The Student Hotel werd in 2014 verkozen tot ‘Best Managed Company’. Dit jaar hoopt het bedrijf van de Schotse ceo Charlie MacGregor weer hoge ogen te gooien. Waarom? ‘Het geeft zóveel inzicht in je bedrijf.’
Best Practice van Management Team en Best Managed Companies
Eerst even voorstellen maar. ‘The Student Hotel’, dat klinkt als een hotel dat louter voor studenten bedoeld is. Maar zo beperkt is het zeker niet, zegt ceo Charlie MacGregor. ‘Wij zijn een keten met hotels in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Parijs en Barcelona voor de young at heart. We bieden geheel gemeubileerde kamers aan studenten aan, maar ook aan graduates en trainees. Daarnaast, en dat is de derde doelgroep, kunnen ‘gewone’ hotelgasten bij ons terecht. Studenten slapen een wat langere tijd bij ons, vaak zo’n maand of 10. Afgestudeerden en trainees wat korter, ongeveer 3 maanden, en hotelgasten meestal een paar nachten. Iedereen wordt bediend door geweldige, vrolijke, jonge medewerkers. En we hebben veel faciliteiten; er is een ruimte voor games, een poolbiljart, tafeltennis, fitness, bibliotheek, een mooie bar en alles is met stijlvol design gemaakt.’
All inclusive
Dat klinkt prachtig, maar de hamvraag: why? ‘In Schotland heb ik in de private studentenhuisvesting gewerkt, en zoals het daar is, dat bestond niet in Nederland. Hier ben je als student overgeleverd aan de wooncorporatie of de kleine particulier. Toen dacht ik: ik ga het zelf doen. En beter. Omdat ik flexibel wilde werken koos ik niet voor een woon-, maar voor een hotelbestemming. All inclusive. Als er hier iets met de wifi is, hoef je niet met KPN te bellen, dat regelen wij. En we zijn flexibel, je hoeft niet voor een jaar te tekenen. Bij ons is veel mogelijk en heb je minder hassle.’
Geen gimmick
Kennelijk is het ook goed georganiseerd in The Student Hotel, getuige de oorkonde in 2014 van Deloitte en ING in het kader van de jaarlijkse ‘Best Managed Companies’. ‘Geweldig vond ik dat. Echt, ik was enorm trots.’ Waarom dan? ‘Op de eerste plaats merkten we al snel dat de selectieprocedure heel serieus was. Het is geen gimmick. We hebben vier keer een afspraak gemaakt, er zijn ons ontzettend veel gedetailleerde vragen gesteld over onze manier van werken en de relatie tussen onze cijfers en bijvoorbeeld de wijze waarop wij communiceren en innoveren. Hierdoor hebben wij ook weer veel zelf ontdekt over ons bedrijf. Hierdoor zagen we ook onze mindere punten en dat maakte me zenuwachtig. Ik dacht echt dat ze ons niet goed genoeg vonden.’ Dus wel? ‘Ja, en dat maakte me extra blij.’
Zwakke punten
Een van de redenen dat het hotel toch een Best Managed Company werd zit volgens MacGregor in het feit dat de zwakke punten al de nodige aandacht hadden. ‘Wij groeien heel snel. In 4 jaar is de omzet vertienvoudigd. Maar in die 4 jaar is de communicatie tussen mij en nieuwe leden van het team soms wel moeilijk geweest. Ik zie ze te weinig en dat is al een tijdje een punt van zorg. Dat hebben we al gesignaleerd, we werken aan een oplossing. Zo volgen we een interne training bij een bureau dat gespecialiseerd is in dit soort processen. Die stappen hebben zeker een rol gespeeld bij de beoordeling.’
Badge of honour
En nu schreeuwt hij het al een jaar van de daken? Lachend: ‘Ik sprak laatst de burgemeester van Florence, waar ik een presentatie hield. Ik zei dat we trots zijn dat we naast het winnen van een design award ook tot ‘Best Managed Company’ verkozen zijn. Dat is voor mij echt een badge of honour. Niet eens zozeer naar onze klanten toe, maar wel naar de steden waar wij ons willen vestigen.’ Kortom, elk bedrijf moet meedoen? ‘In ieder geval elk bedrijf dat wil groeien op een sterke en stabiele manier. Bedrijven als Deloitte en ING hebben een enorm inzicht en ervaring in groei. Ik had niet verwacht dat ik zoveel zou leren.’
Conditietest
Als organisaties groeien, brengt het Business Maturity Model (BMM) van Deloitte focus aan op de zaken die werkelijk leiden tot betere prestaties, net als de Conditietest van ING. MacGregor: ‘We konden door het BMM duidelijke zaken uit het bedrijf halen. En de Conditietest was best spannend. We kregen veel inzicht in zaken als: waar komt de winst vandaan? Is het de kamer of het team dat de kamer behandelt? Hoe efficiënt werken we precies?’
Ad hoc organiseren
Het thema van de Best Managed Companies-verkiezing van dit jaar is ‘Hoe flexibel is uw businessmodel?’ MacGregor: ‘Ik denk ook dat we een aardige kans maken dit jaar, omdat flexibiliteit bij ons op nummer één staat. Als wij om wat voor reden dan ook niet genoeg studenten hebben, kunnen we onze kamers aanbieden aan de hotelmarkt of aan bedrijven met trainees. En andersom. We hebben in elk hotel een klein team dat goed is ingespeeld en ad hoc kan organiseren. Misschien winnen we de prijs niet dit jaar, dat zou spijtig zijn, maar de weg ernaartoe is eigenlijk het belangrijkst. Ik wil nog meer van ons bedrijf leren. En als we het niet halen moeten we gewoon nog harder werken. En dan weten we precies op welke punten we moeten focussen om de concurrentie voor te blijven.’
Kader: Best Managed Companies
Best Managed Companies is het programma waarbij Deloitte en ING zoeken naar de best geleide bedrijven binnen het Nederlandse midden- en grootbedrijf. Op 1 december 2015, tijdens het symposium ‘Hoe flexibel is uw businessmodel?’ in Artis, wordt live bekendgemaakt welke organisaties uitgeroepen zijn tot Best Managed Company van 2015. Meer info, of u inschrijven voor 2016? Hou dan bestmanagedcompanies.nl in de gaten.