Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Geen maatpakken, maar modderlaarzen: TranZero zet schoonmaakwereld op zijn kop

In samenwerking met Horizon - In deze serie video's laten we je het échte verhaal zien van innovatieve ondernemers. Hoe zijn zij op hun geniale idee gekomen? En hebben ze liever wind mee of wind tegen? Staan ze liever in een maatpak of met modderlaarzen in de klei? De twee founders van de innovatieve startup TranZero trappen af. Met hun uitvinding, de BubbleFlush, zetten ze momenteel de schoonmaakwereld op zijn kop.

tranzero bubble flush flevoland

Dennis Luiten en Hidde Reitsma zijn de founders van TranZero, de innovatieve startup achter de gepatenteerde BubbleFlush. Hoe kwamen ze eigenlijk op dit idee? Luiten legt uit:

‘We begonnen met de ontwikkeling van een tandenborstel. Daar zijn we een heel eind mee gekomen, maar uiteindelijk irriteerde ik me aan de vervuiling in het toilet thuis. Dat zit vaak achterin het sifon en daar kun je amper bij. Ik vroeg aan Hidde of we misschien niet met een onderdeel uit deze tandenborstel een toilet ook zouden kunnen reinigen? Hij lachte er eerst om, maar uiteindelijk vond hij het ook de moeite waard.’

TranZero wil milieuvriendelijk schoonmaken

Dit eerste product van TranZero is inmiddels op de markt en het loopt storm. De BubbleFlush zet de schoonmaakwereld op z’n kop. Eigenlijk verbaast Hidde zich nog steeds over het feit dat een dergelijk product nog niet bestond.

‘De markt vraagt er gewoon om, ons idee gaat gewoon slagen. De markt vraagt om chemievrij reinigen en de markt vraagt om een toilet goed schoon te kunnen krijgen zonder al te veel lichamelijke inspanning. En ons bedrijf wordt een succes, omdat wij nooit opgeven. We blijven doorzetten, we gaan gewoon door.’

Besparing van 45.000 kg CO2

Schoonmaakbedrijf CSU heeft de BubbleFlush omarmt en berekende dat volledig overstappen op deze innovatie een jaarlijkse besparing op chemie geeft die gelijk staat aan 45.000 kg CO2.

De gewone wc-borstels en schoonmaakmiddelen kunnen de deur uit, want de innovatie van TranZero is het eerste actieve toiletreinigingssysteem ter wereld dat het toilet hygiënisch schoon maakt zonder gebruik van agressieve en milieubelastende schoonmaakmiddelen.

Geld: financiering of van jezelf?

Op de vraag wat volgens deze innovatieve ondernemers een idee goed maakt, is Reitsma helder: ‘Een goed idee is eigenlijk iets wat er misschien niet is, of wat er niet goed genoeg is of wat de wereld kan verbeteren. Dat kunnen we allemaal afvinken.’

Voor dergelijke innovaties is geld nodig. Bij een regionale ontwikkelmaatschappij zoals Horizon Flevoland zijn er verschillende mogelijkheden voor risicodragende leningen, voor innovatieve ondernemers die écht impact willen maken. TranZero klopte aan bij Horizon en dankzij de financiering van in totaal 500.000 euro – vanuit het POC Fonds en een Flevolands familiefonds – konden ze het idee verder doorontwikkelen: van prototype tot marktklaar product.

Wilde TranZero financiering of staken ze liever eigen geld in hun bedrijf? Luiten: ‘Ik durf alleen maar geld te vragen aan iemand anders als ik het zelf zou durven investeren. Alleen, ik heb het niet. Dus ik durf het al wel te vragen, maar ik voel het wel als een verantwoording. Meer geld op de rekening, maar leningen zijn voor mij wel een belasting om de prestatie ook neer te zetten.

Modderlaarzen of maatpak?

Volmondig antwoordt het tweetal: ‘Modderlaarzen! Ik geloof erin dat je het zelf moet doen, het zelf moet maken, zelf moet bouwen. Zit er iets tegen, dan springen we er zelf in en dan gaan we zelf bouwen. Halen we een stuk voorraad weg bij de assemblageclub en gaan we gewoon weer aan de slag. Modderlaarzen dus. Gewoon doorpakken!’

[Infographic] Innovatiegeld: in welke fase kun je waar terecht?

Je hebt een briljant, innovatief idee om de wereld, beter, slimmer of mooier te maken. Maar om tot een commercieel product of dienst te komen is er geld nodig. In iedere levensfase van je bedrijf past een andere vorm van financiering. Ontdek in welke fase jij je bevindt!

Meer informatie
Horizon whitepaper

[Whitepaper] Van briljant idee naar succesvol product

Met deze whitepaper in handen, kun jij jouw innovatieve ideeën omzetten in realiteit! Ontdek de vier stappen om financiering te vinden voor jouw project en leer waar op te letten bij het vinden van investeerders.

Download whitepaper
/