Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Strategisch techadvies uit de praktijk

In samenwerking met Lab Digital - Het digitale bureau Lab Digital is tijdens de coronacrisis aanzienlijk doorgegroeid. Niet alleen is e-commerce belangrijker dan ooit, maar bovendien wordt het bedrijf steeds nadrukkelijker een strategische partner. Oprichters Niels Smits en Pim Vernooij: “wij bestrijken het proces van strategie tot aan delivery.”

Lab Digital Niels Smits & Pim Vernooij

De recente verhuizing naar een gloednieuw groter kantoor in Utrecht is volgens de twee co-founders van Lab Digital heel symbolisch. Het bureau ontwikkelt zich niet alleen in omvang, maar maakt ook een strategische ontwikkeling door.

“We specialiseren ons in het bedenken, ontwerpen, ontwikkelen en in productie nemen van digitalcommerceplatforms, maatwerkapplicaties en schaalbare contentplatforms”, schetst Vernooij, de Chief Technology Officer van het Utrechtse bureau. “Onze dienstverlening loopt van strategie en ontwerp tot development en het ‘operaten’ van platforms voor onze klanten. Oftewel: we nemen graag ownership over het totale proces.”

Pragmatisch

Lab Digital werkt vooral voor grote, vaak internationale bedrijven (zoals Mars, Danone, Heijmans en Louwman Group), waarbij regelmatig oplossingen worden bedacht voor meerdere merken of landen. “Onze aanpak is net even anders dan die van bedrijven om ons heen”, vertelt managing director Smits.

“We zijn gericht op ‘leveren’ en vooral gepassioneerd om iets heel goeds neer te zetten in een goede samenwerking. Met een gezonde dosis eigenwijsheid. Dit maakt dat niet alle klanten bij ons passen, en vice versa. Dat leren we steeds beter.”

‘We adviseren niet iets omdat Gartner het zegt, maar omdat we het zelf hebben ervaren’

“De meeste energie krijgen we wanneer we in een volwaardig partnership met onze klanten, schouder aan schouder, een project kunnen aanpakken en daarin veel vrijheid kunnen pakken binnen onze expertise.”

De focus van het bureau ligt op technologie die veelal cloud- en SAAS-gebaseerd is. “Daar waren we op tijd bij, getuige onze vroege partnerships met partijen als AWS en Commercetools”, zegt Vernooij.

“We merken dat dit type technologie, dat de markt de afgelopen jaren ‘composable’ of MACH-architectuur is gaan noemen, kan leiden tot sterke versnelling van projecten, zeker in combinatie met onze passie voor open source. Dat komt mede doordat we eigen tools maken die de ontwikkeling met deze platforms sterk vereenvoudigt, schaalbaarder maakt en tegelijkertijd professionaliseert.”

Frontrunner

Door de hoogwaardige integratie van platforms en (soms zelf ontwikkelde en vrijgegeven) producten is Lab Digital naar eigen zeggen uitgegroeid tot een echte frontrunner. “Mede daardoor zijn we steviger gaan inzetten op technologische en strategische advisering, waarmee we eerder en op een hoger niveau gesprekspartner worden bij onze klanten”, zegt Smits.

“De concurrentie is dan zeker aanwezig, maar wij staan tegelijk ook gewoon met onze voeten in de klei. We adviseren niet iets omdat we een Gartner-rapport hebben gelezen, maar omdat we zelf iets hebben gebouwd en ervaren in de praktijk.”

“Op die manier zijn we in staat om klanten van het juiste advies te voorzien en daarna ook de daadwerkelijke implementatie te verzorgen. Dit leidt tot een versnelling in de executie en kwalitatief betere oplossingen. Practice what you preach.”

Koudwatervrees

Als bureau zelf de meest moderne technologie helemaal begrijpen is prachtig, maar de klant moet er natuurlijk ook van doordrongen raken. “We merken dat grote bedrijven vaak nog last hebben van koudwatervrees om met de door ons voorgestelde technologie aan de slag te gaan”, zegt Vernooij.

“Dat snappen wij best. We zijn nu eenmaal een relatief kleine speler vergeleken met de grote consultancy’s waarmee we regelmatig concurreren. Toch is het een kwestie van tijd voordat ook die voorzichtige klanten overstag gaan en ons advies opvolgen om hun digitale technologie te moderniseren.”

Om klanten nog verder te helpen versnellen, maakt Lab Digital gebruik van zogenoemde ‘accelerators’. “Dat zijn losse componenten die een klein stukje functionaliteit implementeren”, legt Vernooij uit. “Eigenlijk zijn het kleine producten die we aan onze klanten verkopen. We zijn daardoor in staat om de doorlooptijd van grote projecten sterk in te korten en tegelijk een hogere kwaliteit te waarborgen.”

“Zo hebben we onlangs samen met een klant een ‘proof of technology’- project gedaan, waarbij we in tien weken tijd een compleet composable platform hebben gerealiseerd. Zo’n project duurt doorgaans zeker zes maanden. Hierin hebben we echt een voorsprong ten opzichte van andere spelers in de markt.”

Samenwerking

Concurreren met consultancybedrijven hoeft natuurlijk niet altijd, want samenwerking komt ook steeds vaker voor. “Door ons zelf ontwikkelde product MACH Composer vrij te geven via open source zijn we bij veel bedrijven op de radar komen te staan”, ervaart Smits.

“Toch komen we het best tot ons recht als we zelf de regie in handen hebben. Dan overzien wij voor een klant het gehele technologische landschap, adviseren daarover én gaan het vervolgens ook zelf bouwen.”