Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

MKB Trendrapport: zo hangt de vlag er nu én straks bij volgens ondernemers

In samenwerking met Salesforce - Hoe hebben ondernemers het afgelopen jaar zakelijk ervaren? En welke veranderingen verwacht het mkb ná de pandemie? Lees de bevindingen uit het onderzoek.

MKB Trendrapport Salesforce
Je leest nu: MKB Trendrapport: zo hangt de vlag er nu én straks bij volgens ondernemers

In dit alweer vijfde jaarlijkse trendrapport werd aan mkb’ers gevraagd hoe zij de maatregelen en gevolgen van de coronapandemie hebben ervaren. En, ook belangrijk: welke trends zullen hieruit volgen? Het onderzoek werd uitgevoerd over de hele wereld.

Het trendrapport behandelt vier onderwerpen:

  1. De hulp en steun vanuit gemeenschappen en overheden richting het mkb
  2. De groeiende prioriteit voor klant- en medewerkersbetrokkenheid
  3. Hoe het mkb het digitale tijdperk omarmt
  4. Welke veranderingen het mkb verwacht ná de pandemie

De hulp en steun vanuit gemeenschappen en overheden richting het mkb

Vrijwel over de hele wereld kregen mkb’ers steun vanuit hun overheden, maar ook vanuit de gemeenschap waarin ze zich bevinden. Zowel overheidssteun (69 procent) als gemeenschapssteun (67 procent) wordt door mkb’ers als belangrijk ervaren. 15 procent zegt zelfs dat de overheidssteun cruciaal was voor het voortbestaan van hun bedrijf tijdens de pandemie. Loyaliteit vanuit de gemeenschap werd door 12 procent van de ondernemers als onmisbaar genoemd.

Met deze bijdragen van beide kanten konden bijvoorbeeld medewerkers worden betaald. Het grootste deel van de wereldwijde mkb’ers heeft steun aangevraagd, en die ook gekregen vanuit de overheid. Gemiddeld kregen kleine bedrijven vaker overheidssteun.

Voor meer duiding per sector en per land: check het gratis trendrapport.

De groeiende prioriteit voor klant- en medewerkersbetrokkenheid

De pandemie heeft ook een grote weerslag gekend op het personeelsbestand van het mkb. Natuurlijk zijn er, helaas, ontslagen gevallen: 9 procent van de ondervraagde groeiende mkb’ers heeft medewerkers laten gaan, ten opzichte van 15 procent van de stagnerende en krimpende bedrijven. Maar er zijn ook andere maatregelen genomen: zo werden flexibele werkregelingen aangeboden, zijn er uren teruggeschroefd, is er verlof uitgedeeld en zijn er nulurendiensten op de plek gekomen van de reguliere shifts.

Uit een andere enquête van Salesforce (Connected Customer-enquête uit 2021), waarin klanten zijn geïnterviewd, bleek al het belang van klantrelaties. 90 procent van de klanten gaf daar aan dat de betrouwbaarheid van een bedrijf valt of staat met de opstelling in de crisis. Dat komt ook in het Trendrapport terug: Bijna de helft van de bedrijven (47 procent) besteedt sinds de pandemie meer zorg aan de communicatie met de klant. 42 procent biedt klanten meer manieren om in contact te komen met het bedrijf.

Hoe het mkb het digitale tijdperk omarmt

Met de pandemie is ook een massa-intrede voorgevallen van communicatie via de computer en andere technische manieren. Deze noviteiten zorgen voor een hoge vlucht in het aantal digitale handelingen van bedrijven.

Denk hierbij niet alleen aan het intern of extern digitaal communiceren of het online verkopen van producten, maar ook aan het adverteren op social media en websites. 72 procent van de bedrijven heeft de online aanwezigheid vergroot tijdens en na corona.

Sterker nog: de meeste groeiende mkb’ers (71 procent) verklaren dat hun bedrijf de pandemie heeft overleefd dankzij digitalisering.

Welke veranderingen het mkb verwacht ná de pandemie

Het laatste punt in het trendrapport kijkt, hoe kan het ook anders, vooruit. Wat verwacht men van het wereldwijde speelterrein ná het coronavirus? De mkb’ers zijn positief gestemd. 75 procent verwacht dat de aanpassingen (vanwege Covid-19) op den duur voor de lange termijn én voordelig zullen worden: denk bijvoorbeeld aan contactloze betalingen.

Ook voor het hybride en thuiswerken staan er blijvende veranderingen op stapel, vermoedt men.

Op de lange termijn wil ruim twee op de vijf middelgrote en kleine bedrijven medewerkers ten minste de helft van de tijd vanuit huis gaan laten werken, maar een even groot deel laat de meeste medewerkers toch nog op locatie werken.

De werkregelingen variëren per sector. In het trendrapport zijn verdere analyses en nog veel meer toelichtingen per deelonderwerp te vinden. Wat hebben de meer dan 2.500 ondervraagde mkb’ers geantwoord op de vragen over de toekomst? Download het MKB Trendrapport gratis.