Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Disruptieve Dobbi wint Ondernemingsverkiezing Noord-Holland

In samenwerking met Ondernemingsverkiezing Noord-Holland - Stomerij en wasservice Dobbi gooit hoge ogen met een serviceconcept waarmee ze een duurzame wasrevolutie op gang willen brengen. Als het aan oprichters Ruben van Pelt en Maurits Tiethoff ligt, doen we onze was straks niet meer zelf.

Dobbi biedt een digitale service waarbij kleding op ieder adres in Nederland kan worden opgehaald en binnen 48 uur schoon wordt teruggebracht. De was gaat naar gecertificeerde stomerijen van branchevereniging NETEX en wordt vervoerd via het logistieke netwerk van PostNL. Daarnaast kun je gebruik maken van inmiddels meer dan 500 retail servicepunten bij supermarkten en gemakswinkels waar je de kleding kunt ophalen en brengen.

Op donderdag 20 mei werd bekend gemaakt dat Dobbi de winnaar is van Ondernemingsverkiezing Noord-Holland in de categorie Belofte. Deze categorie is gereserveerd voor bijzondere startups met stevige ambitie. Als winnaars krijgen Ruben en Maurits een mentorschap van een oud-winnaar, maar ook ondersteuning op strategisch en financieel vlak van PIM-NH.

Disruptie van de textielbranche

Voordat ze Dobbi oprichtten, waren Ruben en Maurits al bekend met de uitdagingen van wasserettes en stomerijen. Ruben stond aan het roer van de beste stomerij van Europa (nummer twee van de wereld) en was bestuurslid van branchevereniging NETEX. Maurits stond in de Sprout Challenger50 met de eerste 24/7 online stomerij van Nederland.

Ze besloten de krachten te bundelen en vroegen Henkel als strategisch investeerder. “Zij gingen akkoord, maar wel met de voorwaarde dat PostNL zou instappen”, vertelt Ruben. “Maurits had in die tijd al contacten met PostNL. Zij zochten namelijk naar een manier om busjes zowel op de heenweg als op de terugweg vol te laten rijden. Door op de terugweg was op te halen, ontstond er een win-win situatie. Zo is op Valentijnsdag 2018 Dobbi gestart.”

Ruben en Maurits hebben vervolgens in drie maanden een infrastructuur gebouwd en de software geschreven. Deze rappe start legde de twee geen windeieren. Drie maanden na livegang waren ze al genomineerd voor een grote prijs bij internationale brancheorganisatie Cinet en werden zij benoemd tot meest innovatieve stomerij ter wereld.

Duurzaamheid als belangrijkste pijler

De textielbranche staat er niet om bekend zeer vernieuwend te zijn, geven de twee ondernemers toe. Toch zien de oprichters van Dobbi deze vorm van digitaliseren als een noodzakelijke stap in de richting van duurzaamheid. “Wasmachines verbruiken enorm veel drinkwater en bij elke wasbeurt komen er microvezels vrij die bijdragen aan de plastic soup”, vertelt Ruben. “Gemiddeld wordt een kledingstuk maar zeven keer gedragen voordat het wordt weggegooid, dat komt neer op 150 miljoen kilo per jaar. 45% daarvan wordt weggegooid omdat er een vlek in zit.”.

Met Dobbi willen de mannen de levenscyclus van kleding verlengen, zodat het zijn economische waarde langer vasthoudt. “Natuurlijk is het ook goed om kleding te recyclen, maar we proberen die stap voor te zijn door het eerst schoon te maken en te repareren.” Doordat PostNL toch al onderweg is, kost het ophalen en afleveren van de kleding geen extra ritten.

Dit doet Dobbi niet alleen voor consumenten, maar ook voor bedrijven. Bij veel organisaties werd bedrijfskleding namelijk weggegooid wanneer een medewerker uit dienst ging. Nu wordt de kleding opgehaald, schoongemaakt, gerepareerd en weer in gebruik genomen door een nieuwe medewerker. Ook voor ouderen die de was niet meer zelf kunnen doen is Dobbi een uitkomst. “Dat begon als een luxe-oplossing, maar is nu echt een noodzaak”, vertelt Maurits.

De belofte waarmaken

De twee ondernemers zijn ontzettend blij met hun prijs. “We hebben zo hard gewerkt de afgelopen jaren, het was echt zwemmen tegen de stroom in”, vertelt Maurits. “Dat is geen borstklopperij, maar pas sinds een aantal jaar hebben mensen echt oor voor ons verhaal. Mensen zien nu dat de vervuilende kledingindustrie een maatschappelijk probleem is.”

“Vroeger was er minder noodzaak voor een stomerijservice, je kocht gewoon weer iets nieuws”, vult Maurits aan. ”De manier waarop we kijken naar onze kleding verandert. Dat we de Ondernemersverkiezing in deze categorie hebben gewonnen bevestigt dat.” Een groot voordeel van het winnen van deze prijs is dat het merk Dobbi bekender wordt bij het grote publiek. “Daar heb je best wat woorden en tijd voor nodig, maar wat we aan het doen zijn gaat een positieve impact hebben op ons allemaal.”, vertelt Ruben. “We willen de belofte heel graag waarmaken!”

Toewerken naar slow fashion

Voor Dobbi is het avontuur nog maar net begonnen. Het bedrijf wil het bestaande platform inzetten voor het collecteren, reinigen en recyclen van kleding. Zo faciliteren ze de transitie naar slow fashion en verduurzamen ze de fashion industrie. “We staan nu nog aan het begin van de transitie van fast naar slow fashion. Helaas is het zo dat voor echte verandering inmenging van de overheid nodig is”, stelt Ruben.

“Daarom waren we heel blij met het voorstel van de staatssecretaris om modeketens te verplichten vanaf 2023 zelf oude kleding in te zamelen. Dat is waar wij al vanaf het begin mee bezig zijn. Ons netwerk is er klaar voor, ook op het gebied van recycling. Als een keten nu zou bellen, kunnen we het morgen geregeld hebben!”