Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze startup wil van de afvalbak een sexy product maken

In samenwerking met De Afvalbak - Waar afval scheiden in menig huishouden inmiddels gewoongoed is, gaan de meeste bedrijven vooralsnog niet veel verder dan een aparte papierbak. Startup de Afvalbak heeft daar iets op bedacht. ‘We vroegen ons af of we echt met zo’n saai, seksloos product aan de slag wilden.’

‘De afvalbak is een stom en vies ding dat in een donker hoekje wordt geplaatst. Het is een seksloos product.’ Aan het woord is Philip Lamers (30 jaar), die samen met Remco Smits (47 jaar) vorig jaar ‘de Afvalbak’ heeft opgericht. In december rolde het eerste prototype van hun afvalbak uit de fabriek. Inmiddels vind je hun bakken onder meer bij ABN Amro, NS, Schiphol, Talpa en Gispen.

‘Thuis vinden we afval scheiden heel logisch. Je hebt drie bakken en gooit je afval in de juiste bak weg’, zegt Lamers. Maar in het bedrijfsleven is het een heel ander verhaal, vult Smits aan. ‘Voor bedrijven is die oplossing superduur en niet circulair. Afval scheiden is goed voor je imago, maar niet interessant als je 1.600 euro per bak moet betalen.’

Geschrokken

Bovendien vinden beide heren het geen ‘spannend’ product. Waarom zijn ze dan toch aan de slag gegaan hiermee? Lamers: ‘We hebben beide een hospitality-achtergrond. Ik met Gooiland (evenementenlocatie en hotel in Hilversum red.) en Remco heeft meerdere evenementenlocaties gehad. We zochten daarvoor vaak naar een nette afvalbak, maar ze waren allemaal foeilelijk en heel erg duur.’

Smits vindt het vooral triest om te zien wat ze zoal geleverd kregen: ‘We zijn ons echt kapot geschrokken dat men zo durft te leveren. Het wordt ten eerste voor je deur “geflikkerd” en dan moet je het zelf maar in elkaar zetten. En ten tweede is de afwerking bij een aantal bakken echt gênant slecht.’

Sneltreinvaart

Reden genoeg om te kijken of het goedkoper, mooier én duurzamer kan, toch? Niet direct, zegt Smits. ‘We vroegen ons af of we echt met zo’n saai, seksloos product aan de slag wilden gaan. Toen we zagen dat de url deafvalbak.nl nog vrij was, zijn we gaan kijken hoe we dit product sexy konden maken.’

Vervolgens is het in een sneltreinvaart gegaan. Lamers: ‘In juni 2019 hebben we ons ingeschreven bij de KvK. Toen we in oktober bij onze eerste klant, NS, aan tafel zaten hadden we fysiek nog geen product. Alleen wat ontwerpen op papier. Maar in december werd de eerste bak al op het station geplaatst.’

Remco Smits en Philip Lamers van de AfvalbakVolledig circulair

De vraag is uiteraard of de Afvalbak echt sexy is en anders dan de concurrentie. Lamers: ‘Wat je wil is een bak die onderdeel is van het interieur, die erbij past.’ Naast het uiterlijk vinden de oprichters het ook belangrijk dat de oplossing zo duurzaam mogelijk is. Daarom werken ze met schrootstaal en bamboe. ‘Schrootstaal heeft al een heel leven gehad én kun je daarna nog een keer gebruiken, en bamboe groeit snel en kun je recyclen tot spaanplaat.’

Dat resulteert in een afvalbak die voor minimaal 98 procent recyclebaar is, zegt Smits. ‘Onze afvalbak heeft een circulair paspoort. Dat betekent dat een onafhankelijk organisatie gekeken heeft waar het materiaal vandaan komt, hoe het verwerkt is en in hoeverre het na afschrijving weer recyclebaar is.’ Na het gebruik worden de bakken kosteloos teruggenomen en gerecycled of gerefurbished.

Voetafdruk verkleinen

Het liefst hadden de oprichters de afvalbakken in Nederland laten fabriceren, maar dat bleek te kostbaar. Hoewel ze nu opnieuw naar die mogelijkheid kijken omdat veel Nederlandse fabrieken momenteel zijn stilgevallen, vertelt Lamers. ‘Nu worden de bakken in Tsjechië gemaakt. Dichter bij huis dan China, maar het levert alsnog een hogere Co2 op dan productie in Nederland.

‘Ook op de verpakkingsmaterialen is gelet. Alles is met latexverf bedrukt, en we werken alleen met karton en papier. Zelfs de banden om alles op z’n plek te houden zijn van karton in plaats van plastic.’

