Erik Harkes bedacht al in 2002 dé oplossing voor paperless travel. Maar de techniek werkte niet mee. ‘Nu is het zover: 2016 wordt ons jaar.’
Bekijk hier het interview met Erik Harkes, oprichter en ceo van DS Tags
Zoals het er nu uit ziet start DS Tags eind dit jaar met pilots met vooraanstaande vliegmaatschappijen. Dan mogen frequent flyers reizen met de DS Bagtag: een elektronisch bagagelabel dat eenvoudig op iedere koffer bevestigd kan worden. Samen met een speciale app kunnen zij voortaan thuis of op kantoor ook hun bagage online inchecken en hoeven zij op de luchthaven geen bagagelabel meer te printen. De gegevens verschijnen automatisch op het elektronisch label. Het inchecken op de luchthaven is daardoor voortaan in 15 seconden gepiept. Bovendien is volgens DS Tags het systeem veiliger en minder foutgevoelig.
Thuis bagage inchecken
>Voor Erik Harkes, ceo en oprichter van DS Tags, is het een nieuw begin. In 2002 had hij de oplossing al bedacht. ‘Ik zat opeens rechtop in mijn bed’, vertelt hij. ‘Ik was destijds Product Manager E-services bij KLM, waar ik werkte aan een nieuwe versie van internet check-in. Ik bedacht dat het proces nog efficiënter wordt als je thuis ook je bagage kunt inchecken. Een apparaat met een elektronisch updatebaar display leek mij de ideale oplossing.’
Van iPhones tot DS Bagtag
Een mooi idee, maar de techniek was er nog lang niet klaar voor. ‘Het was vijf jaar voor de introductie van de iPhone, zeven jaar voordat e-readers op de markt kwamen. De makers van beeldschermen waren er nog lang niet aan toe.’ Harkes hield vol. Naast zijn carrière binnen de luchtvaart, bleef hij zoeken naar partners die zijn idee konden verwezenlijken. ‘In 2009 heb ik de eerste prototypes laten maken. Het werd een proces van vallen en opstaan, maar twee jaar later wist ik het zeker: nu is het moment om er vol voor te gaan.’
Veilig, snel en duurzaam
Hij gaf zijn baan op en schreef in een kantoortje boven zijn garage een businessplan, vond investeerders en perfectioneerde zijn systeem. ‘De DS Bagtag zelf vormt slechts een onderdeel van de oplossing voor paperless travel. Maar in een efficiënt reisproces en comfort voor de reiziger geldt elke seconde. Ik ben er trots op. De tag is mooi ontworpen, is spatwaterdicht, robuust en gebruikt amper stroom. Opladen is niet nodig. Hij gaat op zijn minst vijf jaar mee. Bovendien, denk eens aan hoeveel papier je hiermee op grote schaal kan besparen.’
Naast het voordeel dat je sneller en duurzamer incheckt, kent de DS Bagtag nog een groot voordeel volgens Harkes: ‘Nog belangrijker is de beveiliging van de software-oplossing. Ik weet hoe de luchtvaart in elkaar zit. Elke nieuwe oplossing staat of valt met de security. Onze oplossing is van begin tot eind veilig. Dat is ons unique selling point.’
Juiste uitstraling
Een jaar geleden verruilde Harkes zijn thuiskantoor voor een kantoor in The Base op Schiphol Central Business District. ‘Als startup in de luchtvaartindustrie wilden we graag de juiste uitstraling hebben naar onze airline-klanten. Iedereen kent Amsterdam Airport Schiphol. Belangrijke partijen waar we mee samenwerken hebben hier bijna allemaal een kantoor en als onze internationale contacten op reis zijn, hebben ze regelmatig een stop-over op de luchthaven. Voor ons een ideaal moment om even face-to-face contact te hebben.’
De wereld veroveren
Harkes verwacht dat 2016 het jaar van de groei wordt voor zijn bedrijf. ‘Dit najaar draaien we een pilot met launching customers. Daarna volgt de uitrol. Het mooie van onze oplossing is dat het niet gebonden is aan één maatschappij of één luchthaven. Het is een oplossing voor iedereen, overal ter wereld.’
Nieuwsgierig naar de ontwikkelingen op Schiphol Central Business District? Ga naar schiphol.nl/cbd