Flexibiliteit, mobiliteit en samenwerking zijn tegenwoordig cruciaal om klanten te kunnen bedienen. Maar hoe bereik je dat? ‘Houd niet vast aan het verleden, maar omarm de toekomst’, zegt Alexander Saul.
Best Practice van Management Team en Vodafone
De gemeente Zeist werkt sinds een tijdje met Skype for Business. Alle 400 ambtenaren van de gemeente kunnen nu flexibel werken. Zonder dat ook maar één inwoner er iets van merkt, aldus Alexander Saul, directeur zakelijke markt bij Vodafone. ‘Iedere werknemer is nu altijd bereikbaar op zijn werknummer, of hij nu op een flexplek op kantoor zit of thuis.’
Maar het werk van de telecomprovider hield niet op bij de implementatie van deze voor de gemeente nieuwe manier van werken. Vodafone ondersteunde de ambtenaren ook bij het leren omgaan met deze flexibiliteit. Saul: ‘Het is makkelijk om te veel te werken als je altijd en overal bereikbaar bent.’
Flinke kostenbesparing
De gemeente heeft door de nieuwe werkwijze haar dienstverlening naar klanten kunnen verbeteren en wist daarbij een kostenbesparing te realiseren van bijna 30 procent. ‘Ready Business’ noemen ze bij Vodafone dit idee waarbij bedrijven beter voorbereid zijn op wat de toekomst biedt. Niet dat je alles tot in detail kunt voorspellen, maar je kunt wel de moderne middelen gebruiken, aldus Saul.
Gestolen fiets terug
Ready Business vraagt een andere manier van werken, maar biedt ook kansen om het bestaande businessmodel uit te breiden, legt hij uit. Hij haalt het voorbeeld aan van fietsenfabrikant VANMOOF, die samen met Vodafone een technologie ontwikkelde om diefstal van de gewilde fietsen terug te dringen. ‘Het zijn mooie, vaak dure designfietsen die hoog op het verlanglijstje van fietsendieven staan. Door M2M-technologie, waarbij een simcard en een gps in het frame worden gebouwd, kan een eigenaar via een app altijd zijn fiets lokaliseren. Op die manier is al een aantal gestolen fietsen weer bij hun rechtmatige eigenaar teruggekomen.’
Wat is een Ready Business
Vodafone interviewde vorig jaar ruim 1.000 ondernemingen over de vraag hoe zij zich klaarmaken voor verandering. Daaruit kwamen vier voorwaarden naar voren die bepalen of een organisatie ‘Ready Business’ is:
- Een sterke cultuur en goed leiderschap
- Een goede IT-basis, die nieuwe technologie en communicatiemethoden toepast
- Kennis van de eigen business en de eigen kwaliteit van uitvoering en oplossingsgerichtheid
- Gebruik van de meest recente technologie
Klaar zijn voor verandering draait niet alleen om techniek’, vat Alexander Saul het samen. ‘Het vraagt vooral om een organisatie die openstaat voor vernieuwing. En die alle processen daarop wil afstemmen.’