Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo maak je effectief gebruik van beeld

Natuurlijk moet de tekst in een campagne to the point en uitnodigend zijn. Maar beeld brengt het grootste deel van de boodschap over. Dat moet dus gewoon goed zijn. Dennis Tan, oprichter en CEO van Dashmote, vertelt hoe je goede visuele content effectief gebruikt.

Dat de impact van beeld groot is, weten we. Maar hoe groot precies? De cijfers spreken boekdelen:

  • Van een online of printreclame-uiting herinnert 80 procent van de mensen zich het beeld en 20 procent weet nog waar de tekst over ging.
  • 90 procent van de informatie die onze hersenen opnemen is afkomstig van beelden.
  • 55 procent van de bezoekers neemt maar vijftien seconden de tijd om content te lezen. Goed beeld zorgt ervoor dat de tekst sneller begrepen en onthouden wordt.       
  • Foto’s of plaatjes op Facebook genereren 50 procent meer likes.
  • Blogposts leveren 94 procent meer pageviews op als er ook beeld wordt gebruikt.
  • Op Twitter vergroot een plaatje de kans op een retweet met 150 procent.

Om deze redenen zetten steeds meer marketeers alleen nog maar beeld in. Facebook waardeert het gebruik van mooi en zorgvuldig gekozen plaatjes ook. Voor wie beeld ook een prominente plaats in zijn marketing wil geven, heeft Tan zeven tips:

1. Wees anders, maar consistent

Kijk naar Suit Supply. Het merk is altijd controversieel. Met hun herkenbare beeld ergeren ze vrouwen en creëren daardoor onder mannen juist een lacherige ‘jongens-onder-elkaar’ sfeer. Ook de opvallende campagne van Calvin Klein met de halfnaakte Justin Bieber en suggestief beeld van Kendall Jenner, valt op door originaliteit en gedurfdheid.

2. Versterk je boodschap met beeld

Het beeld moet niet afleiden, maar de aandacht juist vestigen op wat je te zeggen hebt. Een portret van iemand die lacht trekt de aandacht. Degene die naar het portret kijkt gaat ook lachen en komt dus in een positieve stemming. Zorg ervoor dat de blik van het model op de tekst gericht is en daar niet van wegkijkt. Zo is de toeschouwer geneigd te lezen wat het model bekijkt.

3. Gebruik niet te veel beeld

Het moet snel duidelijk zijn waar de focus ligt, dus waar de kijker naar moet kijken. Dat lukt het best met rustig beeld. En eigenlijk ten overvloede; gebruik geen beeld van slechte kwaliteit. Dat is zo’n afknapper, dat je alle aandacht meteen kwijt bent.

4. Gebruik emoties

Realiseer je dat je geen producten verkoopt, maar een gevoel of emotie. Uber en Airbnb begrijpen dat goed. Zij brengen met hun beeld voldoende emotie over om de boodschap duidelijk te maken. Daarvoor hoef je de tekst niet eens meer te lezen. 

5. Denk na over het lettertype

Ook fontgebruik kan bekrachtigen wat je uit wilt stralen. Bij de dagbladen zie je bijvoorbeeld dat NRC Handelsblad een zakelijke letter voert en de Telegraaf een speelsere letter. 

6. Houd rekening met priming

Kijkers reageren sneller op beelden die ze eerder hebben gezien. Groupon bijvoorbeeld, gebruikte in het eerste jaar coupons met het welbekende kniprandje die doet denken aan papieren actiebonnen die je kunt uitknippen. Inmiddels is Groupon daarvan afgestapt, omdat het een te ‘goedkope’ uitstraling aan de aanbiedingen gaf. 

7. Denk aan copyright

Het internet mag dan vol staan met plaatjes, het is niet gemakkelijk om bruikbaar materiaal te vinden. Veel beeld is niet rechtenvrij. Als er copyright op zit dat je negeert en je wordt betrapt, is de boete genadeloos.