Internationaal succes begint met een goed idee. Een dosis praktische steun, kennis en een goed netwerk doen de rest.
Een goed idee en grenzeloze ambitie zijn een eerste vereiste om internationaal succesvol te ondernemen. Praktische steun, kennis en een goed netwerk vergroten de kans op buitenlands succes. Maar hoe krijg je die hulp? Het Oranje Handelsmissiefonds (OHMF) ondersteunt jaarlijks tien middelgrote grensverleggers op hun weg naar het buitenland.
Gebrek aan kennis en netwerk
De wereld veroveren met een briljant idee, dat is waar veel ondernemers van dromen. Zeker Nederlandse ondernemers, die veelal in kansen denken, wagen vroeg of laat de sprong naar het buitenland. Geen wonder, Nederland is klein. Onze export is een van de grootste groeimotoren van de economie in Nederland.
Maar hoe logisch de stap om buiten de landsgrenzen te kijken ook is, het is lang niet altijd even makkelijk. Vooral middelgrote ondernemingen kunnen steun gebruiken bij hun internationaliseringsslag. In deze bedrijven barst het van de innovatieve ideeën en is er een gezonde financiële basis aanwezig, maar ontbreekt het aan een netwerk en specifieke kennis. Ingrediënten die ING en organisaties als KLM en MKB Nederland wel in huis hebben.
Koninklijk paar
Daarom hebben deze drie initiatiefnemers in samenwerking met het ministerie van Buitenlandse Zaken hun ervaring, kennis en kunde gebundeld in een speciaal fonds dat ter gelegenheid van de troonswisseling op 30 april 2013 is opgericht. Het Koninklijk paar vervult immers een belangrijke rol als het gaat om internationale handelsbevordering.
Handelmissiepakket
De komende vijf jaar gaat het OHMF elk jaar op zoek naar tien ondernemers met internationale ambitie. De eerste tien grensverleggende ondernemers zijn na zorgvuldig wikken en wegen van het selectiepanel, bestaande uit vertegenwoordigers van de initiatiefnemers, op 29 november 2013 bekendgemaakt.
Zij krijgen elk een Handelsmissiepakket. In dat Handelsmissiepakket, met een symbolische waarde van 10.000 euro, stoppen de vier partners van het fonds hun specifieke expertise. Daardoor krijgen de winnaars komend jaar steun bij het realiseren van hun plannen.
Inspiratie voor anderen
Iedere ondernemer heeft andere wensen om de prijs in te zetten. De internationale contacten van ING mogen gebruiken is een veelgehoorde wens van de winnaars. De bedrijven hopen door die contacten gekoppeld te worden aan de juiste lokale partners en tips te krijgen waar kansen liggen. Maar ook hulp bij marketing om wereldwijd een leidende marktpositie te verwerven is een aandachtspunt. En uiteraard zoeken de deelnemers praktische tips om internationaal succes te vergaren.
Volgens het selectiepanel maken deze tien bedrijven de meeste kans op succes in het buitenland. Met hun instelling en business zijn zij een inspiratie voor ondernemers met eenzelfde droom. Daarom volgt OHMF hen de komende tijd op hun internationale pad. De ondernemers delen hun ervaringen en belevenissen onder meer op de website van het fonds.
Dit artikel is het eerste artikel in een serie van vier. Volgende week een kennismaking met de eerste vijf bedrijven.