Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Datafabriek Rotterdam is uitdagend

In samenwerking met Gemeente Rotterdam - De gemeente Rotterdam is een enorme datafabriek: geen woorden maar data. Het datagedreven werken creëert de randvoorwaarden die de transitie naar een datagedreven gemeente versnellen en vergemakkelijken. Het werkveld is een uitdaging voor IT-professionals.

Gemeente Rotterdam M Vermeer & V Pieternella

Met verve legt Mark Vermeer, directeur Innovatie, Informatievoorziening, Facilitair en Onderzoek, het belang van data uit om het ‘miljardenbedrijf’ Rotterdam goed te laten functioneren. Bij het gesprek is collega Vernon Pieternella aangeschoven. Hij is afdelingshoofd Informatiemanagement & Projecten en immer op zoek naar de beste ICT’ers.

“De gemeente Rotterdam is een conglomeraat van organisaties”, begint Vermeer. “We zijn een ondersteunende directie aan onderdelen die direct bezig zijn voor de Rotterdammer.”

Pieternella: “Alle ICT-collega’s die bij ons werken, hebben een gedegen kennis van de activiteiten, de cultuur en het karakter van de gedifferentieerde organisatieonderdelen. Ze spreken de taal en kennen de opgaven door en door. Dit geldt zowel voor collega’s die voor de GGD werken als voor collega’s bij het Ingenieursbureau.”

Digitale tweelingstad

In de Digitaliseringsagenda van de gemeente Rotterdam is een apart stuk ingericht voor wat Vermeer doorbraakprojecten noemt. Een inmiddels prijswinnend project is het open urban data platform digital twin: de stad is helemaal digitaal ‘nagebouwd’. Het is een goed instrument voor participatie en inspraak, meent Vermeer.

‘Qua werkomgeving kan Rotterdam zich meten met Coolblue of Unilever’

“Als een bouwvergunning wordt aangevraagd voor een woontoren, kan de Rotterdammer in die straat via digital twin zien of er nog zon op zijn balkon schijnt. Bewonersinitiatieven kunnen in digital twin à la Minecraft hun omgevingen inrichten. Je zet er een paar bankjes neer en ziet gelijk hoeveel budget je daarna nog overhebt.”

Uitdagende werkgever

De twee glimmen als de vraag wordt gesteld of het lukt om IT’ers te binden en te boeien. “Het merk Rotterdam is ijzersterk en het is een innovatieve stad. Qua werkomgeving kan het zich met gemak meten met Coolblue of Unilever”, merkt Vermeer op.

Hij laat Pieternella het verder uitleggen: “We werken in de voorhoede; kijk naar digital twin. De diversiteit aan opgaven binnen de gemeente is groot, terwijl de focus bij het bedrijfsleven vaak gericht is op één domein. Je kunt als ICT’er binnen Rotterdam alle kanten op en je zo doorontwikkelen: aantrekkelijk voor het bouwen van je loopbaan.”