1. Wees persoonlijk
Het draait allemaal om de vraag: wie ben je en wat maakt jouw uniek? Jij wordt als zzp’er of ondernemer vereenzelvigd met je bedrijf. Als jij overtuigend overkomt, is jouw bedrijf ook betrouwbaar. En je kunt alleen overtuigend overkomen als je jezelf bent. Ook in je marketing.
Vertel daarom niet alleen wervende verhalen over het vak via jouw marketingkanalen, maar deel ook persoonlijke zaken. Deel bijvoorbeeld op social media dat je erg van een bepaald boek houdt of gepassioneerd een sport beoefent. De (potentiële) klanten die zich in jouw verhaal herkennen zullen jou eerder de business gunnen.
2. Maak contact
Probeer mensen te inspireren. Dat kan met een nieuwsbrief, maar ook via printbrochures, billboards of een radiospotje. Ook hier geldt: dat hoeft echt niet altijd vakinhoudelijk te zijn. Sluit een post op social media eens af met een vraag die begint met ‘Zou je…?’, ‘Welke…?’ of ‘Wie…?’. Ga op zoek naar iets gemeenschappelijks en informeer naar de ervaringen van jouw volgers. Bijvoorbeeld: ‘Heb jij iets dergelijks weleens meegemaakt? Ik ben benieuwd, laat het weten.’ Door persoonlijke verhalen te delen smeed je een band en wek je vertrouwen.
3. Weet voor wie je het doet
Onderzoek met en voor wie je graag werkt en welke mensen jou inspireren. Grote kans dat je zo de doelgroep uitkiest die het best bij jou past. Kijk hierbij naar je eigen talent. Wie heb je wat te bieden? Als je op jouw ‘ideale klant’ afstemt, trek je hem ook aan en excelleer je. Zo word je sneller opgemerkt. Kies dus voor de niche die je het best ligt en ga niet voor de massa.
4. Wees professioneel
Je kunt tegelijkertijd persoonlijk én professioneel zijn. Door een professionele uitstraling zien (potentiële) klanten dat jij ze serieus neemt. Denk aan een eenduidige look and feel van je huisstijl. De stijl van jouw profiel, ook de omslagfoto, op LinkedIn, Google+, Facebook en jouw website moet hetzelfde zijn. Vermijd slordigheden zoals verlopen weggeefacties op je website en onderhoud je sociale media goed. En let eens op hoe je je kleedt. Past dit bij de uitstraling die je wilt hebben?
5. Geef en ontvang
Inspireer jouw (potentiële) klant door kennis te delen, bijvoorbeeld door een videotraining of whitepaper weg te geven. Zo leg je sneller contact en is de ontvanger eerder geneigd iets terug te geven of jou een opdracht te gunnen. Geven kan overigens heel simpel zijn. Like of deel bijvoorbeeld een actie of workshop van een klant. Realiseer je dat als jij als eerste geeft, je op den duur iets terug kunt verwachten.