Om de voetafdruk toch zo klein mogelijk te houden, heeft de Afvalbak Justdiggit aan het bedrijf gekoppeld. Lamers: ‘Per drie verkochten bakken compenseren we een ton Co2, wordt 6.800 liter water in de bodem vastgehouden en 144m2 vergroend.’

Veel handarbeid

‘Het is volledig handarbeid’, vervolgt Lamers zijn verhaal. Er komt volgens hem geen robot aan te pas. ‘En we hebben niet voor de goedkoopste materialen gekozen.’ Op de vraag hoeveel hun bakken dan kosten, zegt Smits desgevraagd: ‘Onze bakken beginnen bij 78 euro. We hebben vanaf 1 mei 18 verschillende type afvalbakken beschikbaar, diverse soorten en maten.’

De ROI van het product is één jaar, zegt Smits. Hij nuanceert het door aan te geven dat het afhankelijk is van hoe groot je bedrijf is. Lamers: ‘Als je bijvoorbeeld 375 werkplekken hebt waar iedereen een afvalbak én een papierbak heeft, dan is je ROI veel hoger en sneller dan bij een eenpitter. Die 375 afvalbakken kunnen wij terugbrengen tot twaalf bakken die centraal geplaatst staan. Daardoor hoef je minder bakken te verschonen en verdien je het geld snel terug.’

‘Bovendien zijn bepaalde afvalstromen goedkoper dan restafval’, verklaart Smits de ROI. Voor plekken waar veel consumenten langskomen of waar veel intensiever wordt schoongemaakt, kunnen ze vanaf 1 mei alle modellen van sensortechniek voorzien. ‘Daardoor zie je welke bakken bijna vol zijn en kun je efficiënter schoonmaken. Ook daarmee bespaar je geld.’

Weerstand van werknemers

Remco Smits en Philip Lamers van de AfvalbakKlinkt leuk allemaal, maar de vraag is in hoeverre werknemers bereid zijn om afstand te doen van hun vuilnisbak bij het bureau. ‘Het is een kwestie van opvoeden.’ Volgens Lamers staan de bakken op logische plekken, bijvoorbeeld bij de wc of de koffieautomaat en hoef je als werknemer nooit heel ver te lopen om er een te vinden. ‘Maar je moet wel een beetje moeite doen.’

‘Mogelijke weerstand bij werknemers horen we vaker. Zo zei een klant: “Op het moment dat ze geplaatst worden zorg ik dat ik op vakantie ben, want dan gaat iedereen erover zeuren.” Wij hebben toen een week van tevoren met ludieke blogjes over de komst van de bakken gecommuniceerd. En ook na plaatsing hebben we op de besloten Facebookgroep van dit bedrijf draagvlak gecreëerd door resultaten en ervaringsvlogs te publiceren. Daar is het vrij snel geaccepteerd.’

Nieuwe markten veroveren

In minder dan een jaar tijd hebben ze al aardig wat klanten op hun naam weten te zetten, toch denken Lamers en Smits al verder en groter. Smits: ‘Inspelend op de huidige situatie zie ik al die plastic handschoentjes die nu bij supermarkten en winkelketens worden gebruikt. Daar moet eigenlijk een bak van ons staan. Verder zijn alle grote kantoren, gemeentes en openbare locaties interessant. Elk bedrijf kan afval scheiden.’

Ook op brancheniveau denkt Smits iets te kunnen betekenen. ‘Denk aan medische bakken, buitenbakken en bakken voor de leisure. Die laatste vinden we een heel interessante markt, daar komen we zelf ook vandaan. Dat ligt nu natuurlijk helemaal stil, maar het is zeker iets voor de toekomst. Maar wij gaan vooral af op de wensen van klanten. Als iemand een aantal buitenbakken wil, dan gaan we die maken. Daarin zit hospitality-mentaliteit: u vraagt, wij draaien.’

Ook het buitenland lonkt volgens Lamers. ‘We willen heel graag naar het buitenland. We hebben de Duitse url al geclaimd en in België en Luxemburg staan al een paar bakken van ons. En we zijn aan het praten voor punten in Frankrijk. Maar we moeten ook reëel blijven: we groeien best snel. De eerste echt goede samples hebben we pas in december ontvangen. We moeten onszelf niet voorbijlopen. Eerst een goede basis in Nederland krijgen en dan pas doorrollen.’

Fotocredits: de hoofdfoto en close-up van de Afvalbak zijn gemaakt door Denise Zwijnen. De foto halverwege de tekst met de twee oprichters is gemaakt door Aldo Allessie.