Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

McDonald’s Nederland: Samen voor maximale impact

In samenwerking met McDonald’s - Bij McDonald’s is duurzaamheid niet meer weg te denken. De grootste restaurantketen ter wereld wil iedere dag het verschil maken voor de gasten, lokale omgeving én totale planeet. Dolly van den Akker vertelt op welke manieren de keten impact maakt.

McDonalds

Alleen al de 262 McDonald’s-restaurants in Nederland ontvangen iedere week 3,2 miljoen bezoekers. “Iedere dag zijn wij bezig met het creëren van een gezondere leefomgeving”, zegt Impact Director Dolly van den Akker. “Juist omdat we miljoenen gasten ontvangen, kunnen we veel impact maken; voor ons is die duurzame missie dus heel logisch.”

Vier pijlers

McDonald’s onderscheidt vier duurzaamheidspijlers. De eerste is planet. “Dat gaat bijvoorbeeld over het verduurzamen van de productieketens en restaurants. Zo hebben we in al onze restaurants al jaren groene stroom. Het frituurvet wordt verwerkt tot biodiesel, waar onze vrachtwagens op rijden. En inmiddels bestaat meer dan 80% van de consumentenverpakkingen uit papier. In 2025 willen we 100% van de verpakkingen produceren van gerecycled materiaal.”

Nudging verandert gedrag

De tweede duurzaamheidspijler is food en gaat over de herkomst van de McDonald’s-producten en over voeding in algemene zin, zegt Van den Akker. “Stapsgewijs brengen we de hoeveelheid vet, zout en suiker in onze producten terug. Daarnaast boeken we mooie resultaten met nudging, waarbij we gasten stimuleren om andere keuzes te maken. Een voorbeeld: sinds we water als eerste keuze bij het Happy Meal op onze bestelkiosken hebben gezet, kiezen gasten vijf keer vaker voor water. En natuurlijk introduceren we steeds meer vegetarische opties, zoals de McPlant.”

De derde (community) en vierde (people) pijler hebben betrekking op de lokale omgeving en de ruim 20.000 medewerkers. Van den Akker: “Duurzaamheid betekent ook dat onze franchisenemers een duurzame relatie opbouwen met hun omgeving en onder andere zorgen dat het afval iedere dag wordt opgeruimd. Daarnaast willen we goed voor onze medewerkers zorgen, bijvoorbeeld door het aanbieden van mbo-opleidingen.”

Holistische visie

McDonald’s doet veel op het gebied van duurzaamheid, maar desondanks vindt Van den Akker dat overheid, ngo’s en bedrijfsleven meer moeten samenwerken. “Vraagstukken worden nog vaak geïsoleerd aangevlogen. Je kunt pas écht impact hebben wanneer je problemen vanuit een holistische visie aanpakt. Als we samen inzetten op innovatie en veranderkracht, kunnen we die schone en leefbare wereld echt voor elkaar krijgen – daar geloof ik heilig in.”