Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Deze jonge ondernemer verovert de internationale modewereld

In samenwerking met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland - Sunaina Kuldipsingh is een modevrouw met een missie. Met haar luxueuze kledingmerk Boutallion wil ze sterke vrouwen in hun kracht zetten. Ze is hard op weg om de modewereld te veroveren; haar collecties verschijnen op fashionweeks in Londen en Dubai.

Sunaina Kuldipsingh
Boutallion
Je leest nu: Deze jonge ondernemer verovert de internationale modewereld

Het starten van een eigen bedrijf was voor Kuldipsingh een logische keuze, ze komt namelijk uit een heel ondernemende familie. Zo staan haar ouders in Suriname aan het roer van een succesvol constructiebedrijf. ‘Mijn jeugd is een grote inspiratiebron voor me geweest’, vertelt ze. ‘De gesprekken aan de keukentafel gingen vaak over groei en transformatie. Ook kreeg ik mee dat het belangrijk is om na te denken over hoe je je opstelt, en hoe je de juiste vragen kunt stellen.’

Het volgen van een droom

Toen ze klaar was met haar studie rechten, besloot ze te kijken naar de mogelijkheden van een eigen bedrijf. Kuldipsingh werd erg beschermend opgevoed, daardoor was ze bijzonder nieuwsgierig geworden naar de wereld buiten de muren. ‘Als meisje werd er niet zoveel van me verwacht’, vertelt ze. ‘Toch zag ik iedereen om me heen ondernemen en dacht ik ‘dat moet ik ook kunnen!’

Toch besloot ze niet haar ouders achterna te gaan, van kleins af aan had ze al een passie voor mode. Ook had ze een grote droom om de wijde wereld in te trekken. ‘Toen ik een uitzending over de Golfstaten op televisie zag, begon het echt te kriebelen. Mijn reis naar Dubai gaf mij een hele andere kijk op de wereld. De ontwikkeling van de regio binnen een relatief kort tijdsbestek, sloot erg goed aan bij mijn mindset en dromen. De woorden van Sheikh Zayed bin Sultan Al Nahyan motiveerde mij ontzettend om mijn ambities na te jagen: “We are like those who had climbed a mountain and reached the top. When we looked down we still wanted to go higher to realise our goals. Despite all the achievements, we still have an ambition for more. That is my way of looking at things.”

Intelligente designs

Volgens Kuldipsingh is de modeindustrie een branche waar veel waarde (in brede zin van het woord) toegevoegd kan worden. ‘Ik heb een manier gevonden om kennis, geschiedenis en kunst te verwerken in mijn kleding. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de creatie van kledingstukken waarin de “golden ratio” terug komt. Die is te herleiden naar de natuur en architectuur. Ik wil mijn klanten motiveren de beste versie van zichzelf te worden. Daarbij gebruik ik alleen de allerbeste kwaliteit, om luxe op het niveau te brengen waar het ooit was.’

De Boutallion-collecties reflecteren de identiteit van de vrouwen die de kleding dragen. ‘Een ambitieuze vrouw is niet altijd iemand die haar carrière najaagt. Het kan ook een huismoeder zijn die de zorg draagt voor haar hele gezin. Naar mijn mening verdienen alle vrouwen die zich actief inzetten voor een betere omgeving en wereld het allerbeste, iets unieks. Ik geloof dat elke vrouw meer potentie uit zichzelf kan halen en een rolmodel kan zijn voor haar omgeving. Ongeacht haar financiële status.’

De stap over de grens

Kuldipsingh komt uit Suriname, maar is als kind samen met haar moeder naar Nederland verhuist. Daar is ze opgegroeid in een multiculturele omgeving. ‘Dat heeft voordelen, de stap naar het buitenland is zo minder groot. De verschillende culturen, talen en de keukens, zorgden ervoor dat niet alles over de grens geheel nieuw was’, vertelt ze.

Wanneer je een modemerk wilt opzetten, kom je al snel in het buitenland terecht voor productie. Zo ging dat ook bij Kuldipsingh. ‘Ik wilde een luxeproduct maken, dus moest ik op zoek naar landen die voor kwaliteit staan. In mijn industrie zijn dat Frankrijk en Italië.’ Dat ging niet geheel zonder hobbels. Zo was er een grote taalbarrière dat het doen van zaken niet makkelijk maakte. ‘Met Pasta, pizza & Prada, kwam ik niet echt ver’, lacht ze.

Samenwerking met het consulaat en RVO

Ook kende de jonge ondernemer nog helemaal geen leveranciers of producenten. ‘De eerste stap in Italië was daarom naar het Nederlands consulaat in Milaan. Daar kreeg ik de hulp en informatie over het zaken doen op Italiaans grondgebied.’ Het consulaat adviseerde haar ook het internationaliseren stap voor stap te doen omdat er veel op een ondernemer afkomt.

Dat paste niet helemaal bij haar ambitieuze karakter, binnen een paar maanden had ze zonder hulp van buitenaf een eigen atelier opgezet. ‘Doordat ik een eigen atelier heb, kan ik voorzien in behoefte van mijn doelgroep. Dat is bijvoorbeeld het personaliseren van kleding.’ Inmiddels helpt ze met haar atelier ook andere ondernemers. ‘Fijn om eerst de steun te ontvangen en nu samen met het consulaat steun te kunnen geven aan andere startende ondernemers.’

Kuldipsingh is ook meegegaan met verschillende handelsmissies, georganiseerd door de Rijksdienst van Ondernemend Nederland (RVO). ‘Dat was ontzettend waardevol, niet alleen zakelijk, maar ook privé. Zo ontmoette ik een prinses uit Saudi-Arabië waar ik nu een hechte vriendschap mee heb. Hoe mooi is dat! De RVO heeft voor mij echt een brug geslagen tussen Nederland en het buitenland’.

Grote verantwoordelijkheid in coronatijd

Het atelier van Boutallion is gevestigd in Bergamo, een stad die wereldwijd bekend werd als episch centrum van de corona-uitbraak in Italië. Voor Kuldipsingh en haar werknemers had dat een enorme impact. ‘Met het runnen van een team komt ook verantwoordelijkheid voor de hele families, als klein bedrijf ben je heel persoonlijk betrokken. Ook moesten we een tijdje dicht, bleven de orders uit en zaten werknemers thuis opgesloten. Dat bracht veel angst met zich mee. Toch probeerde ik kalmte te bewaren en positief te blijven.’

Nieuwe dromen

Het ondernemerschap heeft Kuldipsingh veel gebracht, zo kleedt ze hele koninklijke en andere vooraanstaande families. Ook heeft ze zeven maanden in Italië gewoond en gaat ze vier keer per jaar naar Saudi-Arabië. ‘Al mijn dromen zijn uitgekomen, ik wilde altijd reizen en de wereld zien. Door het ondernemen zijn vele deuren voor mij open gegaan.’ Toch kijkt ze nog steeds vooruit: ‘Op de langere termijn wil ik ook graag naar Azië, daar is een grote luxury industrie.’