Een zorgvuldige boekhouding is de basis voor elk bedrijf. In de eerste plaats is het nodig om te voldoen aan de verplichtingen van de Belastingdienst. Daarnaast zorgt een goede administratie ook voor overzicht van orders en voorraden. Ook geeft het inzicht in je financiële situatie. Zo weet je of je ruimte hebt om te investeren, of moet gaan snijden in de kosten.
De juiste software maakt het verschil
Om een goede boekhouding te voeren, heb je een geschikt boekhoudpakket nodig. Die zijn er in veel verschillende soorten en maten, van heel basic tot erg uitgebreid en alles ertussenin. ‘De oplossing van SnelStart gaat verder dan alleen je financiële boekhouding en helpt ook bij de automatisering van je werkprocessen’, vertelt Ben Schraag, productmanager bij SnelStart.
‘Denk aan koppelingen met je kassa-oplossing of webshop, zodat verkopen direct in de boekhouding komen. Dat bespaart je veel tijd met je administratie. De software van SnelStart is aan te passen op elke situatie, een standaardoplossing die voelt als maatwerk dus.’
Kijk voordat je een keuze maakt voor een boekhoudpakket ook naar de doelgroep de aanbieder, dat kan namelijk flink verschillen. ‘Met ons pakket inBalans richten we ons vooral op autonome bedrijven in het micro- en kleinbedrijf’, vertelt Kees Pater, marketingmanager bij SnelStart. ‘Of je nu alleen bent of met meerdere mensen werkt, de processen zijn voor een groot deel gelijk.’
Sneller btw-aangifte doen
De meeste ondernemers mogen elk kwartaal weer aan de slag met de aangifte omzetbelasting. Omdat niet iedereen daar even goed in is, besluiten veel mensen dit uit te besteden aan de boekhouder. Met de juiste software krijg je hier inzicht in en kun je dit voortaan ook, makkelijker dan je denkt, zelf doen.
Met inBalans kun je ook gemakkelijk niet-reguliere btw berekenen bij het aanmaken van de facturen. Dat is handig wanneer je als one-stop-shop factureert naar het buitenland. ‘Denk ook aan tweedehands of zogenaamde marge-artikelen, waarvoor een andere btw-berekening geldt’, vertelt Schraag.
Abonnementen en kortingsacties
Steeds meer bedrijven bieden hun producten of diensten aan als abonnement. Zo spreid je je omzet over het hele jaar, en ben je zeker van een langdurige klantrelatie. Het is daarom slim om een boekhoudpakket te kiezen waarbij je op een eenvoudige manier facturen kunt aanmaken voor verschillende abonnementen. ‘Zo weet je zeker dat je de kosten op tijd in rekening brengt. Werk je op basis van een automatische incasso? Dan kan je die met een druk op de knop klaarzetten voor de bank’, vertelt Schraag.
‘Ook staffelkortingen, actieprijzen en andere prijsafspraken leg je makkelijk vast in je boekhoudpakket, dat is handig bij vaste klanten. De kortingen worden dan automatisch verwerkt in de offerte of factuur. Dat is wel zo duidelijk voor je klant, en het voorkomt misverstanden tussen je medewerkers.’
Debiteurenbeheer
Een boekhoudpakket kan je ook helpen om je facturen sneller betaald te krijgen. Zo hebben sommige boekhoudpakketten de mogelijkheid om je debiteurenbeheer te automatiseren. ‘Als je direct na de vervaldatum van een factuur herinneringen en aanmaningen uitstuurt, blijken klanten vaak sneller te betalen’, stelt Ben Schraag. ‘Daarnaast bouw je gelijk een dossier op. Dat heb je nodig als een klant uiteindelijk echt niet betaalt.’
Altijd en overal inzicht
Wanneer je op zoek bent naar boekhoudsoftware, is overzicht een grote meerwaarde. Je wilt als ondernemer graag inzicht hebben in je administratie met behulp van heldere rapportages. ‘Via een app kun je op elke willekeurige plek je financiën bekijken’, vertelt Pater. ‘Heb je meer nodig? Je kunt je boekhoudpakket eenvoudig uitbreiden. Dus als je bedrijf groeit, groeit SnelStart gewoon mee.’