Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De kracht van ervaring: 55-plussers zijn een aanwinst voor jouw bedrijf

In samenwerking met Maandag® - In veel branches heerst een stevig tekort aan arbeidskrachten, toch blijft een doelgroep grotendeels onderbenut: 55-plussers. Zij staan te trappelen om aan de slag te gaan, maar krijgen onder andere te maken met vooroordelen. Jacqueline Post, CEO van detacheerder Maandag®, deelt haar inzichten over hoe bedrijven kunnen profiteren van de waardevolle ervaring en kennis van deze groep.

erasmus impact centre rotterdam
Het Erasmus Impact Center onderzoekt de impact van de 100 grootste bedrijven. Foto: Erasmus

Uit onderzoek door Maandag® blijkt dat het aantal 55-plussers dat weer aan de slag wil verzesvoudigd is. Toch hebben ze nog steeds last van vooroordelen. ‘Mensen hebben het gevoel dat 55-plussers minder goed mee zouden komen op de werkvloer, of vaker ziek zouden zijn. Dat is simpelweg niet waar. Het zijn over het algemeen heel vitale mensen die vol in het leven staan’, legt Post uit.

Ook het vooroordeel dat oudere medewerkers veel meer kosten, is volgens de CEO niet terecht. ‘Je gaat dan voorbij aan het feit dat ervaren medewerkers vaak meer waarde toevoegen.’

Het in dienst nemen van 55-plussers brengt aanzienlijke voordelen met zich mee. Deze groep heeft namelijk een schat aan ervaring en een groot netwerk. Ook kunnen ze bijdragen aan een evenwichtige bedrijfscultuur.

55-plussers hebben al veel verandering doorgemaakt

Een veelgehoord vooroordeel is dat 55-plussers niet flexibel zouden zijn bij veranderingen in de werkomgeving. Post verwerpt dit: ‘Deze mensen hebben zo veel veranderingen meegemaakt in hun werkende leven, ze hebben alles al een keer gezien’. Dit maakt ze juist een stabiele factor in teams met minder ervaren medewerkers die nog nooit grote veranderingen hebben meegemaakt.

Neem bijvoorbeeld een reorganisatie. ‘Jongere medewerkers schrikken hier enorm van. Als je dat al eens hebt meegemaakt, weet je wat je ongeveer kunt verwachten. Zo kan een oudere medewerker jongere collega’s door mentorschap en coaching begeleiden in uitdagende situaties.’

Ook in het tijdperk van digitalisering en AI kunnen 55-plussers een unieke bijdrage leveren. Post merkt op: ‘Mensen van 55 jaar en ouder hebben al eens een grote digitaliseringsslag meegemaakt. Zij hebben de werkplekautomatisering met de invoering van de computer gezien. Hun vermogen om kritisch na te denken over nieuwe technologieën is van onschatbare waarde.’

Hoe creëer je een inclusieve werkomgeving voor alle leeftijden?

Post benadrukt het belang van een goede persoonlijke match. ‘Kijk niet alleen naar leeftijd, maar juist naar de persoonlijkheid. Past deze persoon bij jouw organisatie? Dat is het allerbelangrijkste’, adviseert ze. Door de focus te leggen op wat iemand uniek maakt, ongeacht leeftijd, kunnen bedrijven een dynamische en rijke werkomgeving creëren die alle werknemers ten goede komt.

‘Iemand kan nog zoveel kennis en ervaring hebben, maar de persoonlijkheid moet passen bij de cultuur. Bij Maandag® focussen we erop om de juiste match te maken tussen de professional en de organisatie. Wanneer we zo’n match maken, krijgen we enthousiaste reacties van zowel medewerkers als werkgevers. Iemand die goed in het team past, functioneert simpelweg beter en verzuimt minder.’

Focus op de onboarding

Als werkgever heb je een belangrijk aandeel in de succesvolle integratie van 55-plussers op de werkvloer. Zo adviseert Post werkgevers om goed te letten op de onboarding van nieuwe werknemers. ‘Ik denk dat het vanaf het begin af aan heel belangrijk is dat je benoemt wat de kwaliteiten en toegevoegde waarde van de nieuwe medewerker zijn. Niet alleen voor het bedrijf als geheel, maar ook voor de jongere medewerkers. Stimuleer je nieuwe medewerker ook om direct mee te draaien in het team, dus om mee te gaan lunchen en deel te nemen aan andere sociale activiteiten.’

Post benadrukt het belang om medewerkers niet alleen opdrachten te geven die ‘passen bij hun leeftijd’. ‘Wijs bijvoorbeeld niet standaard digitaliseringsprojecten toe aan de jonge medewerkers, dat is doodzonde. Het is juist heel waardevol om de kennis en creativiteit van jonge en oudere medewerkers te combineren bij projecten.’