Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

‘Hoe is het bij jou onder de motorkap?’

‘Hoe is het bij jou onder de motorkap?’
Je leest nu: ‘Hoe is het bij jou onder de motorkap?’

Om alle 6.000 medewerkers gezond(er) te maken, hanteert handelsfirma Pon een groot vitaliteitsprogramma: Pon Fit. Het werkt boven verwachting. ‘Als de trend doorzet, worden wij het gezondste bedrijf van Nederland.’

Best practice van Management Team + Zilveren Kruis Achmea

‘Chronische ziekten, gerelateerd aan leefstijl, nemen explosief toe en dreigen de hele economie te ondermijnen. Als je ook in de toekomst wilt beschikken over gezonde, betrokken en vitale medewerkers, moet je dus zorgen dat je mensen een zekere verantwoordelijkheid aanvaarden voor hun eigen gezondheid en veiligheid.’ Aan het woord is Rik-Jan Modderkolk, health manager bij de internationale handels- en serviceorganisatie Pon. Zeven jaar geleden ontwikkelde dit bedrijf het zeer proactieve vitaliteitsprogramma Pon Fit, bedoeld om de ongeveer 6.000 medewerkers te helpen en te stimuleren om gezond te leven.

De Health Check is daarbinnen een belangrijk ijkpunt. Eén keer per drie jaar krijgen alle Pon-medewerkers een uitnodiging voor een uitgebreid gezondheidsonderzoek. Inmiddels ondergaat ruim 80 procent dit routineonderzoek, of liever gezegd: dit leefstijladviesgesprek. ‘Als een medewerker niet wil meedoen, moet hij of zij zich actief afmelden’, zegt Modderkolk. ‘Als de Health Check een probleem signaleert, helpen we mensen daar iets aan te doen. Eén van onze slogans luidt: Hoe is het bij jou onder de motorkap? Dat spreekt onze mensen aan. We willen eventuele problemen tijdig ontdekken en snel fiksen.’

Ook heel belangrijk is de periodieke werkplekcheck, zegt Modderkolk: ‘Alle medewerkers – van kantoormensen tot autospuiters – worden bezocht door een healthprofessional. Die vraagt een kwartiertje van hun tijd en licht de hele arbeidssituatie door. Vaak kunnen ze medewerkers helpen met wat eenvoudige tips of beter meubilair, maar soms trekken ze al na 5 minuten praten complexe problematiek naar boven. Door daarop direct te handelen, kunnen we uitval vóór zijn. Bij de werkplekcheck worden mensen ook aangesproken op leefstijlaspecten, zoals roken of overgewicht. Recht voor z’n raap, maar niet paternalistisch. Dat werkt goed. De meeste rokers en mensen met overgewicht doen vervolgens met succes mee aan een gericht programma.’

Sneeuwbaleffect

Modderkolk en collega’s weten heel goed dat het opgeheven vingertje averechts werkt. ‘Vandaar dat we onze projecten zo aanbieden dat onze mensen het gevoel hebben dat ze er direct iets mee kunnen’, zegt Modderkolk. ‘Het moet fun zijn. Een mooi voorbeeld zijn onze Highland Games, in 2011 een echte hit bij Pon Logistiek. Drie maanden lang waren 13 teams van 8 mannen en vrouwen wekelijks aan het trainen voor dit programma. Ook werden op het werk trainingen gegeven, maar dan puur gericht op arbeidsvaardigheden. Tillen, bukken, draaien, reiken, allemaal bewegingen die in de logistiek vaak gemaakt worden, maar dan nu in spelvorm. Deze medewerkers vijzelden zo snel hun conditie en specifieke workability fors op. Toen het afgelopen was, waren ze zelfs teleurgesteld. Als we dat project hadden aangekondigd als ‘fitnessprogramma’, in plaats van als Highland Games, was er veel minder animo voor geweest. Nu gingen veel deelnemers erna geregeld samen dingen doen, zoals fietsen. En zij staken weer andere Poncollega’s aan. Het had een echt sneeuwbaleffect.’

Mijn overwinning

In september verrichtten 20 Ponmedewerkers een prestatie van nog groter kaliber: zij volbrachten het sluitstuk van gezondheidsprogramma La Mia Vittoria (‘Mijn Overwinning’) en beklommen de 2.758 meter hoge Stelvio-pas, vertelt Modderkolk, die zelf ook meefietste. ‘Een jaar geleden waren deze mensen absoluut niet fit en dachten ze dat dit hun levenslot was. Onder begeleiding van voedingsdeskundige Yneke Vocking en wielrentrainer en mental coach Hajé Karmerood hebben ze gezond leren eten en is hun fysieke en mentale conditie enorm verbeterd. De resultaten gingen alle verwachtingen te boven. Die mensen zijn niet alleen fit geworden, ze hebben een transformatie ondergaan, staan heel anders in het leven. Het effect van die symbolische overwinning op welzijn, functioneren en inzetbaarheid kan nauwelijks worden overschat.’

Inzetbaarheid

De zorgconsumptie ligt bij Pon aanzienlijk lager dan het landelijk gemiddelde, aldus Modderkolk. ‘Pon-medewerkers gaan 30 procent minder vaak naar de huisarts en 35 procent minder naar de specialist. Niet omdat ze met problemen blijven rondlopen, want wij helpen juist snel behandeling te zoeken als er iets is.

Dankzij de Incompany Health Checks bewegen de medewerkers van een van onze grootste bedrijven 10 procent meer. Dankzij fysiotherapie op de werkplek is de frequentie van rug- en schouderklachten met 30 procent verminderd. Allemaal hartstikke mooi, maar ons gezondheidsbeleid is niet primair gericht op verzuimreductie, het gaat ons om fitte, betrokken werknemers. We praten dan ook niet over een verzuim van 3,4 procent, maar over een inzetbaarheid van 96,6 procent. Als de trend zo doorzet wordt Pon het gezondste bedrijf van Nederland. Een ambitieuze doelstelling, maar je moet de lat hoog leggen.’

Meer cases en tips lezen over gezond ondernemen? Bestel gratis het boekje ‘Iedereen vitaal’ via www.mt.nl/gezond

De Pon-methode

Pon Fit is een proactief vitaliteitsprogramma van handelsfirma Pon. Het bedrijf zorgt dat het ook in de toekomst over gezonde, betrokken en vitale medewerkers beschikt met behulp van onder meer zorgdiensten, bewegingsprogramma’s, leefstijltrainingen en Health Checks. Deze worden vergoed vanuit Pon en waar mogelijk aangevuld door Zilveren Kruis Achmea, de partner in het programma.

Pon Fit in cijfers:

  • 96,6% inzetbaarheid
  • 10% meer beweging na Health Check
  • 2% minder obesitas dan het landelijk gemiddelde
  • 30% minder rug- en schouderklachten
  • 20 onfitte medewerkers beklommen na een programma van 10 maanden de Stelvio-pas (2.758 m)
  • 30% minder huisartsbezoek
  • 35% minder specialistische hulp