Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

‘We willen leven en werken leuker maken’

‘We willen leven en werken leuker maken’
Je leest nu: ‘We willen leven en werken leuker maken’

In 2009 introduceerde KPN Het Nieuwe Werken. Nu is het tijd voor de volgende stap. De balans tussen werk en privé staat daarbij centraal. Onder meer een pianotrap moet de KPN’ers nog gezonder maken.

Best practice van Management Team + Zilveren Kruis Achmea

Dat KPN in 2009 als een van de eerste grote Nederlandse bedrijven stevig inzette op Het Nieuwe Werken, was vooral bedrijfseconomisch en maatschappelijk gemotiveerd. Het telecombedrijf rekende op spectaculaire besparingen door medewerkers de mogelijkheid te geven tijd-en plaatsonafhankelijk te werken en ze daarbij technisch zo veel mogelijk te faciliteren. Doordat er minder kantooroppervlak nodig was, gingen de huisvestingskosten met 40 procent omlaag, en bovendien maakte elke ‘nieuwe werker’ wekelijks zo’n 127 autokilometers minder. Een besparing die ook een aanzienlijke afname van de CO2-uitstoot met zich meebracht.

Extra hulp

Maar al snel werd duidelijk dat veel van de 12.000 medewerkers die de overstap maakten wel wat extra hulp konden gebruiken bij de integratie van de nieuwe manier van werken in de rest van hun leven. Bovendien zag KPN dat het concept een handvat biedt om het gedrag van de medewerkers meer aandacht te geven en daarbij de vitaliteit van de medewerkers te verhogen. Dat leidde in 2012 tot een doorontwikkeling naar ‘Het Nieuwe Leven en Werken’. Een stap die voortkomt uit ‘het belang van persoonlijke verantwoordelijkheid’, legt programmaleider Henk van Tilborg uit.

‘Een optimale werk/privébalans speelt hierbij een grote rol. Mensen moeten leren omgaan met de flexibiliteit en extra verantwoordelijkheid. Dankzij begeleiding vanuit het management, bewustwordingssessies en workshops vindt bijna de helft van onze ‘nieuwe werkers’ dat die balans nu beter is dan voorheen. Daardoor zitten ze lekkerder in hun vel en zijn ze productiever. Dit toegenomen welzijn leidt op zich al vaak tot gezondheidswinst. Maar wie blijft hangen in slechte gewoonten als roken, verkeerd eten en te weinig bewegen, loopt alsnog een verhoogd risico om ziek te worden. Daarom stimuleert KPN alle medewerkers om diverse leefstijlaspecten onder professionele begeleiding aan te pakken.’

Minder verzuim
12.000 ‘Nieuwe Werkers’ sinds 2009
3.292 gebruikers van i change
4,0% ziekteverzuim, een daling van
10% sinds 2012
62% medewerkers geeft aan productiever te zijn
39% voelt zich vitaler
50% ervaart betere balans werk/privé
Die begeleiding vindt onder meer plaats op advies van Zilveren Kruis Achmea. ‘Een goed voorbeeld is ons vitaliteitsprogramma i change’, vertelt Van Tilborg. ‘Aan de hand van een anonieme online vragenlijst identificeert deze digitale coach eventuele knelpunten. Er wordt gekeken naar acht categorieën: roken, eetgewoonten, BMI, stress, alcoholgebruik, slaappatroon, vrije tijd en geluk. En als daar aanleiding voor is, stelt i change één of meer op de medewerker toegesneden coachingsprogramma’s voor.’ Structurele gedragsverandering bereik je niet door mensen één keer te wijzen op dingen die ze anders kunnen aanpakken, weet Van Tilborg. ‘Het helpt beter als iemand ons bij de les houdt en stimuleert tot het nieuwe gedrag is ingesleten.’

