Sinds in 1782 het eerste Amerikaans-Nederlandse handel- en vriendschapsverdrag werd ondertekend, heeft de handel tussen beide landen zich flink ontwikkeld. Anno 2022 zijn de Verenigde Staten onze belangrijkste handelspartner buiten de Europese Unie. In 2019 exporteerden we voor 26,6 miljard euro naar de VS – en die waarde groeit verder.
De ondernemende instelling van veel Amerikanen spreekt bij veel mensen tot de verbeelding. Ook veel ambitieuze Nederlandse ondernemers willen graag zélf de stap zetten naar de andere kant van de Atlantische oceaan, in de hoop daar hun ‘American Dream’ te verwezenlijken. Waar moet je op letten als je het als ondernemer wil maken in het land van de onbegrensde mogelijkheden?
Kies de juiste locatie in de Verenigde Staten
Wet- en regelgeving rondom zaken als arbeid, milieu en belastingen: in Amerika zijn veel dingen geregeld op het niveau van individuele staten. Verdiep je hier dus goed in voordat je besluit ergens neer te strijken. In welke staat/regio zijn de regels het gunstigst voor jouw specifieke business?
Ook je product of dienst is een belangrijke factor bij de keuze voor een bepaalde vestigingsplek. Kijk dus goed naar waar je afzetmarkt zit.
Oostkust of westkust?
Veel Nederlandse bedrijven beginnen aan de oostkust of aan de westkust. Beide regio’s kennen specifieke voordelen.
Zo is de oostkust het snelst bereikbaar en is het tijdverschil slechts zes uur – wat betekent dat er op een werkdag sprake is van meerdere overlappende business-uren met Nederland. Verder zijn er universiteiten in deze regio die tot de besten van de wereld behoren. Dat kan handig zijn bij het werven van talent.
Aan de westkust bevinden zich dan weer belangrijke techhubs (denk maar aan Silicon Valley en San Francisco, maar bijvoorbeeld ook aan de regio rond Seattle), met alles wat dat aan investeringsmogelijkheden met zich meebrengt. Een stad als Los Angeles kent verder een grote Latino-populatie, wat een voordeel kan zijn als je verder zou willen uitbreiden naar Centraal- en Zuid-Amerika.
Werk samen met een recruiter
Vaak is het verstandig om Amerikaanse werknemers te werven die bekend zijn met de Amerikaanse manier van zakendoen. Maar let op: de Amerikaanse arbeidsmarkt is bij uitstek flexibel en zit anders in elkaar dan de Nederlandse. Ook zijn veel Amerikanen goed in zichzelf presenteren, maar dat wil niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk in huis hebben wat jij nodig hebt om je business te laten groeien. Een Amerikaanse HR-partner met een lokaal netwerk kan je ondersteunen bij het werven van mensen.
Zorg voor de juiste incentives
Wees je er verder bewust van dat de salarissen in de VS doorgaans een stuk hoger liggen dan in Nederland. Houd er bij salarisonderhandelingen rekening mee dat je, als je kandidaten van het juiste niveau wil aantrekken, soms het dubbele of zelfs driedubbele kwijt bent van wat je in Nederland zou betalen.
Daar staat tegenover dat je op de arbeidsmarkt een voordeel kunt hebben van de nadruk die Nederlandse bedrijven vaak leggen op een goede balans tussen werk en privé.
Schakel juridische hulp in
Ook op juridisch vlak is het verstandig om een Amerikaanse partner te zoeken. Amerikanen leggen alles bij voorkeur gedetailleerd vast. Het kan dus geen kwaad om een gespecialiseerde advocaat in te schakelen voor het opstellen van contracten en het controleren van de ‘kleine lettertjes’.
Ook voor het aanvragen van visa is het handig om een gespecialiseerde partij in te schakelen. Visa-aanvragen kunnen vaak lang duren (tot wel twee jaar), dus begin op tijd.
Wees je bewust van culturele verschillen in de Verenigde Staten
Of je nu communiceert met een (potentiële) klant, een werknemer of een businesspartner: wees je bewust van de culturele verschillen die er zijn tussen Nederlanders en Amerikanen. Wat in Nederland doorgaat voor ‘eerlijke’ feedback, wordt in de VS vaak vooral gezien als bot en onbeleefd. Ook praten Amerikanen liever niet over politiek of over al te persoonlijke onderwerpen.
Tegelijkertijd willen Nederlanders nog wel eens op het verkeerde been worden gezet door het natuurlijke enthousiasme van veel Amerikanen. Een enthousiaste reactie op een voorstel of een nieuw product wil niet per se zeggen dat de deal al beklonken is.
Lees ook: Ondernemen in Duitsland? Hier moet je op letten
De klant is koning
Zeker als je ook fysieke winkels hebt is het goed om je te realiseren dat in Amerika de klant écht koning is. Waar Europese klanten het vaak ongemakkelijk vinden als ze in een winkel direct worden aangesproken, is het in de VS juist onbeleefd om niet direct naar de klant te gaan met de vraag of je hem of haar kunt helpen.
Investeer in persoonlijke relaties
Persoonlijke relaties zijn belangrijk in de VS, en een fysieke ontmoeting heeft als het even kan de voorkeur boven een digitale afspraak. Wees wel op tijd, want zeker in de VS geldt: time is money.
Verder is het vaak verstandig om, voordat je een heel salesapparaat optuigt, te werken aan je brand awareness. Bezoek kleinere beurzen (waar je niet wegvalt naast de grote booth van een concurrent) die ruimte bieden voor netwerken en het leggen van waardevolle contacten.
Benader de juiste persoon
Amerikaanse bedrijven zijn vaak behoorlijk hiërarchisch georganiseerd, en managers nemen beslissingen doorgaans zonder ruggespraak met hun team. Zorg er dan ook voor dat je aan tafel zit met iemand met beslissingsbevoegdheid.
Wees niet te bescheiden
Arrogantie en overdrijving worden ook in Amerika niet gewaardeerd, maar Amerikanen houden wel van ambitie en zelfverzekerdheid. Veel Nederlanders hebben de neiging tot underselling als het gaat over hun business en het toekomstige potentieel daarvan. Laat vooral zien dat je goed voorbereid bent (aan de hand van onderliggend onderzoek en een ambitieus game plan) en staaf je beweringen zoveel mogelijk met cijfers.
Meer weten over ondernemen in de VS? Kijk dan op goglobal.techleap.nl, voor meer informatie over internationaal zakendoen.