Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Vijf manieren om voordeliger aan het werk te gaan

In samenwerking met HP - Hybride werken brengt uitdagingen, maar ook interessante kansen. Bijvoorbeeld om te besparen. Met deze vijf slimme tips ga je voordeliger aan het werk, zowel thuis als op kantoor.

Je leest nu: Vijf manieren om voordeliger aan het werk te gaan

We mogen weer! Lekker naar het winkelcentrum, bioscoop, pretpark of dierentuin. En we mogen ook weer naar kantoor, hoera! Het blijft de komende maanden (en misschien zelfs jaren) een kwestie van schipperen tussen thuiswerken en op de zaak aan de slag. Deze ‘hybride’ manier van werken biedt uitdagingen, maar ook interessante kansen.

Kansen om bijvoorbeeld eens kritisch te kijken naar de kosten die je maakt om je werk te doen. Zowel op de zaak als thuis zijn er namelijk slimme besparingstrucjes, diensten en regelingen die het leven makkelijker én goedkoper maken.

Tip 1: Goedkoper reizen

Nu je weer meer op pad bent, kun je natuurlijk met de auto gaan. Maar wist je dat een ov-abonnement in sommige gevallen best een aantrekkelijke optie is, ook als je niet elke dag de deur uit hoeft? Als je flexibeler kunt zijn in je werkuren is een dalurenabonnement wellicht voordelig, waarmee je in de bus of trein 40 procent korting krijgt.

Het daltarief geldt bij inchecken op werkdagen tussen 09.00 uur en 16.00 uur (en in sommige gevallen geldt het abonnement al vanaf 08.55 uur) en tussen 18.30 uur en 6.30 uur. De inchecktijden zijn bepalend, dus ook als je in de spitsuren uitcheckt, betaal je het daltarief voor de volledige reis.
[einde kader]

Houd dus het abonnementenstelsel in de gaten, vooral voor de daluren, want het kan lonen om te switchen. Lees altijd de bijbehorende voorwaarden van het abonnement, maar het is al snel voordeliger. Het is minstens de moeite van het opzoeken en het overwegen waard.

Tip 2. Koop wat minder op de zaak

Lunchen in de bedrijfskantine? Lekker! Maar stiekem best duur. Probeer eens terug te rekenen wat je al die tijd uitgeeft in het personeelsrestaurant of je favoriete lunchtent om de hoek, en dan sla je steil achterover. Stel dat je gemiddeld 36 uur per week werkt op kantoor (elke twee weken één dag vrij) en elke dag voor 6 euro luncht, dan betekent het dat je 108 euro per maand uitgeeft aan broodjes, frisdrank, frietjes, soep en snoep.

Als je dan elke week ook nog iets uit die frisdrank- of snoepautomaat op de hoek naast de administratie haalt, dan betekent dat bijna 1400 euro per jaar. Best een gepeperde rekening, als je bedenkt dat je prima eten zelf kunt meenemen. Smeer je brood al een dag vooraf als het bevroren is en leg het in een trommeltje of zakje in de koelkast, dan smaakt het de dag erna nog prima. Natuurlijk hoef je niet elke dag je eigen eten mee te nemen als je dat niet wilt, maar een beetje minderen spaart aardig wat geld én het is waarschijnlijk nog gezonder ook.

Tip 3: Je krijgt kinderopvangtoeslag, ook bij thuiswerken

Tijdens de lockdown mochten lang niet alle kinderen naar de kinderopvang. Alleen in speciale gevallen bij ouders met een cruciaal beroep was er noodopvang mogelijk. Werken jij en je partner allebei, in loondienst óf als zzp’er? Of ben je ondernemer, freelancer of uitzendkracht? Dan heb je recht op kinderopvangtoeslag.

Deze kinderopvangtoeslag wordt ook gewoon doorbetaald als je zélf (gedeeltelijk) thuis blijft werken, maar toch je kinderen naar de opvang brengt. Veel mensen zijn hier niet van op de hoogte. Ook als je kantoor weer open is maar je (deels) toch thuiswerkt, heb je als voorheen recht op dezelfde kinderopvangtoeslag. Hoeveel van de opvangkosten je vergoed krijgt, hangt af van je inkomen. Hoe lager je inkomen, des te hoger de tegemoetkoming.

Tip 4: Printen hóeft niet duur te zijn

Een tip die zowel voor kantoren als thuiswerkers van belang is. Aan printen hangt het spookbeeld dat het duur, omslachtig en onvriendelijk is. Maar is dat wel zo? Er zijn manieren om flink te besparen op onderhoudskosten, inkttarieven en andere rompslomp. Vraag jezelf eerst af (daar is dat regeltje onderaan al die mailtjes weer): moet je dit wel echt printen, of kan het ook zonder papier en inkt te gebruiken?

En, als je dan echt moet printen, hoe kun je dat zo makkelijk en voordelig mogelijk regelen? HP heeft hiervoor een slim inktabonnement Instant Ink, waarmee automatisch nieuwe inkt voor je HP-printer wordt thuisbezorgd voordat je zonder kunt komen te zitten en je ook flink op je printkosten bespaart. Een handigheidje dat veel frustratie, tijd en geld kan schelen.

Tip 5: Internet- en telefoonkosten

Werk je veel thuis? Zoomen, bellen, mailen: het kan vlot, makkelijk en fijn zijn, maar ook duur. Gooi je digitale abonnementen eens op de schop. Veel telefonie- en internetaanbieders willen nieuwe klanten graag tevreden maken door ze te belonen met korting, hogere snelheden of leuke extraatjes. Vanuit wet- en regelgeving is het als consument toegestaan om na een jaar je contract straffeloos op te zeggen.

Doe wat voorwerk en bel eens met je provider en geef aan dat je overweegt om op te zeggen, en je zult zien dat ze met een aanbod komen. Drie maanden voor de helft van de prijs, een verhoging van de internetsnelheid, gratis Spotify of Netflix of een extra bundel voor niks. Al is het een doosje met chocola, alles is meegenomen, toch?