De Cefetra Group, in 1899 gestart als Cebeco om lokale coöperatieve boeren te ondersteunen, verhandelt en vervoert jaarlijks circa 20 miljoen ton aan agrarische grondstoffen vanuit 35 kantoren in 20 landen.
“Met meer dan 500 medewerkers is onze groep bedrijven een belangrijk onderdeel van de vitale voedselketen”, legt CEO Daan Vriens uit. ”De afgelopen jaren, waarin de mondiale pandemie een grote rol speelde, benadrukten dat het niet vanzelfsprekend is dat alles op je bordje belandt. Onderdeel zijn van die keten maakt het een aantrekkelijke sector om in te werken.”
“Hier heerst geen parafencultuur”, vertelt HR-directeur Mirjam Ruiten, die er trots op is dat Cefetra zo goed scoort op werkgeverschap. “We hebben altijd ingezet op ondernemende en initiatiefrijke mensen die hun ideeën naar voren durven brengen. Ik was vorige week bij onze collega’s in Spanje; daar proef je dezelfde positieve, energieke en creatieve sfeer als bijvoorbeeld op ons kantoor in Rotterdam.”
Cefetra Group: de perfecte combinatie van ondernemende mensen en wendbaarheid
Wendbaar en snelle beslissingen
Cefetra diversifieert als bedrijf en heeft een strategie ontwikkeld voor business development in de food-ingredientsmarkt, naast de bestaande animal nutrition activiteiten. Hier blijkt de coöperatieachtergrond van het bedrijf voordeel op te leveren.
Vriens: “In tegenstelling tot veel van onze concurrenten zijn wij niet verticaal geïntegreerd, zoals dat heet, en concurreren wij niet met onze leveranciers en klanten. Behalve onafhankelijk maakt dit ons ook wendbaar, waardoor we snel kunnen schakelen.”
De verschillende entiteiten – in binnen- en buitenland – hebben grote vrijheid om zelf beslissingen te nemen. Vriens: “We werken in onze groep met een ‘decentraal empowered’ model. We houden de organisatie bewust plat, met zo min mogelijk managementlagen, zodat we snel beslissingen kunnen nemen.”
“Het geeft onze mensen veel vrijheid van handelen en wij vertrouwen erop dat zij zelf het beste weten wat in hun markt gewenst is. Hier betaalt ons platte organisatiemodel zich terug: wie namens ons bij een klant aan tafel zit, kan ter plekke beslissingen nemen. Dat is fijn zakendoen.”