedrijf vooruit te helpen. Dat past bij onze kernwaarde vertrouwen – als wij vertrouwen hebben in onze software, dan moeten wij die zelf ook gebruiken.
Nog zo’n kernwaarde is transparantie. Wij willen al onze 30.000 medewerkers wereldwijd betrekken bij wat er in onze directievergaderingen wordt besproken. Dat doen we met feedback-tools zoals Chatter, onze interne communicatieapplicatie. En met het persoonlijke plan dat al onze medewerkers hebben. Dat plan heet V2MOM – een afkorting van Vision, Values, Methods, Obstaclesen Measures. Alle werknemers kunnen hun eigen V2MOM en die van alle collega’s inzien via Chatter. De sessie waarin onze CEO zijn eigen V2MOM invult, is voor elke medewerker te becommentariëren. Dat is niet alleen transparant, het inspireert bovendien.’
U bent verantwoordelijk voor Employee Success voor alle activiteiten van Salesforce buiten de Verenigde Staten. Waarom werkt u graag in het Amsterdamse kantoor?
‘Ik heb veel kantoren van onze organisatie van binnen gezien. Maar ons kantoor in Amsterdam vind ik het mooiste op de wereld. Dat heeft te maken met de natuurlijke lichtinval. Je ziet hier mensen samenkomen en werken in een prachtige omgeving – alsof je in een woonkamer zit, heel ontspannen. We gebruiken overigens kennis uit onze data om onze kantoren optimaal in te richten. Wist je dat er een correlatie is tussen de hoeveelheid natuurlijk licht op kantoor en de prestatie van onze medewerkers? Net als de afstand tot koffie van goede kwaliteit, en de nabijheid van lunchmogelijkheden. Dat alles maakt dit kantoor optimaal.’