Wie zijn de dertig finalisten voor de OVNH, verdeeld over de categorieën De Belofte, MKB en Grootbedrijf? Op de site zijn de namen vorige week bekendgemaakt. Op 17 mei staan de winnaars in de drie categorieën op het podium. Zij krijgen een prijzenpakket en veel media-aandacht.
Ilse Zaal en haar jury bogen zich de afgelopen tijd over de aanmelders. ‘Deze verkiezing is iedere keer weer een feestje’, zegt Zaal. ‘De provincie is als sponsor bij de OVNH betrokken, omdat wij vinden dat het bedrijfsleven af en toe in het zonnetje moet worden gezet. Ondernemers vervullen een belangrijke rol voor de economie en voor de werkgelegenheid.’
Ze ziet dat ondernemers steeds vaker een bijdrage leveren aan grote maatschappelijke kwesties waar de samenleving voor staat. Bij eerdere edities van de OVNH waren er al winnaars rond de energietransitie, circulaire economie, maar ook welzijn en zorg.
Hoe beoordeelt de jury deze bedrijven?
Zaal: ‘Het is een heel uitgebreide afweging, maar het is natuurlijk ontzettend moeilijk om ondernemingen met elkaar te vergelijken. We kijken vooral of ze financieel gezond zijn en beoordelen zaken als personeelsbeleid en innovatiekracht. Ook spelen de bijdrage aan de samenleving, duurzaamheid en diversiteit een rol. Daar praten we als jury met elkaar over en komen tot een top tien.’
Maatschappijbewustzijn
Het mooie is dat ieder bedrijf kan meedoen. Een trend die Zaal ziet bij veel bedrijven is maatschappijbewustzijn. ‘Dat kunnen bijvoorbeeld goede ideeën rond de energietransitie of circulariteit zijn.’ Zo won DryStack vorig jaar in de categorie MKB. Dat bedrijf ontwikkelt een nieuw systeem om huizen te bouwen zonder cement. Vernieuwend én noodzakelijk, omdat er te weinig metselaars zijn.
TommyTomato, dat lunches aanbiedt aan basisschoolkinderen, is een ander mooi voorbeeld. ‘Ik leerde dat blijkbaar 90 procent van de kinderen niet aan de dagelijkse hoeveelheid groente komt. Dat is een maatschappelijk probleem waar je eigenlijk niet zoveel over hoort. TommyTomato ontzorgt ouders op deze manier.’
Inclusiviteit is ook een hot item geworden. Steeds meer bedrijven hebben daar beleid in, maar in de praktijk is er nog best een weg te gaan, constateert Zaal. ‘Denk alleen al aan het feit dat er niet vaak bedrijven met vrouwelijke eigenaren winnen. En we zien nog weinig mensen met verschillende achtergronden op het podium. Ik hoop dan ook dat we dit jaar op het podium een divers gezelschap aan ondernemers hebben én bedrijven met een divers personeelsbeleid.’
Innovatieve economie in Noord-Holland
Volgens Zaal heeft Noord-Holland een unieke innovatieve economie. ‘We hebben veel mkb’ers en startups vanuit Amsterdam, naast de vele familiebedrijven in de provincie. Dat zijn natuurlijk ontzettend belangrijke ondernemingen, omdat het vaak de grote werkgevers zijn. Deze familiebedrijven staan echt midden in de samenleving, bijvoorbeeld als sponsor van voetbalclubs. Ze zijn erg verbonden met de lokale identiteit. Dat is uniek.’
De gedeputeerde prijst de veerkrachtige economie in Noord-Holland. ‘Eerst kwam corona, nu hebben we te maken met een krappe arbeidsmarkt en hoge energieprijzen. Toch zie je dat ondernemers daar altijd wel weer slimme oplossingen voor bedenken en bijvoorbeeld gaan samenwerken.’
De OVNH draagt daar ook aan bij. Bedrijven uit de provincie ontmoeten elkaar tijdens de verkiezing en zo ontstaat er een community. ‘Ze gaan samen hun pitches oefenen, de winnaar van De Belofte wordt begeleid door een eerdere winnaar en de winnaars zien elkaar tijdens netwerkbijeenkomsten. Zo ontstaat er een ecosysteem: een verbinding tussen ondernemers onderling.’
Wat heeft Zaal zelf als juryvoorzitter kunnen betekenen? ‘Ik probeer gewoon het proces te begeleiden en wil niet de doorslaggevende stem zijn. Daarnaast bewaak ik wel dat onderdelen die maatschappelijk relevant zijn naar voren komen.’
Publieksprijs Ondernemingsverkiezing Noord-Holland
Op 17 mei is de finale van de Ondernemingsverkiezing Noord-Holland. Welke onderneming krijgt jouw stem?
lees verderStimuleren regionale economie
De afgelopen maanden is Zaal op bezoek geweest bij de winnaars van vorig jaar. De OVNH bleek veel positieve effecten te hebben gehad voor deze bedrijven. ‘Een van de winnaars kreeg er internationale klanten bij. We zien ook dat de waardering onder het personeel in het algemeen toeneemt. Voor mijzelf is het nuttig om een beeld te krijgen van welke ondernemers er in Noord-Holland zijn, welke oplossingen zij bieden voor bepaalde vraagstukken en waar ze tegenaan lopen.’
De provincie heeft een stevige rol in het stimuleren van de regionale economie. Enerzijds is dat letterlijk ruimte bieden aan ondernemerschap met bedrijfslocaties en anderzijds ondernemers helpen met duurzaamheid en circulariteit. ‘Daarvoor hebben wij een aantal mkb-instrumenten van hulp bij het zoeken naar financiering, tot zelf investeren in ondernemingen. Er is ook een innovatiefonds voor startups.’
Tijdens de Provinciale Statenverkiezingen van 15 maart bleek de BBB landelijk als grote winnaar uit de bus te komen, ook in Noord-Holland. Hoe kijkt Zaal daar op terug? ‘BBB is nu aan zet om een nieuwe coalitie te vormen. Wat ik hoop is dat er veel aandacht blijft voor ondernemerschap en arbeidsmarkt in deze provincie. Dat gun ik de ondernemers van Noord-Holland.’