Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Security wordt alleen maar belangrijker

In samenwerking met - KPN heeft volgens Joris van Oers alles in huis om bedrijven te helpen met hun digitale transformatie. Die moet erop gericht zijn om medewerkers efficiënter en effectiever te laten werken, bedrijfsprocessen te optimaliseren en de communicatie met de eindklant te verbeteren.

Business Story van KPN Zakelijk, verschenen in MT Digital 2016

Sinds november is Joris van Oers bij KPN verantwoordelijk voor de zakelijke markt. “Ik geloof echt in onze groeipotentie in de Nederlandse ICT-markt”, vertelt hij. “KPN heeft besloten zich te focussen op de Nederlandse markt. Daarbinnen biedt het zakelijke segment – 39% van onze totale omzet – groeikansen. Met de ervaring die we bij onze grootzakelijke klanten hebben opgedaan, kunnen we verder groeien door ook in andere markten klanten te helpen bij hun digitale transformatie.”

Security

Van Oers is goeddeels tevreden over de scores in het MT Digital-onderzoek. “We zouden natuurlijk het liefst op alle elementen de nummer-1-positie claimen, maar het is in elk geval bemoedigend”, stelt hij. “Alleen vertellen we blijkbaar onvoldoende goed wat we aan Security doen.” En dat terwijl Security voor KPN uitermate belangrijk is. “Als groot bedrijf dat een van de kritische infrastructuren in Nederland in beheer heeft, zien we het als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid ons land digitaal veilig te maken en te houden. We hebben fors geïnvesteerd om onze eigen dienstverlening te beveiligen, en we leveren een breed palet aan Security-diensten. Security wordt alleen maar belangrijker, zeker nu bedrijven steeds verder digitaliseren.”

Van Oers licht toe: “We kunnen Nederlandse bedrijven in vier domeinen bij hun digitaliseringsslag vooruithelpen. Allereerst op het gebied van het werkplekbeheer. De werkplek migreert in toenemende mate naar mobiel. Medewerkers moeten documenten altijd en overal op iedere device kunnen inzien. In het domein werkplekbeheer is KPN een van de marktleiders. Zo werken we met de NS samen aan een van de grootste ICT-projecten van dit moment. In het domein access & connectivity zijn we een van de grootste investeerders. Denk aan 4G en, op termijn, 5G, maar ook aan onze ondersteuning van het LoRa-netwerk, waarmee Nederland écht vooroploopt. Zodra we medio 2016 over een landelijk dekkend LoRa-netwerk beschikken, kunnen we de mogelijkheden van het Internet of Things (IoT) op grote schaal ontsluiten.”

Hij vervolgt: “Ten aanzien van het domein cloudinfrastructuur en -hosting hebben we een goede positie opgebouwd. We hebben onze eigen datacenters, waaronder het eerste Tier IV (hoogste betrouwbaarheidskeurmerk, red.) datacenter van Nederland, en bieden connectiviteit naar alle cloudserviceproviders. Met Managed Hybrid Cloud kunnen we onze klanten een optimale combinatie van private en public clouddiensten leveren. Tot slot is er het domein van applications & datamanagement. Internet of Things-toepassingen zullen enorme hoeveelheden data genereren. Bedrijven moeten die data relevant kunnen maken om er hun producten of diensten en hun dienstverlening mee te verbeteren. Om alle vier die domeinen hebben we een gedegen Security-schil gelegd.”

Van Oers: “Naast deze vier domeinen is onze consultancypractice een belangrijke asset om klanten te helpen hun medewerkers efficiënter en effectiever te laten werken, bedrijfsprocessen te optimaliseren en de communicatie met de eindklant te intensiveren of te verbeteren. Onze ruim duizend consultancymedewerkers maken samen met onze klanten heel gericht stappenplannen om ze naar de gewenste situatie te helpen evolueren. Omdat KPN zelf ook volop met dat digitale transformatieproces bezig is, zijn we zelf vaak een van de grote referentiecases. Op basis van onze ervaringen in de b2c-markt kunnen we bedrijven bijvoorbeeld in hun digitale transformatie helpen focussen op hun eindgebruikers. Kortom, KPN heeft als ICT-speler alles in huis om bedrijven in hun digitale transformatie vooruit te helpen.”

ROI

Of er direct een return on investment (ROI) is voor bedrijven verschilt volgens Van Oers per vraagstuk. “Wij komen vaak pas in het spel als een klant al heeft nagedacht over hoe die digitale transformatie er voor zijn business uitziet. Vorig jaar hebben we een tender gewonnen bij een klant waarvoor we al veel domeinen leverden, zoals netwerken, werkplekbeheer en datacenters. Met die klant praten we over het veranderende applicatielandschap en de impact die dat heeft op datacenterinfrastructuren, op de netwerken en het verder moderniseren van de werkplekomgeving. Uiteindelijk zorgen we ervoor dat medewerkers van dat bedrijf overal en altijd toegang hebben tot de relevante data en applicaties. De doorlooptijd van zo’n contract is vijf tot zeven jaar en de terugverdientijd zit rond het derde of vierde jaar.”

“Als medeoprichter van de IoT Academy in Rotterdam zitten we veel eerder in het proces, in de zin dat we samen met klanten een businesscase ontwikkelen. Er loopt nu een pilot waarbij de OV-fiets wordt getraceerd met een LoRa-sensor. We onderzoeken of de beschikbaarheid van de OV-fiets daarmee beter te managen is. Bij zo’n case is de terugverdientijd veel korter. Het verschilt dus per type klant en type vraag, maar we kunnen het hele spectrum bedienen. Nu zeggen we bij IoT-toepassingen soms nog: is dat wel nodig?, maar over een jaar weten we niet beter. Onze verwachtingen schuiven steeds verder op. We vinden onze smartphone al doodnormaal, en de volgende stap is dat in principe alles met internet is verbonden. Die verwevenheid van technologie in onze dagelijkse praktijk en de relevantie daarvan maakt IoT zo fascinerend én biedt ons ongekende nieuwe mogelijkheden.”