Bij i change gebeurt dat door een bericht op je mobiele telefoon. Wie een paar kilo’s moet kwijtraken, kan ’s ochtends een sms met een ontbijttip verwachten, wie met stress kampt krijgt in de middagpauze de vraag of hij al zijn ademhalingsoefening heeft gedaan. Het thuisfront mag ook meedoen, want de slagingskans van dit soort interventies staat of valt met steun uit de directe omgeving. ‘Het zijn geen wereldschokkende adviezen, maar juist praktische, makkelijk toepasbare tips’, zegt Van Tilborg, die zelf ook voordeel ondervond van de virtuele vitaliteitscoach. ‘Mijn vrouw had slaapproblemen, dus deden wij samen mee aan i change my sleep. Een van de terugkerende boodschappen spoorde ons aan om ’s avonds na het eten nog even een ommetje te maken. Supersimpel advies, maar zelf kom je er niet per se op. Het deed wonderen voor de nachtrust van mijn vrouw. En het is nog romantisch ook.’

Bij KPN is i change nu negen maanden geïmplementeerd; 1 op de 3 medewerkers gebruikt het programma. Binnenkort verschijnt de eerste effectrapportage, maar de eerste metingen geven al aan dat het effect behoorlijk is.

Pianotrap

Ander cruciaal onderdeel van het vitaliteitsconcept van KPN is de 1.000 euro die alle medewerkers elk jaar mogen uitgeven aan workshops en activiteiten die de gezondheid bevorderen. ‘Zo hebben we een antirookcursus met een succespercentage van 45’, vertelt Van Tilborg. ‘Dat is heel hoog. Ook onze BMI-actie is succesvol. Wie daaraan meedoet, wordt 10 weken lang intensief begeleid en valt gegarandeerd 3 kilo af.’

DE KPN-methode
Het Nieuwe Leven en Werken is een programma van KPN, waarin ‘Leven’ onder meer staat voor de vervlechting van het privé- en zakelijk bestaan. Dankzij de begeleiding vanuit management, bewustwordingssessies en workshops, vinden KPN-medewerkers hun weg in deze nieuwe werk- en leefwijze. Bijvoorbeeld middels het i changeprogramma. Zilveren Kruis Achmea ondersteunt dit programma vanuit de aanpak Gezond Ondernemen, waarin inzicht, advies en oplossingen voor vitaliteit, gezondheid en verzuim centraal staan.
Sinds de doorgewinterde HR-manager zich met vitaliteit bezighoudt, ziet hij overal creatieve oplossingen. Als hij iets heeft geleerd, is het dat ideeën die op het eerste gezicht ‘te simpel’ of raar lijken, grote impact kunnen hebben. Zo mogen medewerkers van het hoofdkantoor zich verheugen op de komst van een pianotrap. Rond de kerstdagen wordt het muziekinstrument/ fitnessapparaat/meubelstuk geïnstalleerd en op ludieke wijze in gebruik genomen. ‘De pianotrap is ontwikkeld door de TU Eindhoven’, zegt Van Tilborg. ‘Elke tree vertegenwoordigt een toon, dus je bestijgt letterlijk een toonladder. Door tred en over te slaan, harder of zachter te lopen, weer een paar treden af te dalen, bedenk het maar, kun je zelf riedeltjes produceren. En iedereen in de hal kan van die trapconcerten meegenieten. Voorlopig onderzoek laat zien dat mensen vlijtig hiermee gaan spelen. De bedoeling is natuurlijk dat medewerkers de trap nemen in plaats van de lift. We gaan het monitoren en zullen dan na enige tijd weten of het ook op de lange termijn effect heeft.’

Lachend: ‘Het Nieuwe Leven en Werken beoogt vooral ook leven en werken leuker te maken. Het verbaast mij dan ook niet dat 52 procent van onze nieuwe medewerkers aangeeft dat deze manier van werken voor hen een belangrijke reden was om voor KPN te kiezen.’

Meer lezen over hoe je een gezond vitaliteitbeleid krijgt binnen je bedrijf? Vraag het gratis boekje ‘Iedereen vitaal’ aan.