Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

‘Ik pleegde roofbouw op mezelf, dat kun je niet volhouden’

‘Ik pleegde roofbouw op mezelf, dat kun je niet volhouden’
Je leest nu: ‘Ik pleegde roofbouw op mezelf, dat kun je niet volhouden’

We moeten steeds langer doorwerken. Vitaliteit is daarom cruciaal, zegt Sonja Schasfoort, vice president USG Professionals. ‘Bestuurders moeten een voortrekkersrol nemen. Begin bij jezelf als je wilt dat anderen veranderen.’

Best practice van Management Team + Zilveren Kruis Achmea

Ze werkte lange dagen en sliep niet meer dan vijf uur per nacht, toen Sonja Schasfoort inzag dat het zo niet langer kon. Ze besloot zich in te schrijven voor het Top Perfomer Programma van Zilveren Kruis Achmea: ‘Ik was toen algemeen directeur van Start People, een van de grootste uitzendbureaus van Nederland en we bevonden ons midden in een zware reorganisatie.’

Schasfoort komt uit een hard werkend Twents ondernemingsgezin en kreeg met de paplepel ingegoten dat je hard moet werken en niet moet zeuren. ‘Daar leer je veel van, maar zo’n instelling brengt ook risico’s met zich mee. Je gaat door op momenten dat je eigenlijk gas terug moet nemen. Een van mijn goede eigenschappen is dat ik degene ben die rustig blijft als alles ontploft. De keerzijde is dat er dan veel narigheid op je schouders terechtkomt. Ik was ook nog verwikkeld in een echtscheiding, zorgde parttime voor mijn kinderen én had net een nieuw huis gekocht dat werd verbouwd.’

Toen twee zakelijke relaties haar aanspoorden deel te nemen aan het Top Performer Programma, besloot zij dat te doen. ‘Ik pleegde roofbouw op mezelf en ik wist dat ik dat niet eeuwig kon volhouden.’

Hoe was het om mee te doen aan dit programma?

Het Top Performer Programma
Het Top Performer Programma richt zich speciaal op topmanagers en bestuurders. Het zes maanden durende programma is een mix van persoonlijke coaching, meetmomenten en interactieve workshops door ex-Olympische topsporters en experts. Het programma is ontwikkeld door Ernst & Young, Lifeguard en Zilveren Kruis Achmea.
‘Verhelderend. Er werd van alles getest. Daaruit bleek dat mijn basisgestel heel gezond is. Mijn bloeddruk was in orde, mijn hartslag, cholesterol, suiker, mijn spieren, enzovoorts. Op papier leek alles goed. Totdat ik eerlijk antwoord gaf op vragen over mijn leefstijl en fitheid. Al snel bleek dat ik inderdaad erg moe was, te slecht at, te weinig bewoog en te weinig rust nam. Langzaam maar zeker loopt de batterij leeg en krijg je steeds minder energie. Ik lach gelukkig wel meer dan anderen en heb veel sociale contacten. Dat zijn factoren waar je energie van kríjgt. Die hebben er voor gezorgd dat ik me nog steeds staande hield.’

Wat heeft u veranderd?

‘Ik heb nu een kan water op mijn bureau staan. Wanneer je twee uur geen water drinkt, gaan de hersenen minder goed functioneren. Ik eet meer groente en minder koolhydraten. Ook drink ik minder alcohol. Het is niet altijd makkelijk om me daar aan te houden, maar ik ben veel bewuster van wat ik drink en eet. Daarnaast – en ook dat kost me wel moeite – klim ik nu vaker op de racefiets. Tot slot slaap ik langer en doe ik bewust af en toe even niets. Al deze maatregelen maken dat ik me nu écht fitter en energieker voel.

‘Fitheid is persoonlijk. Het programma wordt per persoon op maat gemaakt. De een wil een halve marathon lopen, de ander wil zich weer energiek kunnen voelen. Dat geldt ook voor de manier waarop je omgaat met de tips en adviezen die je krijgt. Er wordt niet gezegd hoe je moet leven en wat je moet doen, maar er vindt vooral voorlichting en bewustwording plaats. Het is aan de deelnemers om daar wel of niet iets mee te doen. Dat vond ik plezierig.

‘Om onszelf bij de les te houden hebben de ex-deelnemers van het programma besloten om eens in de zoveel tijd een ‘van-het-padje-af-diner’ te organiseren waarbij we elkaar tot de orde roepen. We kunnen dan weliswaar beter onze eigen batterij managen, maar dat moeten we ook blijvend doen. Kortom: je moet je gedrag veranderen en dat kost tijd. Dat weten bestuurders als geen ander.’

Gaan uw medewerkers iets merken van de lessen die u geleerd heeft?

Resultaten uit het Top Performer Programma:
83% van de deelnemers is vooruit gegaan op fitheid
59% van de deelnemers werkt meer geconcentreerd
69% van de deelnemers heeft een beter uithoudingsvermogen
45% van de deelnemers scoort beter op vitaliteit
68% van de deelnemers ervaart een betere werk/ privébalans
‘Dat ben ik zeker van plan. Ik heb aan den lijve ondervonden dat bewustwording en het doorvoeren van kleine veranderingen al helpen om fitter en gezonder te worden. Er werken bij USG duizenden medewerkers die we graag vitaal en gezond houden. Ik heb besloten om dat een van mijn missies te maken. Ik weet nog niet hoe, maar ik ga het onderwerp ‘fit en gezond’ op de kaart zetten in de organisatie. Ik ben ervan overtuigd dat als medewerkers lekker in hun vel zitten, ze scherper, productiever en gelukkiger zijn. En ik weet ook dat hun incasseringsvermogen daardoor groter wordt.

‘Ik realiseer me nu beter dat we hier met z’n allen aan moeten werken. De gemiddelde leeftijd van medewerkers in Nederland wordt alleen maar hoger. En ik geloof dat bestuurders daarin een voortrekkersrol moeten aannemen. Begin bij jezelf als je wilt dat anderen veranderen. Kortom: het loont hier tijd, geld en energie in te steken.’

Welke les zou u andere bestuurders willen meegeven?

‘Plan momenten van ontspanning in. Dat kan een blokje wandelen zijn of een yogales. Wie een drukke en verantwoordelijke baan heeft, levert topprestaties. En net als topsporters dat doen, moet er na inspanning tijd zijn voor ontspanning. Een topsporter traint, piekt en neemt dan rust. Doe je dat niet, dan verkramp je. Letterlijk en figuurlijk. Heel lang dacht ik dat ik geen tijd had voor dat soort zaken. Maar als ik zie dat president Obama elke ochtend gaat hardlopen, dan denk ik: ‘als híj daar tijd voor kan vrijmaken, dan moet ik dat ook kunnen.’

Meer lezen over hoe je een gezond vitaliteitbeleid krijgt binnen je bedrijf? Vraag het gratis boekje ‘Iedereen vitaal’ aan.