Meer bedrijven als Mollie en Messagebird, Nederlandse scaleups die internationaal succes oogsten. Dat is de belangrijkste ambitie die Techleap begin dit jaar in haar eigen actieplan voor 2023 hardop uitsprak. Om dat te bereiken wil de club, met prins Constantijn als boegbeeld, meer groeikapitaal naar ons land halen. Per jaar zo’n 10 miljard euro is het doel, nu nog bungelt dat bedrag rond de 1 miljard euro.
Een tweede belangrijke pijler van Techleap gaat over talent, in de breedste zin van het woord. Veel startups en scaleups worden in hun groeiambities geremd, doordat zij tegen uitdagingen aanlopen op het gebied van talent en cultuur binnen de eigen organisatie. Denk aan het optimaal inrichten van het leiderschapsteam en het aantrekken en behouden van toptalent.
Te weinig startups kunnen schalen
‘Nederland is vruchtbare grond voor startups. Daar hebben we er heel veel van’, zegt Marloes Mantel (foto boven), die zich bij Techleap bezighoudt met het talentendomein. ‘Waar het echter aan ontbreekt zijn voldoende startups die uiteindelijk doorgroeien naar unicorn, bedrijven met een waarde van 1 miljard euro. Toevallig hebben we er dit jaar met Mollie en Messagebird net twee bijgekregen. Het lukt alleen te weinig startups en scaleups om net zo hard te schalen als die bedrijven hebben gedaan.’
Eén van de struikelblokken is zoals gezegd het vinden van talent. Veel IT-vacatures met name zijn moeilijk in te vullen. Als het aan Techleap ligt, is dat percentage in 2023 al gedaald naar nog maar een kwart.
‘Maar het gaat om meer dan alleen developers. Waar startups en scaleups ook behoefte aan hebben, zijn de mensen die ik scalers noem. Ervaren krachten die binnen hun eigen domein al een keer geschaald hebben. Dat kan bijvoorbeeld marketing zijn, sales of HR. Het is vooral ons doel om die mensen voor de tech-sector te behouden’, aldus Mantel.
Over Marloes Mantel
Marloes Mantel startte bij Ticketscript toen het bedrijf nog een startup was. Ze tuigde daar de HR- en recruitment-afdeling op. Na een succesvolle exit trad ze in dienst bij het Amerikaanse Eventbrite. Hier was ze Head of People voor de Europese operatie. Sinds eind 2019 leidt zij het talentendomein binnen Techleap.
Aandelenopties aantrekkelijker maken
Om dat voor elkaar te krijgen, zet ze zich onder meer in voor een internationaal concurrerende regeling voor share options. Het moet voor startups en scaleups aantrekkelijker worden om medewerkers in aandelenopties te betalen. Vaak hebben deze bedrijven niet genoeg geld voor forse salarissen. Door aandelen uit te geven kunnen ze schaars talent, onder meer uit het buitenland, verleiden om toch in dienst te komen én te blijven.
De voorwaarden voor aandelenopties zijn in Nederland niet competitief ten opzichte van andere landen, stelt Mantel. ‘Nu nog moeten medewerkers belasting betalen zodra de opties worden omgezet in aandelen. Ook al zijn de aandelen nog niet verkoopbaar. Bovendien is het tarief hoog.’
‘Vaak horen we van bedrijven die talent uit andere landen willen aannemen dat deze belastingconstructie als een zwakke plek in het Nederlandse aanbod wordt gezien. Willen we als Nederland Champions League spelen en toptalent uit binnen- en buitenland aantrekken, dan is het essentieel dat deze regeling aantrekkelijker wordt voor zowel toptalent als voor ondernemers.’
Silicon Valley als voorbeeld
Ze wijst op de manier zoals dit in Silicon Valley en Londen is geregeld. Daar hoeft talent met aandelen veel minder belasting te betalen over het bedrag en investeren in bedrijven fiscaal aantrekkelijk wordt gemaakt.
Mantel: ‘Het geld dat medewerkers daar met hun aandelenopties verdienen, investeren ze vaak weer in een andere startup of scaleup. Zo ontstaan weer nieuwe succesvolle bedrijven.”
Of het in Nederland ook zover komt, is nog onzeker. Wel heeft het kabinet ruim een jaar geleden al aangegeven dat het de mogelijkheden onderzoekt om de belastingaanslag voor aandelenopties op een later moment te versturen, bijvoorbeeld bij een eventuele beursgang.
People & Culture Scaleup Guide
Maar Techleap doet meer. Zo wil het de opmars van vernieuwede digitale opleiders stimuleren zoals Codam, Growth Tribe en The Talent Institute. Ook helpt het startups en scaleups met het bouwen van hun eigen employer brand.
Mantel: ‘We hebben recent onze People & Culture Scaleup Guide gelanceerd, een praktische gids voor alles op het gebied van talentontwikkeling en cultuur binnen scaleups. Daarin gaat het onder meer om belangrijke leiderschapsvraagstukken, het optuigen van een beloningshuis en het definiëren van cultuur. Voor dat laatste aspect hebben we Patty McCord van Netflix, hockeycoach Alyson Annan, Pieter Zwart van Coolblue en Steven Schuurman van Elastic geïnterviewd.’
‘De People & Culture Scaleup Guide helpt snelgroeiende bedrijven met het neerzetten van de juiste structuren. Zo voorkomen we dat iedere ondernemer zelf het wiel moet gaan uitvinden.”