Het is een drukte van belang in het muziekgebouw in Amsterdam met prachtig uitzicht op het IJ. De crowd bestaat uit de top van de Nederlandse HR-wereld die samengekomen is voor de dit speciale event. Interessante paneldiscussies worden afgewisseld met muziek, drankjes en hapjes. Een energieke bijeenkomst die eindigt met het feliciteren van de nieuwe Top Employers Nederland en top employers die al 10, 15 en zelfs al 25 jaar gecertificeerd zijn.
Het Top Employers Institute is de wereldwijde autoriteit op het gebied van erkenning van een uitmuntend HR-beleid. Het programma van dit internationale instituut certificeert organisaties op basis van de deelname en resultaten van hun HR Best Practices Survey. Het onderzoek heeft betrekking op verschillende HR-domeinen als werkomgeving, het aannemen van talent, welzijn en diversiteit en inclusie binnen een organisatie.
Certificering en erkenning favoriete werkgever
Als bedrijf kun je deelnemen aan het Top Employers Institute Certificeringsprogramma en de erkenning krijgen als favoriete werkgever. Top Employers Institute certificeerde tot nu toe 2.053 organisaties in 121 landen en regio’s.
Onder de nieuwe bedrijven in Nederland met een TEI-certificaat zijn dit jaar T-Mobile, Tronox, Aldi, Eurofiber en Amplifon. Verschillende van deze werkgevers worden aan het einde van het Top Employers 2023-event daarom feestelijk in de spotlights gezet.
Advertorial De 6 succesfactoren van employer branding
In deze gratis whitepaper gaan we o.a. in op een toekomstbestendige formule van employer branding, staan we stil bij een aantal feiten en cijfers en nog meer.
lees verderAsk me anything
Voor die tijd zijn er twee paneldiscussies onder leiding van Monica van der Meeren. De eerste gaat over de betrokkenheid van medewerkers bij organisatorische veranderingen met sprekers van ISS, Fujitsu, Eurofiber en Mark Stoop, Global Head of Regional Marketing van TEI.
Mooie voorbeelden geeft Yvonne van Rees Vellinga, de Group Director People & Organisation van Eurofiber, over hoe haar organisatie omgaat met HR. ‘Veel dingen die we doen en leveren, zijn onderdeel van onze dagelijkse HR-praktijk. Bijvoorbeeld het aannemen van talent, learnings en ontwikkeling. De zaken die een impact hebben op onze mensen worden onderzocht en vooraf in groepen besproken met medewerkers.’
Eurofiber heeft ook werknemersklankborden waarbij mensen uit de organisatie nieuwe ideeën en feedback geven op beleid en beslissingen. Van Rees Vellinga: ‘De directie van Eurofiber is zeer betrokken en heeft regelmatig chats en lunchbijeenkomsten met willekeurig gekozen medewerkers om inzicht te krijgen in wat er speelt. We organiseren daarnaast veel rondetafels en ‘ask me anything’-sessies om diep inzicht te krijgen in de behoeften en ervaringen van mensen.’
De Eurofiber-directeur geeft verder aan dat het bedrijf dit jaar de betrokkenheid verder wil vergroten met nieuwe formats en initiatieven. ‘Dit kwartaal beginnen we met enquêtes om meer input en betrokkenheid te krijgen van wat onze mensen nodig hebben om zich gelukkig en betrokken te voelen’, legde Van Rees Vellinga uit tijdens de paneldiscussie.
Veilige omgeving en ambassadeurs
De tweede paneldiscussie draait om ethiek, diversiteit en duurzaamheid. Top Employers Perfetti Van Melle, PageGroup, T-Mobile en Tata Consultancy Services gingen hierover met elkaar in gesprek. De vraag gaat vooral over hoe je je organisatie meer divers en inclusief krijgt.
Ilze Lamers, HR Director Northern Europe van PageGroup, benadrukt het belang van een bottom-up-organisatie om betrokkenheid van de medewerkers te stimuleren. ‘We hebben binnen de organisatie veranderingen doorgevoerd en onze mensen meer meegenomen in wat we doen. Daaruit is onze groep ambassadeurs ontstaan die supertrots is dat ze hier werken en dat naar buiten toe uitstralen.’
Manager Development & Change Esther Burger van T-Mobile zegt dat inclusie erg in de missie van het bedrijf zit. ‘Bij ons zit het in de KPI’s. We hebben onszelf zelfs targets gesteld voor diversiteit en inclusie. Die moeten wij ook echt halen.’
Volgens HR-directeur Richard Marinus van Perfetti Van Melle wil zijn bedrijf dat iedereen de beste versie van zichzelf wordt. Maar alles draait in eerste instantie om de omgeving om dat te kunnen doen. ‘Mensen moeten zich in een organisatie veilig en thuis voelen en zichzelf kunnen zijn. Als je dat kunt waarmaken, dan ontstaat er vanzelf een inclusieve omgeving.’
Na de paneldiscussies is het dan eindelijk tijd voor het feliciteren van de winnaars en een feestelijke borrel waarop druk genetwerkt kan worden. Ook krijgen enkele Top Employers de kans om een interview op video vast te leggen én zijn er volop fotomogelijkheden.