Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Van sandwichborden naar Facebook

Met brieven en banners lokt theatergezelschap PeerGroup bezoekers naar zijn voorstellingen. Dat kan goedkoper ja, en breder. Via Facebook, bijvoorbeeld. Maar hoe pak je dat nou aan?

Drents locatietheatergezelschap PeerGroup speelt bekende verhalen nét een tikkie anders. Roodkapje met een geweer. Een brandende boerderij als decorstuk. “Wij ontregelen en inspireren”, zegt zakelijk directeur Valentijn Fit. “We willen dat mensen op een andere manier naar zichzelf en hun omgeving kijken.”

Naar elke voorstelling moet hij zoveel mogelijk bezoekers – klanten – trekken. “Dat is voor ons belangrijk als onderneming.” Hoe bereik je potentieel publiek? “Iedereen uit ons adressenbestand krijgt een direct mail ”, vertelt communicatiemanager Petra van der Meer.

De adressen zijn verzameld via eerdere ticketverkoop of aanmeldingen voor de PeerGroup-nieuwsbrief. “Een brief blijft langer in huis liggen. Een aankondiging via social media is vluchtiger.” Fit: “Bovendien zijn niet alle bezoekers actief op Facebook of Twitter.”

Banners

Verder voert het gezelschap gesprekken met omwonenden van de speellocatie. “We stoppen flyers bij ze in de brievenbus: ‘Dit gaat komen, heb je zin om mee te werken?’ Zo binden we de buurt aan ons”, aldus Van der Meer. Sandwichborden worden uit de kast gehaald. Er wapperen banners in de weilanden.

“In de stad leun je meer op publiciteit van de schouwburgen, via de maandkalender op hun site. Op het platteland is het visueler.”

Snelle jongens

Arbeidsintensief is deze pr-machine wel. Bovendien wilde PeerGroup nieuwe mensen bereiken. Tijdens de voorbereidingen voor Grutte Pier, een stuk over de befaamde Friese vrijheidsstrijder, besloot Van der Meer: we doen het anders. Op datzelfde moment kreeg ze ook een mail van PostNL over de dienst Klantenvinden.nl. “Of ze konden helpen bij het vinden van nieuwe klanten via een Facebook-campagne.”

Van der Meer was getriggerd. Ze gaf haar wensen door: zo goedkoop mogelijk 15.000 nieuwe mensen bereiken, jong én oud, geïnteresseerd in geschiedenis en in Friesland.” PostNL zocht ze op basis van hun activiteiten op websites en in apps. “Onze Grutte Pier-advertentie verscheen dan prominent op hun Facebook-pagina. Je kunt dit ook zelf doen op Facebook, maar ik heb daar weinig kaas van gegeten. Bij PostNL lopen snelle jongens rond die je dat werk uit handen nemen.”

475 euro kostte de campagne, die drie weken liep. In die tijd werd de PeerGroup-advertentie 51.097 keer bekeken, gedeeld of ge-liked. Vanuit die advertentie werd bijna 1700 keer doorgeklikt naar de site van het theatergezelschap. De stoelen voor Grutte Pier waren in no time uitverkocht. PeerGroup gaat intussen door met prikkelen én met de Facebook-campagnes. In december speelt het gezelschap de familievoorstelling Het einde der tijden. We verwachten minstens één ontploffing.