Mensen aannemen. Klanten binnenhalen. Producten ontwikkelen. De administratie bijwerken. Het dagelijkse bestaan van de ondernemer is een wirwar aan verschillende uitdagingen. Tijd om een keer stil te staan bij wat je nou bereikt hebt, is er nauwelijks. Tijd om successen te vieren evenmin.
Ondernemingsverkiezing Noord-Holland
‘En juist daarom is het goed dat we ondernemingsverkiezingen hebben. We zetten daarmee mensen in de schijnwerpers die een belangrijke bijdrage leveren aan de economie en werkgelegenheid in een regio’, zegt Ilse Zaal.
Toen zij in mei 2020 aantrad als gedeputeerde Economie, Onderwijs en Arbeidsmarkt in Noord-Holland, werd ze automatisch juryvoorzitter van de ondernemingsverkiezingen in haar provincie, de OVNH. Die wordt dit jaar voor de vijftiende keer georganiseerd. ‘Ik heb als gedeputeerde een aantal nevenactiviteiten en moet bekennen: dit is toch wel één van de leukste.’
Tien finalisten OVNH bekend
De Ondernemingsverkiezing Noord-Holland wordt dit jaar georganiseerd op 25 mei, in de Philharmonie in Haarlem. Er zijn deze keer vier categorieën: MKB-Klein (0-10 fte), MKB-Midden (10-100 fte), het Grootbedrijf (100+ fte) en De Belofte. Die laatst is de award voor startende ondernemers. Verder is er en Publieksprijs.
Afgelopen week zijn de finalisten per categorie bekend gemaakt. Dat zijn:
Categorie MKB-Klein
- Autovakmeester Schaap
- Team Victrix
- IMS Medical
- Huibers Houthandel
- Dr. Leenarts
- Wilder Land
- FastfeedGrinded
- Bedaffair
- Drystack
- Quicargo
Categorie MKB-Midden
- Fishflow
- Sport Fever
- We Love the Planet
- Marcel’s Soap
- Hero Interim Professionals
- John Koomen
- Folat
- Logchies
- Innovfoam
- Sonic
Categorie Grootbedrijf
- Het Gastenhuis
- Carosseriebedrijf Burgers
- Geostick
- Tabs
- Milieus Service Nederland
- Berend Botje
- Ursem Barten
- Nieuwkoop Europe
- De Nijs
- Breedweer
Categorie Beloften
- Naduvi
- Food for Skin
- Tommy Tomato
Aanpassen aan corona
Jureren gebeurt op basis van een aantal duidelijke criteria. Innovatievermogen, personeelsbeleid, inclusiviteit en je plek in de lokale maatschappij bijvoorbeeld. Denk hierbij aan de sponsoring van het verenigingsleven in eigen stad of dorp. “En net als vorig jaar kijken we ook weer naar de manier waarop een bedrijf zich heeft aangepast aan de gevolgen van de coronacrisis’, zegt Zaal.
Elke finalist krijgt in aanloop naar de finale op 25 mei bezoek van minimaal één jurylid. Daarnaast worden de finalisten begeleid met onder meer een pitch- en mediatraining.
Meedoen aan OVNH zorgt voor trotse medewerkers
In maart bezocht Zaal nog Wijnkoperij Okhuysen in Haarlem, één van de winnaars van het afgelopen jaar. ‘Ze hadden daar een spandoek aan de gevel hangen: winnaar Publieksprijs OVNH 2021. Dat is mooi om te zien. Het winnen van zo’n prestigieuze award zorgt niet alleen voor meer bekendheid, het maakt ook klanten en medewerkers trots’, vertelt Zaal.
Deelnemers zien het volgens haar ook als kans om hun eigen organisatie nog eens door te wroeten. Wat doen we goed? Hoe hebben we dit geregeld? Wat kan beter? ‘Het is dus echt een moment om te reflecteren. Bovendien zien we dat finalisten elkaar ook inspireren met hun verhalen.’
Dobbi oud-winnaar OVNH Beloften
Als gedeputeerde moet je normaal gesproken zo neutraal mogelijk blijven. Valt dat te rijmen met haar werk als juryvoorzitter? ‘Dat kan best lastig zijn en daarom zijn er gelukkig meer juryleden. Het afgelopen jaar bleek dat we het over de meeste beslissingen snel eens werden’, aldus Zaal.
Eén bedrijf sprong er tijdens de vorige editie voor haar uit. Dat was Dobbi, winnaar in de categorie ‘De Belofte’, een nieuwe prijs voor bedrijven die nog geen drie jaar bestaan. ‘Twee jonge kerels die een nieuw stomerij-concept hebben ontwikkeld, waarbij ze gebruikmaken van een app, social media en influencers. Bovendien zetten ze sterk in op duurzaamheid en dat is zeker in deze industrie hard nodig. Ik herinner me hun pitch nog goed, die was echt indrukwekkend.’
Wil je meer weten over de Ondernemingsverkiezing 2022? Check OVNH.nl.