Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Corona zorgt voor meer digitalisering in Nederland

Je leest nu: Corona zorgt voor meer digitalisering in Nederland

De coronacrisis leidt ertoe dat allerlei processen in bedrijven en organisaties versneld worden. Dit gebeurt op verschillende terreinen, zoals bijvoorbeeld moreel en sociaal. De rol van digitalisering in organisaties heeft een behoorlijke vlucht genomen, is de constatering van Nyenrode Business Universiteit. Door het thuiswerken kiezen steeds meer bedrijven ervoor om digitaal te gaan werken.

Het is goed nieuws voor de impact van digitalisering op de arbeidsproductiviteit in Nederland. Dankzij digitalisering is het mogelijk alle medewerkers van een bedrijf zo effectief mogelijk te laten werken. Dit heeft voordelen op de korte- en lange termijn. Op korte termijn betekent dit dat digitalisering essentieel is om de belangrijke dienstensector draaiende te houden. De daling van het bruto nationaal product zal minder laag uitvallen dan wanneer er geen digitalisering zou zijn geweest. Ook na de coronacrisis blijft digitalisering van grote waarde voor Nederlandse ondernemingen.

Digitalisering: van blijvende waarde

Digitaliseren van processen heeft niet alleen een positief effect op de korte termijn, maar ook op langere termijn. Bij iedere crisis, corona of niet, komt de winstgevendheid van de onderneming onder druk te staan. De coronacrisis is een van de heftigste situaties waarin ondernemingen verkeren sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Door de coronacrisis is pijnlijk duidelijk geworden dat sommige sectoren opeens volledig stil kunnen vallen. We moeten ons meer bewust worden van het feit dat gedragsverandering nodig is. Daarom moeten nieuwe oplossen voor maatschappelijke problemen op hoog tempo worden geïmplementeerd.

Voorbeelden van digitalisering in de praktijk is bijvoorbeeld het onderwijs en de zakelijke dienstverlening. De zorg wordt steeds vaker virtueel uitgevoerd. Eventuele checklists en andere zaken waarbij formulieren nodig zijn kunnen via een tool als Incontrol worden ingevoerd. Verder is er een transitie gaande van fysiek lesgeven naar online lesgeven. De zakelijke dienstverlening heeft aangetoond dat fysiek afspreken op kantoor vaak niet noodzakelijk is. Deze sector heeft werken vanuit huis inmiddels ‘het nieuwe normaal’ gemaakt.

Een nieuwe werkwijze

Digitalisering leidt tot een volledig nieuwe werkwijze. Deze nieuwe werkwijze bespaart tijd en geld. Door digitalisering succesvol door te voeren, ontstaan er bijvoorbeeld nieuwe verdienmodellen, logistieke concepten en processen binnen een onderneming. Digitalisering heeft vooral een positief effect op niet-tastbare vernieuwingen. Denk daarbij aan het opdoen van nieuwe managementvaardigheden.

Daarmee is digitalisering bezig met een flinke opmars binnen iedere onderneming. De productiviteitsgroei is al jaren dalende, maar het lijkt dat de trend mogelijk definitief positief kan omslaan. De maatschappelijke veranderingen van het coronavirus kunnen ertoe leiden dat er meer behoefte is naar digitale processen. Het is dan ook goed mogelijk dat we na afloop van de corona pandemie besluiten om steeds minder vaak fysiek af te spreken. Er zijn dan minder events nodig, mensen werken vaker thuis en reizen minder. Ook is het mogelijk dat we om nieuwe uitbraken van een eventueel nieuwe pandemie te voorkomen ook de komende jaren anderhalve meter afstand zullen houden. Dit heeft vervelende gevolgen voor de reis- en evenementenbranche. Maar het digitaal communiceren, werken en samenwerken zal mogelijkerwijs steeds verder ‘het nieuwe normaal’ worden.

Digitalisering in de praktijk

We zien in de praktijk al veel toepassingen van digitalisering. Zo is het mogelijk eventuele checklists en audits volledig te digitaliseren. Deze kunnen digitaal worden ingevuld per smartphone, tablet, desktop of laptop. Het voordeel hiervan is dat er ter plekke foto’s kunnen worden toegevoegd of digitaal een handtekening van de opdrachtgever kan worden gevraagd. Alle belangrijke informatie staat dan meteen centraal opgeslagen. De collega’s thuis of op kantoor kunnen dan verder werken aan het uitwerken van een rapportage. Door centraal te werken, is het steeds minder noodzakelijk om op kantoor aanwezig te zijn. De coronacrisis heeft ons dus geleerd dat digitalisering in iedere onderneming hard nodig is.