Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Accuracy: ‘Schiphol weerspiegelt ons internationale karakter’

Financieel adviseur Accuracy: ‘Al onze kantoren krijgen dezelfde uitstraling, zodat de internationale medewerkers zich overal thuis voelen.’

Bij aankomst op de achtste verdieping van toren C van het WTC op Schiphol is meteen duidelijk dat Accuracy Nederland aan het uitbreiden is. ‘Zelfs ten tijde van de crisis zijn we verder gegroeid. Vorig jaar was onze omzet 55 miljoen euro.’ Partner Bas van Helden vertelt waarom ze met hun kantoor naar WTC Schiphol zijn verhuisd.

De buren als klant

In 2004 startte het bedrijf met een kantoor in Frankrijk. Twee jaar later volgde Spanje en in 2007 is het kantoor in Nederland opgezet. Eerst in Amsterdam Zuidoost, maar sinds vijf jaar zit Accuracy in het WTC Schiphol Airport. ‘Dat is niet alleen erg handig omdat we veel reizen, het weerspiegelt ook ons internationale karakter’, legt Van Helden uit. ‘En door contacten met andere bedrijven hier op Schiphol kunnen we ook opdrachten genereren. Het is toch een stuk laagdrempeliger om contact te leggen met potentiële klanten als ze je buren zijn.’

Anders dan andere

De Nederlandse vestiging van Accuracy wordt geleid door managing partner Leontine Koens-Betz en Bas van Helden. Koens is er vanaf het begin bij, Van Helden sinds 2013. Net als een aantal van zijn collega’s komt hij van één van de grote accountants- en advieskantoren. Maar anders dan deze kantoren, levert Accuracy ‘alleen’ financieel advies. ‘Dat onderscheidt ons.’ Accuracy’s klantenbestand bevat klinkende namen als Philips, DSM, PostNL en Unibail-Rodamco.

Om het eenvoudig uit te leggen, vertelt Van Helden, wordt zijn bedrijf gevraagd om financieel advies te geven bij ruzies en fusies. Grofweg zijn er drie verschillende situaties waarin bedrijven Accuracy in de arm nemen. ‘Bij verkopen of overnames maken wij financiële rapporten en doen we onderzoek naar de financiële gesteldheid. Bij disputen ondersteunen wij met waarderingen of schadeberekeningen. Daarnaast bieden we advies en ondersteuning bij het opstellen van prognoses bij bijvoorbeeld financiële herstructureringen.’

Nederlandse groei

Bij Accuracy Nederland werken nu 17 mensen. ‘Over een aantal jaar willen we dat aantal verdubbeld hebben’, zegt Van Helden. ‘Er is een behoefte aan ons soort dienstverlening.’ Ze spelen daar nu al op in door meer kantoorruimte in te richten en het kantoor een make-over te geven. ‘Het wordt transparanter, met meer glas. De kantoren in de verschillende landen krijgen allemaal dezelfde uitstraling, zodat de medewerkers zich overal thuis voelen.’

Internationale uitwisseling

Het is altijd een komen en gaan van buitenlandse Accuracy-medewerkers, die verdeeld zijn over 11 vestigingen in 9 landen. Het bedrijf werkt namelijk met een internationale planning. ‘Is er voor een project in Nederland iemand nodig die Russisch spreekt? Als we die zelf niet in huis hebben, maar bijvoorbeeld het kantoor in Duitsland wel, dan wordt die collega voor een bepaalde tijd naar ons land gehaald. En om te zorgen dat hij zich thuis voelt bij Accuracy Nederland, is er veel aandacht voor het teamgevoel.’

Vragen en geven

‘We lunchen altijd gezamenlijk op kantoor, er zijn teamuitjes en jaarlijks hebben we een internationaal event voor alle medewerkers’, vertelt Van Helden. ‘Wij vragen veel van onze medewerkers; soms moeten zij in hun vrije tijd werken. Maar we geven ook veel terug. De Accuracy School bijvoorbeeld, dat is een opleiding van twee weken voor nieuwe medewerkers. Goede opleidingsprogramma’s zijn net zo belangrijk als de sociale aspecten van een werkomgeving.’ Om er lachend aan toe te voegen: ‘Goede koffie op kantoor vind ik trouwens wel onmisbaar. Van slechte koffie word ik chagrijnig.’

Great place to work

Dat het Accuracy menens is als het gaat om een fijn werkklimaat, blijkt ook uit de prijs die de Franse vestiging in maart won. Het bedrijf staat in Accuracy’s bakermat Frankrijk eerste op de ranglijst van Great Place to Work in de categorie kleine en middelgrote bedrijven. Basis voor de uitverkiezing is de feedback van de werknemers op zaken als vertrouwen, trots en werkplezier. Van Helden: ‘In Nederland zijn we nog te klein om mee te doen aan de ranking, maar als de groei op ons kantoor op Schiphol snel doorzet, duurt dat niet al te lang meer!’

Nieuwsgierig naar de bedrijvigheid op Schiphol Central Business District? Ga naar schiphol.nl/cbd